Een nieuwe member hier. Ik kom hier om wat hulp te vinden voor een speaker project dat ik samen met een vriend ga beginnen. Ik ben helemaal nieuw in de zelfbouw speaker wereld, of speakers in het algeheel. Al mijn audio gaat op het moment over mijn koptelefoons (ben ook actief op head-fi.org).
Een vriend van mijn ouders kwam laatst op bezoek en wilde graag even naar mijn buizenversterker luisteren. Hij vond het prachtig en vroeg waarom ik eigenlijk geen speakers had. Hij voegde er aan toe dat hij nog wel wat had liggen maar dat ik dat zelf in elkaar moest zetten. Vandaar dat ik nu hier ben.
Ondanks dat alles nieuw is kan ik solderen en in het algemeen kom ik een aardig eindje qua knutselen. Geen probleem verder. Verder ben ik wel een leek.
Oke, het plan:
Kasten worden gemaakt uit MDF. De lengte en dikte moet ik nog uitzoeken. Ik wil ze graag zo klein mogelijk houden of iig zo slank mogelijk. Mijn kamertje is maar klein.
De drivers zijn van KEF. Het wordt een 3 weg systeem. Ik ben de technologie achter de drivers even kwijt. Het was iets met dat de kasten niet heel diep waren. Ook zouden de speakers vrij droog klinken en daarom wat meer geschikt voor klassieke muziek. Typenummers weet ik (nog) niet. Waarschijnlijk haal ik de drivers deze zaterdag op. Volgens die vriend lijkt het iig op dit:

Ik weet dat de woofer ongeveer 20 bij 30 is.
Verder zijn de speakers 'achterlangs'. Ik heb even gezocht maar kon zo snel niet vinden wat dit betekent. Heeft iets te maken met impedantie geloof ik maar dat weten jullie vast wel.
Ook moet ik dus uitzoeken welke dimensies het beste werken. De woofer in het plaatje zal ik een kwartslag draaien zodat de speaker wat slanker wordt. Verder zal er nog iets qua resistors in de kast moeten komen lijkt me om de verschillende drivers aan te sturen?
Alle help is welkom. Ik begrijp het als ik niet helemaal duidelijk met mijn verhaal was, dus als er iets niet duidelijk is zal ik dat aanpassen.
Ik zal alle stickies eens goed bij langs gaan en wat meer over KEF gaan lezen. Artikelen die mij kunnen helpen waar je van weet zou ik graag zien!
Bedankt!