Na de overstap gemaakt te hebben naar een surround setup ben ik op zoek naar een fatsoenlijke surround speaker om een beetje mee te komen met mijn Stiletto's.
Op dit moment speelt er achter tijdelijk een setje Logitech Z-560- zonder de sub. Leuk voor het effect maar het klinkt logischerwijs erg iel. Een grote Chinook heli die overvliegt veranderd halverwege in een modelheli... Tijd voor wat anders! Maar wat?
De WAF is heel belangrijk hier. Durf ik te zeggen misschien nog wel belangrijker dan de geluidskwaliteit? Mijn ega is heel vergevensgezind maar de surround speakers staan misschien nog prominenter in de (niet al te grote) kamer dan de Stiletto's. Dun & plat, etc zijn de sleutelwoorden. Aangezien ik snap dat die zelden tot nooit verenigbaar zijn met woorden als hifi, full range, etc moeten er vast compromissen gesloten worden. Inspiratiebronnen is bijv de Tribe serie van Totem. Tot ik gisteravond een ingeving kreeg...
Totaal ongehinderd door enige vorm van kennis kreeg ik het volgende idee:
Open baffletje van ongeveer 80-90 cm hoog en 17-20 cm breed met een Tangband W5-1611 bovenin. Onder een klein BR kastje van 17-20 breed, 10-15 diep en dan 20-30 hoog om uiteindelijk 4 liter te krijgen voor een W5-876SA.
Materiaalkeuze voor de baffle varieert van een exotisch glas/plexi tot gewoon MDF. Waarom deze drivers? De 1611 heb ik op de ZBA dag mogen horen en klonk erg mooi in het midden en hoog. Bovendien is het om te zien een mooie driver, vooral ook achter de konus (niet geheel onbelangrijk voor een OB design) en hij is betaalbaar.
De 876sa is goedkoop, kan in een heel klein kastje en zou een volwassen laag moeten geven. Bovendien heeft hij dezelfde afmetingen.
Het geheel moet lekker klinken en redelijk full-range zijn maar het blijven wel 'maar' surrounds. Dus een liniaal kunnen trekken langs de frequentiecurve is geen must. Ze moeten gewoon lekker meekomen met de Stiletto's.
Zoals gezegd is dit idee niet gehinderd door kennis. Ik heb geen verstand van filters en poortberekeningen etc dus ik hoop dat iemand anders mij kan vertellen of dit kan gaan werken of dat ik weer terug naar de tekentafel moet.