Hypex plaatversterker ondersteboven monteren?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
HVB83
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 12:01

Hypex plaatversterker ondersteboven monteren?

Bericht door HVB83 »

Voor het subontwerp wat ik in gedachten heb, kan ik de plaatversterker nergens anders monteren dan onderop. Ik heb al op het forum en op de website van Hypex gezocht, maar ik kan nergens vinden of dit problemen gaat opleveren met betrekking tot koeling. Weet iemand dit?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Hypex plaatversterker ondersteboven monteren?

Bericht door MichaelB »

Ervaring met een plate-amp heb ik niet, maar uit ervaring met de Hypex UCD180 kan ik je melden dat die dingen na een uur bijna maximaal spelen op een sub net lauw warm worden op een plaatje aluminium van 6mm dik en 25cm rond. Ik zou me er geen zorgen over maken.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hypex plaatversterker ondersteboven monteren?

Bericht door audiomanics »

Waar ben je dan van plan om 'm te plaatsen? Al er koelribben opzitten is het verstandig om die vertikaal te laten lopen.. Als er geen koelribben te ontdekken zijn is er geen enkel probleem.. Alleen niet te dicht bij de magneten van de luidsprekers plaatsen svp.. (een aantal componenten kunnen onder invloed van een sterk magnetisch veld wel eens wat anders gaan werken.)

Kees
HVB83
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 12:01

Re: Hypex plaatversterker ondersteboven monteren?

Bericht door HVB83 »

Ik wil hem aan de onderkant van de sub plaatsen. Ik ga namelijk een vorm gebruiken waarbij van de zicht-zijdes alleen de voorkant vlak is, en daar wil ik natuurlijk geen amp hebben zitten. Als het klaar is, is het wel een bijzonder ontwerp, maar eerst zien dat het lukt. :)
L2GX
Berichten: 23
Lid geworden op: do 29 okt 2009, 11:32

Re: Hypex plaatversterker ondersteboven monteren?

Bericht door L2GX »

Ik heb hetzelfde plan (met een kleinere versterker, DS 1.2) en maak me er geen zorgen over. Hypex geeft een efficienty van meer dan 90% aaan. Dat wilt zeggen dat je versterker van z'n 180 watt ongeveer 18 watt gaat uitstralen als warmte, net voor je je voordeur eruit blaast. Op normaal luisterniveau gaat het nog minder zijn, dus min of meer verwaarloosbaar. Je mag heppie zijn als je driver zo efficient is ;)

Als je je echt zorgen maakt kun je altijd een alu heatsinkje aankopen in een computerwinkel en met wat thermal paste achterop de amp mikken. Maar als je naar hypex hun eigen heatsinks kijkt merk je dat zelfs dat overkill is.

Voor je driver is het misch. wel een idee... ik ga het in ieder geval proberen ;)
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Hypex plaatversterker ondersteboven monteren?

Bericht door MichaelB »

HVB83 schreef:
Ik wil hem aan de onderkant van de sub plaatsen. Ik ga namelijk een vorm gebruiken waarbij van de zicht-zijdes alleen de voorkant vlak is, en daar wil ik natuurlijk geen amp hebben zitten. Als het klaar is, is het wel een bijzonder ontwerp, maar eerst zien dat het lukt. :)
Al een mailtje naar Hypex gestuurd of gebeld? Je krijgt daar altijd snel antwoord. Als zij het al niet weten... :lol:
Maar om dat sneller af te zijn: geen enkele plate-amp van Hypex heeft koelprofielen, dat zegt al iets over de dissipatie: weinig.

Nogmaals: ik zou er geen moment wakker van liggen. Als de UCD's al overleven in plexiglazen huisjes dan zou ik me over een ondersteboven gemonteerde module geen zorgen maken. En anders: zie eerste zin :)
Plaats reactie