Eerste project: KEF

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
apatN
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 19 aug 2009, 12:13
Locatie: Zuidlaarderveen
Contacteer:

Eerste project: KEF

Bericht door apatN »

Hey daar!

Een nieuwe member hier. Ik kom hier om wat hulp te vinden voor een speaker project dat ik samen met een vriend ga beginnen. Ik ben helemaal nieuw in de zelfbouw speaker wereld, of speakers in het algeheel. Al mijn audio gaat op het moment over mijn koptelefoons (ben ook actief op head-fi.org).

Een vriend van mijn ouders kwam laatst op bezoek en wilde graag even naar mijn buizenversterker luisteren. Hij vond het prachtig en vroeg waarom ik eigenlijk geen speakers had. Hij voegde er aan toe dat hij nog wel wat had liggen maar dat ik dat zelf in elkaar moest zetten. Vandaar dat ik nu hier ben.

Ondanks dat alles nieuw is kan ik solderen en in het algemeen kom ik een aardig eindje qua knutselen. Geen probleem verder. Verder ben ik wel een leek.

Oke, het plan:
Kasten worden gemaakt uit MDF. De lengte en dikte moet ik nog uitzoeken. Ik wil ze graag zo klein mogelijk houden of iig zo slank mogelijk. Mijn kamertje is maar klein. :)
De drivers zijn van KEF. Het wordt een 3 weg systeem. Ik ben de technologie achter de drivers even kwijt. Het was iets met dat de kasten niet heel diep waren. Ook zouden de speakers vrij droog klinken en daarom wat meer geschikt voor klassieke muziek. Typenummers weet ik (nog) niet. Waarschijnlijk haal ik de drivers deze zaterdag op. Volgens die vriend lijkt het iig op dit:

Afbeelding

Ik weet dat de woofer ongeveer 20 bij 30 is.

Verder zijn de speakers 'achterlangs'. Ik heb even gezocht maar kon zo snel niet vinden wat dit betekent. Heeft iets te maken met impedantie geloof ik maar dat weten jullie vast wel.
Ook moet ik dus uitzoeken welke dimensies het beste werken. De woofer in het plaatje zal ik een kwartslag draaien zodat de speaker wat slanker wordt. Verder zal er nog iets qua resistors in de kast moeten komen lijkt me om de verschillende drivers aan te sturen?

Alle help is welkom. Ik begrijp het als ik niet helemaal duidelijk met mijn verhaal was, dus als er iets niet duidelijk is zal ik dat aanpassen.
Ik zal alle stickies eens goed bij langs gaan en wat meer over KEF gaan lezen. Artikelen die mij kunnen helpen waar je van weet zou ik graag zien!

Bedankt! :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Welkom hier!

Weer een paar kef's jeetje :P
Ik begrijp dat je dit setje al in bezit hebt, maar nog in elkaar moet zetten?

Type nummers zijn volgens mij de T27 tweeter, B200 midwoofer en de passieve versie van de B139 (SP1042)

Via google is ergens een website te vinden waar een hoop info over KEF driver en ontwerpen te vinden is. (kan hem momenteel niet vinden).
Gebruikersavatar
apatN
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 19 aug 2009, 12:13
Locatie: Zuidlaarderveen
Contacteer:

Bericht door apatN »

Bedankt voor het welkom!

Nope, op het moment heb ik nog niks. De drivers komen van die vriend en die ga ik uiterlijk zaterdag halen. Ik weet ook niet of het precies dezelfde drivers als in de plaatjes zijn. Volgens die vriend wel (het leek er iig op) maar die kan er natuurlijk ook naast zitten. Ook had hij ooit zijn tweeter opgeblazen dus ik weet niet of hij dezelfde tweeter weer heeft gehaald.
Firehunter
Berichten: 19
Lid geworden op: di 18 aug 2009, 17:06

Bericht door Firehunter »

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nee ik bedoelde een andere website :P

Ik weet niet of je überhaupt iets voor de KEF's moet betalen, maar bedenk wel dat het nogal oude speakers zijn.
Tegenwoordig zijn technieken allemaal veel beter en ik denk dat je dan ook met een nieuw setje betere resultaten gaat halen.

Maargoed die KEF's zijn absoluut geen prul hoor (in tegendeel), maar persoonlijk zou ik kijken naar wat nieuwe speakers.
Gebruikersavatar
apatN
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 19 aug 2009, 12:13
Locatie: Zuidlaarderveen
Contacteer:

Bericht door apatN »

Ik krijg ze gratis en betaal er geen cent voor. Natuurlijk wel wat geld voor MDF en andere onderdelen.

