TangBand subje
Moderator: Beheerdersteam
TangBand subje
Ik heb een TangBand W5-1138SM van Mipo gekocht en daar moet natuurlijk iets mee gemaakt worden. Het wordt een 8L basreflex kastje, afgestemd op 44Hz. Het materiaal is 9mm MDF waarop een laagje plastic met houtprint zit.
Na het zagen ben ik lekker wezen plakken.
Met de frees ben ik toen aan de gang gegaan, maar toen is er een stukje hout afgesprongen. Bij het vastlijmen heb ik per ongeluk de achterkant eruit gedrukt (de lijm was blijkbaar niet helemaal droog), dus ik heb ook nog een mooie foto van de binnenkant kunnen maken.
Re: TangBand subje
Ziet er niet verkeerd uit die print, net ech !
Wel wat dunne wandjes of niet?
Wel wat dunne wandjes of niet?
Re: TangBand subje
Inderdaad wat dun, maar het is wel hard MDF en het wordt een dreunsubje dus dan komt alles wat minder krap.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: TangBand subje
Hoi Casper, leuke driver!
Vind je het niet erg zonde dat je niet met verstekzaag werkt?
Neem aan dat het kastje nu helemaal dicht zit, anders kon je in de hoeken nog hoeklatjes verlijmen, geeft net dat beetje extra stijfheid.
zeikmodus uit: Er kan altijd wat beter natuurlijk.
Vind je het niet erg zonde dat je niet met verstekzaag werkt?
Neem aan dat het kastje nu helemaal dicht zit, anders kon je in de hoeken nog hoeklatjes verlijmen, geeft net dat beetje extra stijfheid.
zeikmodus uit: Er kan altijd wat beter natuurlijk.
Re: TangBand subje
Ik zou het graag met de zaagtafel hebben gezaagd (is nu met de handzaag), maar mijn vader gaat pas over een maand de tafel opgraven uit de schuur (dan gaat hij een heleboel plankjes zagen voor het kippenhok).
Ik kon niet een maand wachten met zo'n mooie driver
.
Misschien maak ik later nog een nieuwe kast. die krijgt dan dikker hout, wordt groter en afgestemd op 30Hz
Edit: Hij klinkt indrukwekkend voor het formaat, maar het doet me wel aan Logitech denken. Volgende kastje krijgt ook een grotere poort, die er nu in zit is eigenlijk wat te klein voor deze speaker.
Edit2: Dat gebonk begint behoorlijk irritant te worden, volgende kast krijgt zeker weten een normale afstemming.
Ik kon niet een maand wachten met zo'n mooie driver
Misschien maak ik later nog een nieuwe kast. die krijgt dan dikker hout, wordt groter en afgestemd op 30Hz
Edit: Hij klinkt indrukwekkend voor het formaat, maar het doet me wel aan Logitech denken. Volgende kastje krijgt ook een grotere poort, die er nu in zit is eigenlijk wat te klein voor deze speaker.
Edit2: Dat gebonk begint behoorlijk irritant te worden, volgende kast krijgt zeker weten een normale afstemming.
Re: TangBand subje
Ja, leuk speakertje is dat, het kleine broertje van de (al kleine) W6-1139.
Indrukwekkend wat die mini-subjes weten te presteren.
Indrukwekkend wat die mini-subjes weten te presteren.
Re: TangBand subje
Ik zoek nog een versterkertje wat hier goed bij past en niet te duur is, weet iemand wat?
Re: TangBand subje
Ik heb eventueel nog een subampje van een philips sub liggen. Gebruikte hem voor test doeleinden maar sinds de komst van mijn Reckhorn nu eigenlijk overbodig. Zit een vaste frequentie scheiding in op 180hz en lees net dat hij een vermogen heeft van 75watt rms. Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet of er een bassboost of subsonic op zit. Ook zou je er nog een mooi kastje omheen moeten vouwen.
Maar wat ik wel even wil aanprijzen is je vooruitgang. Sinds dat je op het forum actief bent, ben je gestaagd gegroeit en ga je ook zelf experimenteren.
Voor de rest leuk subje, en idd misschien na een maandje wachten even je vader aankijken, of hij voor jouw ook wat plankjes zaagt
Maar wat ik wel even wil aanprijzen is je vooruitgang. Sinds dat je op het forum actief bent, ben je gestaagd gegroeit en ga je ook zelf experimenteren.
Voor de rest leuk subje, en idd misschien na een maandje wachten even je vader aankijken, of hij voor jouw ook wat plankjes zaagt
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: TangBand subje
Je kunt zo'n subamp prima eventjes doormeten via ARTA oid. (op de uitgang)
Je kunt dan goed het verloop zien en redelijk schatten hoe het ding gefilterd is.
