hallo,
al een tijdje geleden dat ik nog iets gebouwd heb mbt tot audio... wel volop bezig geweest met andere creaties voor in huis.
nu stoor ik me al een tijdje aan de huidige audiomeubel. dit is een eenvoudig ikeameubel, waar de surroundreceiver, dvd speler, dvb-t box en vhs (mag weg) instaat. daarop staat een oudere crt tv. naast het meubel staan mijn setje Hatt MKIII te spelen en een zelfbouw sub. deze zijn beide in massieve eik, zoals het salonmeubel en eettafel.
door de opstelling in ons huis, kan je echter de achterkant van dat meubel deels zien, dus ook de kabelzooi.
nu heb ik veel zin om een deftig meubel te maken, waar ALLES in kan, en dat afgesloten kan worden (kinderhandjes...). misschien kan ik dan ook vrouwlief overtuigen om een kleine plasma daarop te plaatsen. als materiaal zou ik gefineerde mdf kopen.
nu heb ik al enkele uren zitten surfen, maar geen bruikbare voorbeelden gevonden. ik zou nl graag zowel de frontspeakers en de sub inwerken in het geheel. indien mogelijk heb ik ook wel zin om een bijpassende center te bouwen...
kan iemand me op weg helpen? ideeën, opmerkingen, voorbeelden,...
mvg
tom
audiomeubel op maat
Moderator: Beheerdersteam
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: audiomeubel op maat
Dat is een serieus project!
Realiseer je wel dat als je speakers IN een meubel gaat plaatsen, er veel veranderd aan je akoestiek.
Wellicht hebben ze bij de ikea van die complete wandmeubelen waar je ideëen kan opdoen?
Realiseer je wel dat als je speakers IN een meubel gaat plaatsen, er veel veranderd aan je akoestiek.
Wellicht hebben ze bij de ikea van die complete wandmeubelen waar je ideëen kan opdoen?
-
Duck Twacy
- Berichten: 530
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
Re: audiomeubel op maat
Ik vind het spul van Spectral wel mooi
Een voorbeeld met ingebouwde center
http://www.spectral.nl/tv-meubels/closed/closed-sound/
Zelf zou ik voor een simpeler model gaan, bv uit de compact serie (op wieltjes)
http://www.spectral.nl/tv-meubels/compact/
Zou leuk zijn zoiets zelf te bouwen, maar ik vrees toch dat het minder fraai wordt. Zo'n (draaibare) zuil voor de plasma/lcd vind ik ook er fraai.
De compact serie kost al rond de 600-700 euro, dus best prijzig
Een voorbeeld met ingebouwde center
http://www.spectral.nl/tv-meubels/closed/closed-sound/
Zelf zou ik voor een simpeler model gaan, bv uit de compact serie (op wieltjes)
http://www.spectral.nl/tv-meubels/compact/
Zou leuk zijn zoiets zelf te bouwen, maar ik vrees toch dat het minder fraai wordt. Zo'n (draaibare) zuil voor de plasma/lcd vind ik ook er fraai.
De compact serie kost al rond de 600-700 euro, dus best prijzig
Re: audiomeubel op maat
JBL Paragon. Zoiets ?
- Bijlagen
-
- -184031605149344850.jpg (13.81 KiB) 1308 keer bekeken
Re: audiomeubel op maat
Hmmm... Alleen nog een luik dat luchtdicht afgesloten kan worden, daar kan wel het eea meuk in. Huidige speakers weg, mooi oppoetsen... Maar ik lees dat er een vrouw in huis is. Jammer... 
Een hele paragon zal ik niet nabouwen, maar ik ben wel geinteresseerd in die centrale reflector.
Een hele paragon zal ik niet nabouwen, maar ik ben wel geinteresseerd in die centrale reflector.
Re: audiomeubel op maat
Je bedoelt de Curved radial refraction channel integrator panelIvo schreef:Een hele paragon zal ik niet nabouwen, maar ik ben wel geinteresseerd in die centrale reflector.
Re: audiomeubel op maat
Yep...SARK schreef:Je bedoelt de Curved radial refraction channel integrator panelIvo schreef:Een hele paragon zal ik niet nabouwen, maar ik ben wel geinteresseerd in die centrale reflector.
Het is een bepaalde geometrie, de afmetingen hebben bepaalde onderlinge relaties. Zolang je je daar aan houdt, kun je volgens mij redelijk schalen binnen de juiste verhoudingen. Er is ook een Metregon (basreflex of gesloten, iig geen hoorn), die is volgens mij al iets kleiner, ik heb ook vage herinneringen van een minigon, maar misschien is dat alleen DIY.SARK schreef:Het is wel een imposant geheel, ik ben bang dat je er wel wat ruimte voor nodig hebt (garage of zo)
Het grote voordeel van deze curved radial refraction channel integrator panel (ik vond mijn verhaspeling efficienter typen) is het afstraalgedrag, erg breed. Ik las op audioheritage dat de Paragon in eerste instantie als een center channel was bedoeld en men ergens in de ontwikkelfase enigszins tot inkeer kwam en realiseerde dat niemand er nog een vergelijkbare linker en rechter speaker bij ging zetten. Daarna is er een breed afstralende (maar nogal diffuus klinkende) stereo-in-a-box speaker van geworden. Ik heb wel eens gedacht dat een herinterpretatie van de Metregon met moderne drivers een hele mooie centerchannel kan zijn, waarbij of het hele volume benut wordt voor een immense gesloten sub, of het middendeel een deur krijgt en als dressoir dienst kan doen.
Misschien moet deze discussie afgesplitst worden naar een ander draadje, want volgens mij is dit niet helemaal wat de OTS in gedachten had, met zijn WAF-factor...
