NEXUS MONITORS met seas excel

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Danny
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 21:47
Locatie: Nederland Voorhout

NEXUS MONITORS met seas excel

Bericht door Danny »

hallo ik was al een tijdje opzoek naar andere luidsprekers.
Zelfbouw leek mij wel leuk maar ik wilde geen rechthoekige doos
na veel gesurf op het net vond ik dan toch iets wat mij wel wat leek.
Maar hoe doe je dat zonder enige kennis van zaken.
Dus maar begonnen met de statieven zelf erbij bedacht maar wel met de vorm van de luidsprekerkasten om te kijken of het frezen met een bovenfrees een beetje wil lukken.
Daarna zou ik dan beslissen of ik het echte werk zou gaan doen

Bijlagen
DSC_7038.jpg
DSC_7039.jpg
DSC_7040.jpg
DSC_7041.jpg
Laatst gewijzigd door Danny op wo 16 sep 2009, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Danny
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 21:47
Locatie: Nederland Voorhout

Bericht door Danny »

Ik heb de statieven tot korrel 400 geschuurd en daarna in de olie gezet.
Nu deze klaar zijn wil je natuurlijk verder dus maar weer hot besteld
berken muliplex buiten kwaliteit deze heeft een bruine lijmlaag dat leek mij wel mooi in het geheel.
Het ontwerp voor deze speakers komt uit de klang+ton
met daarin seas excel units T29CF001 en W18NX001
buitenkanten eerst uitgezaagd beetje te ruim en daarna met bovenfrees en een freesmal afgemaakt binnenkanten alleen gezaagd
Veel zaag en freeswerk maar het is meestal lekker weer ik moet buiten werken.
Het lijmen is een leuk klusje met sneldrogende lijm en verschuivende ringen op het moment dat je ze gaat klemmen. Jammer dat wordt extra lang schuren maar aldoende leert men.
Bijlagen
DSC_7074.jpg
DSC_7066.jpg
DSC_7062.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Welkom! mooi project zeg (ik hou wel van Berken multiplex)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Mooie drivers, mooie behuizing... maar dat filter van de K+T! Volgens mij kan dat beter.
Danny
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 21:47
Locatie: Nederland Voorhout

Bericht door Danny »

Bij remo in Den Haag de units besteld en in overleg onderdelen voor het filter besteld
Ook het dempingsmateriaal besteld ik heb het uit het ontwerp gebruikte muhwolle gebruikt raar spul soort katoendraden.
Iemand anders op dit forum heeft deze speakers ook gebouwd maar met ander dempingsmateriaal.
Filters gebouwd op een plankje alle onderdelen vastgelijmd
Het ontwerp gaf aan de filters aan de onderkant van het deksel te plaatsen maar dan kunnen ze er niet meer uit. Dit heb ik maar niet gedaan en ze onder het tussenschot geplaatst.

Het hele bouwen is steeds het nemen van de volgende hindernis en het uitvogelen hoe je dat het beste kan doen zo had ik bedacht dat het mij wel mooi leek om de voorkant te fineren maar ja nog nooit gedaan en ook een rondje uitfrezen uit je net gebouwde kast is iets wat je niet wil verprutsen.En ga je dan eerst fineren en dan frezen of andersom.
Na het lezen van vele adviezen toch eerst maar de gaten gefreest

Dit vond ik een van de spannendste dingen om te doe (op het fineren na)
Met behulp van een zelfgemaakte cirkel geleider ook hier van het forum geplukt ging dit prima.
Bijlagen
DSC_7078.jpg
DSC_7063.jpg
Danny
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 21:47
Locatie: Nederland Voorhout

Bericht door Danny »

In Warmond zit een fineer groothandel die hadden nog een mooi plakje boom liggen indonesische palisander
Eerst maar weer wat gelezen fineren voor dummies
En daarna aan de gang kast ingesmeerd met lijm laten drogen daarna fineer erop gestreken met strijkbout en onder druk verder laten drogen
De gaten heb ik met een gebogen nagelschaartje uitgeknipt dit vond ik beter gaan dan snijden
Bijlagen
DSC_7080.jpg
DSC_7079.jpg
DSC_7076.jpg
Danny
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 21:47
Locatie: Nederland Voorhout

Bericht door Danny »

Na het fineren van de voorkant besloten om de bovenkant ook maar te doen toch genoeg fineer en het is wel erg mooi.
Rampamoeren M4 lastig te vinden toch gelukt

Bindingposts geplaatst daarna alles nog een laatste keer geschuurd en in de olie gezet
Bijlagen
P9160272.jpg
P9160273.jpg
DSC_7081.jpg
Danny
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 21:47
Locatie: Nederland Voorhout

Bericht door Danny »

kasten gevuld met de muhwolle 350 gram per kant de units gesoldeerd en met rvs inbusjes vastgezet.
De speakers vastgezet op de statieven met M8 bouten en een aluminium busje waarom? leek me wel mooi staan.

Zo nu de eerste indruk ....ze doen het.
Ik ga eerst een paar dagen luisteren ze klinken erg goed weet alleen niet of ik te veel of te weinig demping gebruik ik denk uitproberen.
Bijlagen
P9160276.jpg
P9160274.jpg
P9170004.jpg
Laatst gewijzigd door Danny op do 17 sep 2009, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hm, daarworikweleenbietjestilvan :!: :!:

Wat een mooie speakers, al had ik verwacht dat je het front ook de MPX-look zou laten behouden. Deze oplossing is echter zeker net zo mooi, zo niet mooier. Tis alleen even wennen :D .

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

Mooooi ! =D>

Strak bijpassend voetje !
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Mooi gedaan Danny!