Daarna in het schema duiken om eventueel aan te passen
Je kunt dan goed het verloop zien en redelijk schatten hoe het ding gefilterd is.
Daarna in het schema duiken om eventueel aan te passen
Re: TangBand subje
Bedankt
Zou ik het woofertje (kan 30W continue hebben) niet opblazen met die 75W versterker (mechanisch kan hij het wel hebben)?
Ik heb gisteren de helft van de kast afgezaagd en GHP geprobeerd, maar de gevoeligheid is dan veel te laag.
Zou ik het woofertje (kan 30W continue hebben) niet opblazen met die 75W versterker (mechanisch kan hij het wel hebben)?
Ik heb gisteren de helft van de kast afgezaagd en GHP geprobeerd, maar de gevoeligheid is dan veel te laag.
Re: TangBand subje
Ligt eraan, gewoon niet te hard zetten dan komt dat vaak goed. Mooi kastje gemaakt, gaat hij hem door midden zagen:P En nu weer aan elkaar plakken?
Re: TangBand subje
Het kastje ligt inmiddels in de afvalbak. Als ik er weer zin in heb maak er een nieuwe kast voor de TB.
Re: TangBand subje
Ik heb ook nog twee van die dingen liggen, bizarre xmax hebben ze hahahaha
jan
jan
Re: TangBand subje
Als je nu gewoon rustig een goed zaagplan maakt, en dan dat laat zagen door de plaatselijke (goed zagende) bouwmarkt. Dan moet je wel in een dagje een net spelend kastje hebben 
Re: TangBand subje
Precies. Opletten dat een lijmlaag toch nog enige dikte heeft en voor elke afmeting even nagaan welke afwijking nog acceptabel is; als het net een halve mm te klein is, heb je een probleem, is het een halve mm te groot, dan schuur je dat gewoon.hovingtim schreef:Als je nu gewoon rustig een goed zaagplan maakt, en dan dat laat zagen door de plaatselijke (goed zagende) bouwmarkt. Dan moet je wel in een dagje een net spelend kastje hebben
Re: TangBand subje
Zeker, dit is zeker een drivertje met potentie, desnoods even aansturen met een kringloopwinkelversterker 
Re: TangBand subje
Ik had een paar maanden geleden zo'n kringloopwinkelversterker en een Reckhorn F-1 verkocht

Erg hoge prioriteit heeft dit projectje niet, aangezien ik 'm eigenlijk nergens voor kan gebruiken. Dus ik denk nog een tijdje na wat ik er nou mee wil doen.
Erg hoge prioriteit heeft dit projectje niet, aangezien ik 'm eigenlijk nergens voor kan gebruiken. Dus ik denk nog een tijdje na wat ik er nou mee wil doen.
Re: TangBand subje
Zorgt een grote poort (6,7cm diameter, 60cm lang, volume van poort is 2L) voor problemen, of kan dat wel?
Re: TangBand subje
Dat past wel als je wat vouwt.
Maar ik bedoel, gebeurt er iets geks met de afstemming?
Ik kan geen kleinere buizen vinden dan 67mm binnendiameter, maar ik wil wel minimaal 20cm^2 en liever geen slotpoort.
Ik kan geen kleinere buizen vinden dan 67mm binnendiameter, maar ik wil wel minimaal 20cm^2 en liever geen slotpoort.
Re: TangBand subje
Ik gebruik vaak posterbuizen als BR buizen. Dat zijn dikke kartonnen buizen vaak met een wanddikte van 7mm en op mijn werk krijgen we die regelmatig in alle vormen en maten aangeleverd. Kijk daar eens naar, en anders een vierkante poort?
Re: TangBand subje
Ben weer bezig geweest, heb toch maar voor een slotpoort gekozen omdat dat het makkelijkst was. De kast is 12,6L en afgestemd op 32Hz (ongeveer).
Geluid is behoorlijk indrukwekkend voor zo'n relatief klein subje, alleen jammer dat je al erg snel last van poortruis hebt.
Re: TangBand subje
Gaaf! Je geeft me een duw in de rug. Ik GA die kleine tang band subjes bouwen, waar ik al zo lang over zit te treuzelen.
Re: TangBand subje
Kan je meten? Dit ziet er best wel leuk uit om bijv. onder de bank of in de hoeken van de kamer weg te werkenCasper schreef:Ben weer bezig geweest, heb toch maar voor een slotpoort gekozen omdat dat het makkelijkst was. De kast is 12,6L en afgestemd op 32Hz (ongeveer).
Geluid is behoorlijk indrukwekkend voor zo'n relatief klein subje, alleen jammer dat je al erg snel last van poortruis hebt.
Wat is de max. SPL bij nog redelijke vervorming?
