NEXUS MONITORS met seas excel
Moderator: Beheerdersteam
NEXUS MONITORS met seas excel
hallo ik was al een tijdje opzoek naar andere luidsprekers.
Zelfbouw leek mij wel leuk maar ik wilde geen rechthoekige doos
na veel gesurf op het net vond ik dan toch iets wat mij wel wat leek.
Maar hoe doe je dat zonder enige kennis van zaken.
Dus maar begonnen met de statieven zelf erbij bedacht maar wel met de vorm van de luidsprekerkasten om te kijken of het frezen met een bovenfrees een beetje wil lukken.
Daarna zou ik dan beslissen of ik het echte werk zou gaan doen
Zelfbouw leek mij wel leuk maar ik wilde geen rechthoekige doos
na veel gesurf op het net vond ik dan toch iets wat mij wel wat leek.
Maar hoe doe je dat zonder enige kennis van zaken.
Dus maar begonnen met de statieven zelf erbij bedacht maar wel met de vorm van de luidsprekerkasten om te kijken of het frezen met een bovenfrees een beetje wil lukken.
Daarna zou ik dan beslissen of ik het echte werk zou gaan doen
Laatst gewijzigd door Danny op wo 16 sep 2009, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb de statieven tot korrel 400 geschuurd en daarna in de olie gezet.
Nu deze klaar zijn wil je natuurlijk verder dus maar weer hot besteld
berken muliplex buiten kwaliteit deze heeft een bruine lijmlaag dat leek mij wel mooi in het geheel.
Het ontwerp voor deze speakers komt uit de klang+ton
met daarin seas excel units T29CF001 en W18NX001
buitenkanten eerst uitgezaagd beetje te ruim en daarna met bovenfrees en een freesmal afgemaakt binnenkanten alleen gezaagd
Veel zaag en freeswerk maar het is meestal lekker weer ik moet buiten werken.
Het lijmen is een leuk klusje met sneldrogende lijm en verschuivende ringen op het moment dat je ze gaat klemmen. Jammer dat wordt extra lang schuren maar aldoende leert men.
Nu deze klaar zijn wil je natuurlijk verder dus maar weer hot besteld
berken muliplex buiten kwaliteit deze heeft een bruine lijmlaag dat leek mij wel mooi in het geheel.
Het ontwerp voor deze speakers komt uit de klang+ton
met daarin seas excel units T29CF001 en W18NX001
buitenkanten eerst uitgezaagd beetje te ruim en daarna met bovenfrees en een freesmal afgemaakt binnenkanten alleen gezaagd
Veel zaag en freeswerk maar het is meestal lekker weer ik moet buiten werken.
Het lijmen is een leuk klusje met sneldrogende lijm en verschuivende ringen op het moment dat je ze gaat klemmen. Jammer dat wordt extra lang schuren maar aldoende leert men.
Bij remo in Den Haag de units besteld en in overleg onderdelen voor het filter besteld
Ook het dempingsmateriaal besteld ik heb het uit het ontwerp gebruikte muhwolle gebruikt raar spul soort katoendraden.
Iemand anders op dit forum heeft deze speakers ook gebouwd maar met ander dempingsmateriaal.
Filters gebouwd op een plankje alle onderdelen vastgelijmd
Het ontwerp gaf aan de filters aan de onderkant van het deksel te plaatsen maar dan kunnen ze er niet meer uit. Dit heb ik maar niet gedaan en ze onder het tussenschot geplaatst.
Het hele bouwen is steeds het nemen van de volgende hindernis en het uitvogelen hoe je dat het beste kan doen zo had ik bedacht dat het mij wel mooi leek om de voorkant te fineren maar ja nog nooit gedaan en ook een rondje uitfrezen uit je net gebouwde kast is iets wat je niet wil verprutsen.En ga je dan eerst fineren en dan frezen of andersom.
Na het lezen van vele adviezen toch eerst maar de gaten gefreest
Dit vond ik een van de spannendste dingen om te doe (op het fineren na)
Met behulp van een zelfgemaakte cirkel geleider ook hier van het forum geplukt ging dit prima.
Ook het dempingsmateriaal besteld ik heb het uit het ontwerp gebruikte muhwolle gebruikt raar spul soort katoendraden.