Dat K&T ontwerp is volgens mij een van hun betere.
Ik denk dat ze destijds ook geinspireerd werden door de Magico mini.
Een dergelijk ontwerp wil ik met de Dayton RS225s en de RS28a maken.
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

/me veegt even de kwijl van zijn toetsenbord

Die zijn mooooooi !!!
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Naar mijn mening hadden ze de response wel wat vlakker mogen trekken met het filter. De breakup van de papieren conus rond 4 khz zie je bijvoorbeeld nog terug in de frequentiecurve. Maar misschien valt dit klankmatig helemaal niet op. Danny is zelf degene die daar straks het beste een antwoord op kan geven.

Overigens respect voor de behuizingen! Ik vind ze prachtig. Ga je de zijkanten misschien nog beitsen en/of lakken?
Danny
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 21:47
Locatie: Nederland Voorhout

Bericht door Danny »

Bedankt voor de reakties
Wat het filter betreft heb ik echt geen idee als dit beter kan is dat
mischien iets voor de toekomst
Ik ga nog een keer langs remo om ze te laten zien hij kan ze volgens mij
meten dus dat zien we dan.

Wat de behuizing betreft die heb ik helemaal in de olie gezet
Door de verticale lijn van het fineer lijken de speakers wat slanker
en de mpx look zie je nog steeds aan de zijkant.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vorige week de K&T gedownload heb puur voor dit model. Ik vind het 1 van de mooiste monitors die ik ken qua looks. Ben erg benieuwd hoe het klinkt.
Heel mooie uitvoering met het fineer aan de voorkant en top. Mijn complimenten!

Ik voel weer een bouwkriebel...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik sluit me bij Martijn_M aan, filter kon naar mijn mening ook wat beter.
Maargoed wellicht ben je er helemaal tevreden mee.

De behuizing is iig echt bizar mooi :shock:
Ook hoe de nerf mooi doorloopt!!!!
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Dat idee met die freesmal had ik ook al bedacht, zo krijg je de delen mooi identiek en hoef je achteraf minder te schuren.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Super elegant, en wat een prachtige afwerking, chapeau!
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Prachtig en gewoon uit het handje gezaagd.

Petje af.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

mooi project! 8)

mag ik ze een keer komen beluisteren?
ik woon vlak bij je :wink:
H3ZZ
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 17 feb 2008, 13:47
Locatie: Elburg

Nog een NEXUS liefhebber

Bericht door H3ZZ »

Hi Danny,

We hebben elkaar eerder gesproken via de mail en moet zeggen dat die van jouw echt super mooi zijn geworden \:D/. Vooral de stands vindt ik erg geslaagd :!:.
Nogmaals mijn Complimenten =D>. Ik ben erg benieuwd of je nog gaat experimenteren met de demping en hoor graag je resultaten. Zelf ben ik nog niet helemaal tevreden en ben van plan nog wat pritex te verwijderen.

Ik kan het niet laten om mijn eigen Nexus nogmaals te showen :lol: bij mijn staan ze op dit moment op stands van Spectral type LS600. Als bron heb ik sinds een half jaar een Marantz PM8003 en SA8003 staan en erg tevreden over deze combinatie.

Voor de liefhebbers van showcases 8) :arrow: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5965
Bijlagen
IMG_3882.JPG
HVB83
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 12:01

Re: NEXUS MONITORS met seas excel

Bericht door HVB83 »

Erg netjes die speakers, het enige waar ik nog een beetje tegenaan zit te hikken zijn de hoge prijzen van de complete set, vooral omdat ik 5 units wil bouwen. Een andere tweeter toepassen scheelt al behoorlijk, maar het blijft een dure grap. Je komt dan met filters en alles mee toch nog rond de 350 p/s uit.

Wat ik als beginner zo her en der begrijp zijn de hier gebruikte Seas-units zo'n beetje het non-plus-ultra van de zelfbouw. Ik betwijfel alleen of ik dat verschil echt ga merken, in ieder geval in zo'n mate dat het me het prijsverschil waard is.

Is er in jullie ogen met deze behuizing een goed alternatief beschikbaar wat wel de uitstraling heeft van de Excel's, maar voor een schappelijkere prijs? Of is dat eigenlijk gewoon zonde en ga ik het verschil echt horen?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: NEXUS MONITORS met seas excel

Bericht door Barry2001 »

Mooi hoor, eens een keer wat anders, ook van hier complimenten. Maar....hoe klinken ze nu???
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: NEXUS MONITORS met seas excel

Bericht door JvS »

Je kunt niet zomaar andere units in een bestaand ontwerp gebruiken. Je kunt wel een heel ander ontwerp nemen en daar eenzelfde gevormde kast voor maken. Zolang je de inhoud van de kast en de breedte en hoogte van de voorkant maar hetzelfde laat +/- 10%.

Seas Prestige is de 'normale' lijn van de excel speakers en je kunt bijvoorbeeld een DD8 MKII, een SR71 of een Zaph L18 nabouwen, maar dan wel in een ronde kast. Verschillen zullen er weldegelijk zijn. Dit zijn in elk geval high-end units. Seas prestige units zijn gewoon goed (de ER18 is erg populair tegenwoordig).
JacobH
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 02 sep 2009, 15:20
Locatie: Epse

Re: NEXUS MONITORS met seas excel

Bericht door JacobH »

Kan iemand me vertellen in welke Klang + Ton dit ontwerp heeft gestaan ?
Of eventueel een pointer geven naar waar ik meer kan vinden over dit ontwerp

Zoals ie hier staat ben ik heel benieuwd geworden naar nabouwen

Jacob
Gesloten