Ik zou graag willen weten wie mij een goed advies kan geven voor de allerbeste drivers die te krijgen zijn voor een zelfbouw high end monitor systheem.
Misschien kunnen somigen mij wel herinneren ivm de pioneer auto luidsprekers, waarvan het kast volume niet te bereken was.
Ik heb ze nog steeds, en ben er zeer tevreden over.
Toch vraag ik mij af als het nog beterder kan.
Het is heel rot dat ik geen luister vergelijk kan maken tussen andere speakers dus ik zal al zeer zeker van mijn zaak moeten zijn voordat dit nieuw project uitloopt op een financieel fiasco, en dat is niet de bedoeling.
Deze luidspreker moet echt beterder worden dan de pioneers, en ik blijf een beetje vallen over de tweeter voor deze nieuwe speaker.
Mijn pioneer tweeter is van zeer dun geperst weefsel waar je al doorheen kan kijken, de weergave is ragfijn en het frequentie berijk in de speaker is van 1800hz tot ver boven het normale spectrum, 30.000hz ofzo.
Met andere woorden kan ik hierom niet geloven dat andere softdomes ( van Seas voor 35-40 euro ) beterder zouden zijn omdat deze aan de buitenkant zichtbaar geribbelder zijn, en je er ook niet doorheen kunt kijken.
De dome is vast ook veel zwaarder dan de pioneer dome want anders was het frequentie berijk ook veel breder.
Voor hetzelfde geld heb je van Seas ook een metal dome tewijl ik nog geen enkele metal dome heb gehoort die beterder klinkt dan die softdome van pioneer, ik ben afgeknapt op alle metal domes sinds ik deze dome heb gehoort.
Dat geld ook voor alle B&W en Tannoy metal domes om aan te geven naar welk kwaliteits nivo ik wil.
Zoals je hoort denk ik er behoorlijk over na, en ik vraag mij af wat nou echt het allerbeste is in de zelfbouw luidspreker markt.
Ik zit een beetje te loeren op de Seas Magnesium Mid/Low driver met de koperen midden kop, of op een ceramische Mid/Low driver waarvan ik het merk niet zo weet.
Voor een tweeter zit ik echt met de handen in het haar want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Zoals gezegt moet ik zeer zeker van mijn zaak zijn voordat ik er aan begin, mijn pioneers zijn zeer goed.
Vooral goed acoustisch opgenomen geluiden klinken zeer goed, zoals krakende deuren, rinkelend glas, het breken van hout, een telefoon, een grindpad enz.
Het geluid springt er echt in realisme uit, net alsof het in de kamer plaatsvind.
Dat licht ook aan mijn versterker en converter natuurlijk want alles speeld een rol daarin.
Ik vraag mij ook af wat de vooruitgang in geluid moet zijn want van vervorming of bijklank is geen sprake meer.
Misschien kan het ook voor een groot deel zitten in soundstage of ruimtelijkheid wat weergegeven kan worden, of de mate waarin het geluid los gaat staan van de speaker.
De nieuwe drivers zouden per stuk al 200 euro moeten kosten, want in die richting zou het al komen.
Ik weet dat dit al 2 keer zo duur is dan mijn huidige pioneers, maar ik geloof wel dat kwaliteit niet duur hoeft te zijn, en het beste idee ook niet.

De tweeter is zomaar een voorbeeld, hij heeft ook het meeste weg van de pioneer tweeter, maar dat zegt niks natuurlijk.
Kost ook al 200 euro's
Wie heeft inzicht en advies, er is te veel keus om er zo even wegwijs uit te worden.