Iemand anders op dit forum heeft deze speakers ook gebouwd maar met ander dempingsmateriaal.
Filters gebouwd op een plankje alle onderdelen vastgelijmd
Het ontwerp gaf aan de filters aan de onderkant van het deksel te plaatsen maar dan kunnen ze er niet meer uit. Dit heb ik maar niet gedaan en ze onder het tussenschot geplaatst.
Het hele bouwen is steeds het nemen van de volgende hindernis en het uitvogelen hoe je dat het beste kan doen zo had ik bedacht dat het mij wel mooi leek om de voorkant te fineren maar ja nog nooit gedaan en ook een rondje uitfrezen uit je net gebouwde kast is iets wat je niet wil verprutsen.En ga je dan eerst fineren en dan frezen of andersom.
Na het lezen van vele adviezen toch eerst maar de gaten gefreest
Dit vond ik een van de spannendste dingen om te doe (op het fineren na)
Met behulp van een zelfgemaakte cirkel geleider ook hier van het forum geplukt ging dit prima.
In Warmond zit een fineer groothandel die hadden nog een mooi plakje boom liggen indonesische palisander
Eerst maar weer wat gelezen fineren voor dummies
En daarna aan de gang kast ingesmeerd met lijm laten drogen daarna fineer erop gestreken met strijkbout en onder druk verder laten drogen
De gaten heb ik met een gebogen nagelschaartje uitgeknipt dit vond ik beter gaan dan snijden
Eerst maar weer wat gelezen fineren voor dummies
En daarna aan de gang kast ingesmeerd met lijm laten drogen daarna fineer erop gestreken met strijkbout en onder druk verder laten drogen
De gaten heb ik met een gebogen nagelschaartje uitgeknipt dit vond ik beter gaan dan snijden
kasten gevuld met de muhwolle 350 gram per kant de units gesoldeerd en met rvs inbusjes vastgezet.
De speakers vastgezet op de statieven met M8 bouten en een aluminium busje waarom? leek me wel mooi staan.
Zo nu de eerste indruk ....ze doen het.
Ik ga eerst een paar dagen luisteren ze klinken erg goed weet alleen niet of ik te veel of te weinig demping gebruik ik denk uitproberen.
De speakers vastgezet op de statieven met M8 bouten en een aluminium busje waarom? leek me wel mooi staan.
Zo nu de eerste indruk ....ze doen het.
Ik ga eerst een paar dagen luisteren ze klinken erg goed weet alleen niet of ik te veel of te weinig demping gebruik ik denk uitproberen.
Laatst gewijzigd door Danny op do 17 sep 2009, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Naar mijn mening hadden ze de response wel wat vlakker mogen trekken met het filter. De breakup van de papieren conus rond 4 khz zie je bijvoorbeeld nog terug in de frequentiecurve. Maar misschien valt dit klankmatig helemaal niet op. Danny is zelf degene die daar straks het beste een antwoord op kan geven.
Overigens respect voor de behuizingen! Ik vind ze prachtig. Ga je de zijkanten misschien nog beitsen en/of lakken?
Overigens respect voor de behuizingen! Ik vind ze prachtig. Ga je de zijkanten misschien nog beitsen en/of lakken?
Bedankt voor de reakties
Wat het filter betreft heb ik echt geen idee als dit beter kan is dat
mischien iets voor de toekomst
Ik ga nog een keer langs remo om ze te laten zien hij kan ze volgens mij
meten dus dat zien we dan.
Wat de behuizing betreft die heb ik helemaal in de olie gezet
Door de verticale lijn van het fineer lijken de speakers wat slanker
en de mpx look zie je nog steeds aan de zijkant.
Wat het filter betreft heb ik echt geen idee als dit beter kan is dat
mischien iets voor de toekomst
Ik ga nog een keer langs remo om ze te laten zien hij kan ze volgens mij
meten dus dat zien we dan.
Wat de behuizing betreft die heb ik helemaal in de olie gezet
Door de verticale lijn van het fineer lijken de speakers wat slanker
en de mpx look zie je nog steeds aan de zijkant.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Nog een NEXUS liefhebber
Hi Danny,
We hebben elkaar eerder gesproken via de mail en moet zeggen dat die van jouw echt super mooi zijn geworden
. Vooral de stands vindt ik erg geslaagd
.
