Wel eens aan een buizenradio gemeten ?
Moderator: Beheerdersteam
-
Rien Kleinjan
- Berichten: 124
- Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14
Wel eens aan een buizenradio gemeten ?
Jullie kennen allemaal wel het effect dat sommige oude buizenradio's erg warm klinken met een zijdezachte diepe vette bas. Ooit heb ik in mijn jeugd, van een oom, een oude zwart/wit Philips tv gekregen met daarin een 20 cm breedbander. Ook dit apparaat had een geweldig geluid. Mijn vraag is nu of er iemand ooit een meting heeft gedaan aan zo'n oude buizenbak. En dan bedoel ik gewoon inclusief versterker en met de klankregeling op normale luisterstand, dus niet recht gedraaid. Zelf heb ik wel een meetkaart met bijbehorende microfoon maar een goed klinkende radio of tv heb ik niet. Mijn nieuwsgierigheid gaat uit naar het frequentieverloop maar ook naar het impulsgedrag. Vooral het laatste moet volgens mij wel erg afgerond zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik ben gewoon erg nieuwsgierig ! Meten is tenslotte weten
Zelf heb ik wel wat theorieen over wat er precies gebeurt bij zo'n oude radio : 1. een zeer lage dempingsfactor van de versterker. 2. een luidspreker met zeer hoge Qts factor en bijbehorende zwakke magneet. 3. een grote kast met een geperforeerde achterwand. 4. verouderde (leeftijd) electronica met trage stijgtijden. Roept u maar ! Maar vooral laat metingen zien
Uiteraard wil ik zelf wel helpen bij het meten, alleen moet ik mijn meetapparatuur even onder het stof vandaan halen .....
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?
ik heb wel een oude buizenradio, maar hoe ik daar een meetsignaal in krijg 
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?
Bij de volumeregelaar?Henkjan schreef:ik heb wel een oude buizenradio, maar hoe ik daar een meetsignaal in krijg
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?
yeah right, ik ga een 50+ jaar oude radio slopen voor een metinkje... 't is een erfstuk hoor. er zit wel een ingang voor een oude platenspeler (2 tulp stekers), maar geen idee wat voor signaal daar op moet
Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?
Via een klein Fm zendertje? Of je doet een verzoeknummertje bij je locale piraten zender, het nummer heet "witte ruis".Henkjan schreef:ik heb wel een oude buizenradio, maar hoe ik daar een meetsignaal in krijg
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?
FM
dat gaat 'm niet worden, LG, MG, KG zijn de smaken....
Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?
zoiets heb ik ook, die LP ingang accepteerd gewoon een aux signaal, signaal 1 banaantje, ground het andere.Henkjan schreef:yeah right, ik ga een 50+ jaar oude radio slopen voor een metinkje... 't is een erfstuk hoor. er zit wel een ingang voor een oude platenspeler (2 tulp stekers), maar geen idee wat voor signaal daar op moet
-
Rien Kleinjan
- Berichten: 124
- Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14
Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?
@henkjan : om een signaaltje op de potmeter te zetten hoeven we hem toch niet te slopen ? Meestal is er via de onderkant zo bij te komen. Maar is het wel een radio met de klank die ik bedoel ? Zo ja, dan moeten we eens een meting (en geen meeting) gaan organiseren.
En inderdaad kan er op de grammofooningang een lijnsignaal gezet worden. Ik weet alleen niet of daar nog een RIAA correctie achter zit. Zal wel zeker ? De potmeteroptie lijkt me meer zekerheid geven. Maar het is natuurlijk heel snel zichtbaar in de meting.
En inderdaad kan er op de grammofooningang een lijnsignaal gezet worden. Ik weet alleen niet of daar nog een RIAA correctie achter zit. Zal wel zeker ? De potmeteroptie lijkt me meer zekerheid geven. Maar het is natuurlijk heel snel zichtbaar in de meting.
Laatst gewijzigd door Rien Kleinjan op za 21 nov 2009, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?
mss gaat t goed, maar IK ga t risico in elk geval niet nemen....
- sterremuur
- Berichten: 174
- Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
- Locatie: Haren Gn.
- Contacteer:
Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?
Daar zit geen RIAA-correctie op.
Die aansluiting was voor kristalelementen en die passen "automatisch" goed aan vanwege de hoge ingangsimpedantie van >= 1 MOhm.
Soms zit er ook een bandrecorderaansluiting naast. Die is ook recht.
Tenminste op de Blaupunkten die ik me van vroeger thuis herinnerde.
Ik heb hier nog zo'n ding staan, maar die is aardig sleets.
Die aansluiting was voor kristalelementen en die passen "automatisch" goed aan vanwege de hoge ingangsimpedantie van >= 1 MOhm.
Soms zit er ook een bandrecorderaansluiting naast. Die is ook recht.
Tenminste op de Blaupunkten die ik me van vroeger thuis herinnerde.
Ik heb hier nog zo'n ding staan, maar die is aardig sleets.
-
Rien Kleinjan
- Berichten: 124
- Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14
Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?
Ik heb het even uitgezocht : een kristal element benadert de RIAA correctie van nature en heeft daarom geen filter nodig. Dat heeft verder niets met impedantie te maken. Het houd dus in dat deze ingang voor een meting kan worden gebruikt.sterremuur schreef:Daar zit geen RIAA-correctie op.
Die aansluiting was voor kristalelementen en die passen "automatisch" goed aan vanwege de hoge ingangsimpedantie van >= 1 MOhm.
- sterremuur
- Berichten: 174
- Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
- Locatie: Haren Gn.
- Contacteer:
Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?
Impedantie speelt wel mee: een kristalelement kun je niet aansluiten op een normale lijningang. Die is met zijn plm. 10 kOhm veel te laagohmig. Je hoort dan alleen maar een beetje hoog doorschetteren.
Alleen een buizen- of FET-ingang sluit een kristalelement correct af.
Alleen een buizen- of FET-ingang sluit een kristalelement correct af.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?
maar betekent dit dan ook dat een normaal uitgangssignaal van een geluidskaart niet correct op zo'n ingang gezet kan worden?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?
Volgens mij wel hoor.
Je kunt de uitgang van de geluidskaart direct inpluggen op de grammofooningang van de radio.
In de radio zal geen correctienetwerk zitten.
Ben heel benieuwd wat je meet.
Je kunt de uitgang van de geluidskaart direct inpluggen op de grammofooningang van de radio.
In de radio zal geen correctienetwerk zitten.
Ben heel benieuwd wat je meet.
-
Rien Kleinjan
- Berichten: 124
- Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14
Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?
Je kunt gewoon signaal zetten op deze ingang. Wel eerst meten met de scoop of de boel niet wordt overstuurd .... en van te voren even met een multimeter meten tussen radio en meetkaart voor eventuele grote spannings verschillen. Je weet het maar nooit bij oude apparatuur, maar ik blijf heel nieuwsgierig naar wat er te zien zal zijn !
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?
scoop heb ik niet, maar die waarschuwing voor de spanning meten is wel een goede ja.... ik zal 'm in elk geval aan de aarde leggen
