AZ 12 gelijkrichter aansluiten.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
buizensteffie
Berichten: 11
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 13:47

AZ 12 gelijkrichter aansluiten.

Bericht door buizensteffie »

Hallo,

Ik wil een AZ 12 gelijkrichter inzetten op mijn nieuwe project.
Nu heb ik op de voedingstrafo wel een 5 Volt tap zitten maar geen 4 Volt die de AZ 12 nodig heeft voor de gloei.
Ik kan met weerstanden gaan werken om de spanning naar beneden te halen, (spanningsdeler bv.)
Ik denk dat ik de buis ga voeden met gelijkspanning.
De buis trekt 2,2 A op zn gloei volgens de specs, dus dat zou zo'n 9 Watt zijn.

Iemand een idee wat het beste is?

Groetjes Steffie
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: AZ 12 gelijkrichter aansluiten.

Bericht door audioot »

een gelijkrichterbuis met dc voeden vind ik persoonlijk niet nodig/overbodig
een weerstand van 0,47 ohm/5w in serie met de gloei en klaar is kees
mvg
audioot
buizensteffie
Berichten: 11
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 13:47

Re: AZ 12 gelijkrichter aansluiten.

Bericht door buizensteffie »

Dank U :D
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: AZ 12 gelijkrichter aansluiten.

Bericht door BertDB »

buizensteffie schreef:
Iemand een idee wat het beste is?
ja, een 4volt tap van 2,5 à 3A ..
je kan het met weerstanden doen ook zoals je zelf aangeeft.
Zet in de gloei een weerstand in serie van 0,47 ohm ; 3Watt

LOL, ik moet rapper leren antwoorden..
zie hierboven dus ;)
buizensteffie
Berichten: 11
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 13:47

Re: AZ 12 gelijkrichter aansluiten.

Bericht door buizensteffie »

Beter laat dan nooit he? :D Bedankt
Plaats reactie