TangBand subje

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

TangBand subje

Bericht door Vuurkat »

Ik heb een TangBand W5-1138SM van Mipo gekocht en daar moet natuurlijk iets mee gemaakt worden. Het wordt een 8L basreflex kastje, afgestemd op 44Hz. Het materiaal is 9mm MDF waarop een laagje plastic met houtprint zit.
Unit, poort en MDF1
Unit, poort en MDF1
Unit, poort en MDF2
Unit, poort en MDF2
Na het zagen ben ik lekker wezen plakken. :D
eigenlijk alleen in elkaar passen
eigenlijk alleen in elkaar passen
in elkaar.JPG
Met de frees ben ik toen aan de gang gegaan, maar toen is er een stukje hout afgesprongen. Bij het vastlijmen heb ik per ongeluk de achterkant eruit gedrukt (de lijm was blijkbaar niet helemaal droog), dus ik heb ook nog een mooie foto van de binnenkant kunnen maken. :mrgreen:
binnenkant.JPG
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Re: TangBand subje

Bericht door mipo »

Ziet er niet verkeerd uit die print, net ech !

Wel wat dunne wandjes of niet?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: TangBand subje

Bericht door Vuurkat »

Inderdaad wat dun, maar het is wel hard MDF en het wordt een dreunsubje dus dan komt alles wat minder krap.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: TangBand subje

Bericht door bartsegers »

Hoi Casper, leuke driver!

Vind je het niet erg zonde dat je niet met verstekzaag werkt?
Neem aan dat het kastje nu helemaal dicht zit, anders kon je in de hoeken nog hoeklatjes verlijmen, geeft net dat beetje extra stijfheid.
zeikmodus uit: Er kan altijd wat beter natuurlijk.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: TangBand subje

Bericht door Vuurkat »

Ik zou het graag met de zaagtafel hebben gezaagd (is nu met de handzaag), maar mijn vader gaat pas over een maand de tafel opgraven uit de schuur (dan gaat hij een heleboel plankjes zagen voor het kippenhok).
Ik kon niet een maand wachten met zo'n mooie driver :D .

Misschien maak ik later nog een nieuwe kast. die krijgt dan dikker hout, wordt groter en afgestemd op 30Hz

Edit: Hij klinkt indrukwekkend voor het formaat, maar het doet me wel aan Logitech denken. Volgende kastje krijgt ook een grotere poort, die er nu in zit is eigenlijk wat te klein voor deze speaker.
Edit2: Dat gebonk begint behoorlijk irritant te worden, volgende kast krijgt zeker weten een normale afstemming.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: TangBand subje

Bericht door arjank »

Ja, leuk speakertje is dat, het kleine broertje van de (al kleine) W6-1139.
Indrukwekkend wat die mini-subjes weten te presteren.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: TangBand subje

Bericht door Vuurkat »

Ik zoek nog een versterkertje wat hier goed bij past en niet te duur is, weet iemand wat?
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Re: TangBand subje

Bericht door hovingtim »

Ik heb eventueel nog een subampje van een philips sub liggen. Gebruikte hem voor test doeleinden maar sinds de komst van mijn Reckhorn nu eigenlijk overbodig. Zit een vaste frequentie scheiding in op 180hz en lees net dat hij een vermogen heeft van 75watt rms. Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet of er een bassboost of subsonic op zit. Ook zou je er nog een mooi kastje omheen moeten vouwen.

Maar wat ik wel even wil aanprijzen is je vooruitgang. Sinds dat je op het forum actief bent, ben je gestaagd gegroeit en ga je ook zelf experimenteren. =D>

Voor de rest leuk subje, en idd misschien na een maandje wachten even je vader aankijken, of hij voor jouw ook wat plankjes zaagt :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: TangBand subje

Bericht door b_force »

Je kunt zo'n subamp prima eventjes doormeten via ARTA oid. (op de uitgang)
Je kunt dan goed het verloop zien en redelijk schatten hoe het ding gefilterd is.

Daarna in het schema duiken om eventueel aan te passen 8)
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: TangBand subje

Bericht door Vuurkat »

Bedankt :D
Zou ik het woofertje (kan 30W continue hebben) niet opblazen met die 75W versterker (mechanisch kan hij het wel hebben)?