Nogmaals mijn Complimenten
. Ik ben erg benieuwd of je nog gaat experimenteren met de demping en hoor graag je resultaten. Zelf ben ik nog niet helemaal tevreden en ben van plan nog wat pritex te verwijderen.
Ik kan het niet laten om mijn eigen Nexus nogmaals te showen
bij mijn staan ze op dit moment op stands van Spectral type LS600. Als bron heb ik sinds een half jaar een Marantz PM8003 en SA8003 staan en erg tevreden over deze combinatie.
Voor de liefhebbers van showcases
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5965
We hebben elkaar eerder gesproken via de mail en moet zeggen dat die van jouw echt super mooi zijn geworden
Nogmaals mijn Complimenten
Ik kan het niet laten om mijn eigen Nexus nogmaals te showen
Voor de liefhebbers van showcases
Re: NEXUS MONITORS met seas excel
Erg netjes die speakers, het enige waar ik nog een beetje tegenaan zit te hikken zijn de hoge prijzen van de complete set, vooral omdat ik 5 units wil bouwen. Een andere tweeter toepassen scheelt al behoorlijk, maar het blijft een dure grap. Je komt dan met filters en alles mee toch nog rond de 350 p/s uit.
Wat ik als beginner zo her en der begrijp zijn de hier gebruikte Seas-units zo'n beetje het non-plus-ultra van de zelfbouw. Ik betwijfel alleen of ik dat verschil echt ga merken, in ieder geval in zo'n mate dat het me het prijsverschil waard is.
Is er in jullie ogen met deze behuizing een goed alternatief beschikbaar wat wel de uitstraling heeft van de Excel's, maar voor een schappelijkere prijs? Of is dat eigenlijk gewoon zonde en ga ik het verschil echt horen?
Wat ik als beginner zo her en der begrijp zijn de hier gebruikte Seas-units zo'n beetje het non-plus-ultra van de zelfbouw. Ik betwijfel alleen of ik dat verschil echt ga merken, in ieder geval in zo'n mate dat het me het prijsverschil waard is.
Is er in jullie ogen met deze behuizing een goed alternatief beschikbaar wat wel de uitstraling heeft van de Excel's, maar voor een schappelijkere prijs? Of is dat eigenlijk gewoon zonde en ga ik het verschil echt horen?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: NEXUS MONITORS met seas excel
Mooi hoor, eens een keer wat anders, ook van hier complimenten. Maar....hoe klinken ze nu???
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: NEXUS MONITORS met seas excel
Je kunt niet zomaar andere units in een bestaand ontwerp gebruiken. Je kunt wel een heel ander ontwerp nemen en daar eenzelfde gevormde kast voor maken. Zolang je de inhoud van de kast en de breedte en hoogte van de voorkant maar hetzelfde laat +/- 10%.
Seas Prestige is de 'normale' lijn van de excel speakers en je kunt bijvoorbeeld een DD8 MKII, een SR71 of een Zaph L18 nabouwen, maar dan wel in een ronde kast. Verschillen zullen er weldegelijk zijn. Dit zijn in elk geval high-end units. Seas prestige units zijn gewoon goed (de ER18 is erg populair tegenwoordig).
Seas Prestige is de 'normale' lijn van de excel speakers en je kunt bijvoorbeeld een DD8 MKII, een SR71 of een Zaph L18 nabouwen, maar dan wel in een ronde kast. Verschillen zullen er weldegelijk zijn. Dit zijn in elk geval high-end units. Seas prestige units zijn gewoon goed (de ER18 is erg populair tegenwoordig).
Re: NEXUS MONITORS met seas excel
Kan iemand me vertellen in welke Klang + Ton dit ontwerp heeft gestaan ?
Of eventueel een pointer geven naar waar ik meer kan vinden over dit ontwerp
Zoals ie hier staat ben ik heel benieuwd geworden naar nabouwen
Jacob
Of eventueel een pointer geven naar waar ik meer kan vinden over dit ontwerp
Zoals ie hier staat ben ik heel benieuwd geworden naar nabouwen
Jacob
