Hypex plaatversterker ondersteboven monteren?
Moderator: Beheerdersteam
Hypex plaatversterker ondersteboven monteren?
Voor het subontwerp wat ik in gedachten heb, kan ik de plaatversterker nergens anders monteren dan onderop. Ik heb al op het forum en op de website van Hypex gezocht, maar ik kan nergens vinden of dit problemen gaat opleveren met betrekking tot koeling. Weet iemand dit?
Re: Hypex plaatversterker ondersteboven monteren?
Ervaring met een plate-amp heb ik niet, maar uit ervaring met de Hypex UCD180 kan ik je melden dat die dingen na een uur bijna maximaal spelen op een sub net lauw warm worden op een plaatje aluminium van 6mm dik en 25cm rond. Ik zou me er geen zorgen over maken.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Hypex plaatversterker ondersteboven monteren?
Waar ben je dan van plan om 'm te plaatsen? Al er koelribben opzitten is het verstandig om die vertikaal te laten lopen.. Als er geen koelribben te ontdekken zijn is er geen enkel probleem.. Alleen niet te dicht bij de magneten van de luidsprekers plaatsen svp.. (een aantal componenten kunnen onder invloed van een sterk magnetisch veld wel eens wat anders gaan werken.)
Kees
Kees
Re: Hypex plaatversterker ondersteboven monteren?
Ik wil hem aan de onderkant van de sub plaatsen. Ik ga namelijk een vorm gebruiken waarbij van de zicht-zijdes alleen de voorkant vlak is, en daar wil ik natuurlijk geen amp hebben zitten. Als het klaar is, is het wel een bijzonder ontwerp, maar eerst zien dat het lukt. 
Re: Hypex plaatversterker ondersteboven monteren?
Ik heb hetzelfde plan (met een kleinere versterker, DS 1.2) en maak me er geen zorgen over. Hypex geeft een efficienty van meer dan 90% aaan. Dat wilt zeggen dat je versterker van z'n 180 watt ongeveer 18 watt gaat uitstralen als warmte, net voor je je voordeur eruit blaast. Op normaal luisterniveau gaat het nog minder zijn, dus min of meer verwaarloosbaar. Je mag heppie zijn als je driver zo efficient is 
Als je je echt zorgen maakt kun je altijd een alu heatsinkje aankopen in een computerwinkel en met wat thermal paste achterop de amp mikken. Maar als je naar hypex hun eigen heatsinks kijkt merk je dat zelfs dat overkill is.
Voor je driver is het misch. wel een idee... ik ga het in ieder geval proberen
Als je je echt zorgen maakt kun je altijd een alu heatsinkje aankopen in een computerwinkel en met wat thermal paste achterop de amp mikken. Maar als je naar hypex hun eigen heatsinks kijkt merk je dat zelfs dat overkill is.
Voor je driver is het misch. wel een idee... ik ga het in ieder geval proberen
Re: Hypex plaatversterker ondersteboven monteren?
Al een mailtje naar Hypex gestuurd of gebeld? Je krijgt daar altijd snel antwoord. Als zij het al niet weten...HVB83 schreef:Ik wil hem aan de onderkant van de sub plaatsen. Ik ga namelijk een vorm gebruiken waarbij van de zicht-zijdes alleen de voorkant vlak is, en daar wil ik natuurlijk geen amp hebben zitten. Als het klaar is, is het wel een bijzonder ontwerp, maar eerst zien dat het lukt.
Maar om dat sneller af te zijn: geen enkele plate-amp van Hypex heeft koelprofielen, dat zegt al iets over de dissipatie: weinig.
Nogmaals: ik zou er geen moment wakker van liggen. Als de UCD's al overleven in plexiglazen huisjes dan zou ik me over een ondersteboven gemonteerde module geen zorgen maken. En anders: zie eerste zin