Ik heb gisteren de helft van de kast afgezaagd en GHP geprobeerd, maar de gevoeligheid is dan veel te laag.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Re: TangBand subje

Bericht door hovingtim »

Ligt eraan, gewoon niet te hard zetten dan komt dat vaak goed. Mooi kastje gemaakt, gaat hij hem door midden zagen:P En nu weer aan elkaar plakken?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: TangBand subje

Bericht door Vuurkat »

Het kastje ligt inmiddels in de afvalbak. Als ik er weer zin in heb maak er een nieuwe kast voor de TB.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: TangBand subje

Bericht door Wowly »

Ik heb ook nog twee van die dingen liggen, bizarre xmax hebben ze hahahaha

jan
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Re: TangBand subje

Bericht door hovingtim »

Als je nu gewoon rustig een goed zaagplan maakt, en dan dat laat zagen door de plaatselijke (goed zagende) bouwmarkt. Dan moet je wel in een dagje een net spelend kastje hebben :D
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: TangBand subje

Bericht door Ronkel »

hovingtim schreef:
Als je nu gewoon rustig een goed zaagplan maakt, en dan dat laat zagen door de plaatselijke (goed zagende) bouwmarkt. Dan moet je wel in een dagje een net spelend kastje hebben :D
Precies. Opletten dat een lijmlaag toch nog enige dikte heeft en voor elke afmeting even nagaan welke afwijking nog acceptabel is; als het net een halve mm te klein is, heb je een probleem, is het een halve mm te groot, dan schuur je dat gewoon.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Re: TangBand subje

Bericht door hovingtim »

Zeker, dit is zeker een drivertje met potentie, desnoods even aansturen met een kringloopwinkelversterker :wink:
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: TangBand subje

Bericht door Vuurkat »

Ik had een paar maanden geleden zo'n kringloopwinkelversterker en een Reckhorn F-1 verkocht ](*,) :cry:

Erg hoge prioriteit heeft dit projectje niet, aangezien ik 'm eigenlijk nergens voor kan gebruiken. Dus ik denk nog een tijdje na wat ik er nou mee wil doen.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: TangBand subje

Bericht door Vuurkat »

Zorgt een grote poort (6,7cm diameter, 60cm lang, volume van poort is 2L) voor problemen, of kan dat wel?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TangBand subje

Bericht door Henkjan »

60 cm lang.... in een subje :roll:
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: TangBand subje

Bericht door Vuurkat »

Dat past wel als je wat vouwt. :wink: Maar ik bedoel, gebeurt er iets geks met de afstemming?

Ik kan geen kleinere buizen vinden dan 67mm binnendiameter, maar ik wil wel minimaal 20cm^2 en liever geen slotpoort.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Re: TangBand subje

Bericht door hovingtim »

Ik gebruik vaak posterbuizen als BR buizen. Dat zijn dikke kartonnen buizen vaak met een wanddikte van 7mm en op mijn werk krijgen we die regelmatig in alle vormen en maten aangeleverd. Kijk daar eens naar, en anders een vierkante poort?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: TangBand subje

Bericht door Vuurkat »

Ben weer bezig geweest, heb toch maar voor een slotpoort gekozen omdat dat het makkelijkst was. De kast is 12,6L en afgestemd op 32Hz (ongeveer).
2e orde laagdoorlaat op 150Hz, Q=0,7
2e orde laagdoorlaat op 150Hz, Q=0,7
lijmen
lijmen
in de hoek.JPG
onder bureau2.JPG
Geluid is behoorlijk indrukwekkend voor zo'n relatief klein subje, alleen jammer dat je al erg snel last van poortruis hebt.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: TangBand subje

Bericht door Ivo »

Gaaf! Je geeft me een duw in de rug. Ik GA die kleine tang band subjes bouwen, waar ik al zo lang over zit te treuzelen.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: TangBand subje

Bericht door MichaelB »

Casper schreef:
Ben weer bezig geweest, heb toch maar voor een slotpoort gekozen omdat dat het makkelijkst was. De kast is 12,6L en afgestemd op 32Hz (ongeveer).
Geluid is behoorlijk indrukwekkend voor zo'n relatief klein subje, alleen jammer dat je al erg snel last van poortruis hebt.
Kan je meten? Dit ziet er best wel leuk uit om bijv. onder de bank of in de hoeken van de kamer weg te werken :)

Wat is de max. SPL bij nog redelijke vervorming?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: TangBand subje

Bericht door arjank »

Coole flat sub :D
Hoor je met muziek ook poortruis?
Gesloten