Het wordt afwachten hoe goed ze zijn. Het lijkt me iig leuk om ze te bouwen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

@b_force
Bedoel je deze http://www.hifiloudspeakers.info/ :wink:
apatN schreef:
Ik krijg ze gratis en betaal er geen cent voor.
Wat doe ik toch verkeerd [-(
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Die jah! :P

Maargoed als ze gratis zijn, lekker bouwen :)
Gebruikersavatar
apatN
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 19 aug 2009, 12:13
Locatie: Zuidlaarderveen
Contacteer:

Bericht door apatN »

Bedankt allemaal! Zal die sites eens afstruinen. ;)

Kan iemand nog uitleggen wat 'achterlangs' betekent?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ergens achter? :lol: :lol: 8)

Nee ik snap ook niet wat in deze context er mee bedoeld wordt. Impedantie is redelijk doorsnee, niet echt speciaal ofzo.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

apatN schreef:
Kan iemand nog uitleggen wat 'achterlangs' betekent?
Ik woon om de hoek van de rosse buurt ... ik kan wel een paar dingen bedenken :twisted:
Waar haal jij die term vandaan overigens :?:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Zit er misschien een basreflex poort op de achterzijde?

De andere context voor achterlangs was ook één van de eerst dingen die mij door mijn hoofd gingen :twisted:

Gelukkig denk ik samen met mijn vriendin nog niet aan basreflexpoorten...
Gebruikersavatar
apatN
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 19 aug 2009, 12:13
Locatie: Zuidlaarderveen
Contacteer:

Bericht door apatN »

RobertD schreef:
Zit er misschien een basreflex poort op de achterzijde?

De andere context voor achterlangs was ook één van de eerst dingen die mij door mijn hoofd gingen :twisted:

Gelukkig denk ik samen met mijn vriendin nog niet aan basreflexpoorten...
Oh god. Ik hoopte nog dat we niet die kant op zouden gaan. :p

Maar nee, dat hoorde ik dus van die vriend. De meeste speakers waren volgens hem achterlangs. Nouja, aan jullie reacties te lezen is het allesbehalve interessant. ;)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

RobertD schreef:
Zit er misschien een basreflex poort op de achterzijde?
Zoals ik al zei is deze met een passieve radiator van B139, dus nee :P :wink:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

apatN schreef:
Nouja, aan jullie reacties te lezen is het allesbehalve interessant. ;)
Jouw vriend vond het waarschijnlijk belangrijk genoeg om te vermelden, ik ben nu wel nieuwsgierig :idea:
swblom
Berichten: 29
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 10:16

Bericht door swblom »

Ik denk dat hij met "achterlangs" de aandrijving van de passieve B139 beschrijft. Die gaat namelijk bewegen door de drukverschillen aan de achterkant.

Anders zou het namelijk ook een actieve B139 kunnen zijn. (Hoewel ik dan een B110 zou verwachten voor het mid)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het zou inderdaad een passieve radiator kunnen zijn. Ik heb nog wel een boekje van H.H. Klinger waarin dit soort speakers beschreven zijn. Wellicht staat het daarin.

Heb je de boel al eens opengeschroefd? Wellicht kunnen we je helpen als je plaatjes van de binnenzijde toont.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zal zoiets zijn als de KEF CS5 (die is wel ietsjes anders)

edit:

volgens mij is het de KEF Cadenza, te vinden op de website die Sark heeft gepost. Kijk trouwens goed welk (SP) nummer je hebt, want er zijn er nogal wat verschillende van per type.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste project: KEF

Bericht door SARK »

apatN schreef:
Afbeelding
Voor het geval de foto een juiste weergave is van de units die jij gaat krijgen ... dit is de 104aB.
Gebruikersavatar
apatN
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 19 aug 2009, 12:13
Locatie: Zuidlaarderveen
Contacteer:

Bericht door apatN »

Bedankt allemaal voor de reacties. Volgens mij ben ik naar het goede forum gekomen. :)

Zaterdag ga ik de speakers halen en weet ik de precieze typenummers. Voor nu ga ik eerst alle info lezen die hier is gepost. Die sites zijn superhandig!
CornelisJ
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 20 mar 2005, 13:21

Bericht door CornelisJ »

Zoals al opgemerkt door b_force, de zelfbouwversie van de 104AB is de "KEF Constructor Series CS5".
Meer info over de CS5 vind je hier: KEF CS5 Leaflet

Afbeelding

Gebruikte drivers zijn:
Tweeter: T33A
Woofer: B200G
Passieve radiator: BD139B

Nu eerst maar even afwachten wat de precieze typenummers zijn.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat is met de T33 en niet de T27, die duidelijk te zien is op de foto's.
Ook is dat met de wat nieuwere B200G. Die is weer iets andere als de andere type B200.

Dus deze moet je niet hebben.
CornelisJ
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 20 mar 2005, 13:21

Bericht door CornelisJ »

Volgens de topic starter lijkt het ontwerp van zijn vriend op die van de foto. Zou dus de CS5 kunnen zijn. Maar dat kunnen we pas bepalen wanneer de preciese typenummers van de drivers bekend zijn.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dan kan de TS wel bepalen of de tweeter vierkant is/was en de woofer maar 3 schroefgaten heeft. Lijkt me sterk als dat je niet is opgevallen. 8) :lol:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

CornelisJ schreef:
Zoals al opgemerkt door b_force, de zelfbouwversie van de 104AB is de "KEF Constructor Series CS5".
Even mierenneuken (ik heb dan ook een heel klein pikkie), de zelfbouwversie van de 104aB is de 104aB :idea:
Bijlagen
KEF 104aB.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”