6550 gitaarversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Miniwatt

6550 gitaarversterker

Bericht door Miniwatt »

Het wordt hoog tijd dat ik ook eens een van mijn bouwsels hier neerzet. Tot nu toe was het belangrijkste dat er goed geluid uitkwam, het moest zo snel mogelijk in elkaar zitten en het uiterlijk was dus niet echt forumfähig.. :oops: :lol:

Het wordt een drie kanaals gitaarversterker gebaseerd op 'het projekt' van Menno van der Veen (http://www.mennovanderveen.nl/index.html zie 'het projekt' deel 13/14/15)
De voorversterker is grotendeels eigen ontwerp, een clean kanaal, eentje met redelijke distortion en eentje die zwaar over de kop gaat 8)

Ik heb voor het eerst gewerkt met aluminiumplaat en montagebordjes, ik zie nu wel dingen die ik volgende keer anders ga doen, maar het werkt op zich heel prettig.

De nagenoeg complete eindversterker:

Afbeelding

Globale opzet met voedingsC's, de voorversterker moet nog komen:

Afbeelding

Ik ga deze keer voor zo net mogelijk werken, maar dit gaat wel héél ver:

Afbeelding

Binnenkort meer!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Dat ziet er leuk uit, ik ben benieuwd.
Ik vraag me alleen af waarom je niet een bestaand ontwerp zoals een Fender, Marshall, Mesa-Boogie hebt genomen? of heb je dat al eerder gedaan en wil je nu verder?
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

ray5150 schreef:
Dat ziet er leuk uit, ik ben benieuwd.
Ik vraag me alleen af waarom je niet een bestaand ontwerp zoals een Fender, Marshall, Mesa-Boogie hebt genomen? of heb je dat al eerder gedaan en wil je nu verder?
Ik volg de cursus "ontwerper van buizenversterkers" bij Menno v/d Veen, dit is een soort "afstudeerprojekt" :wink:
Ik ben niet zo'n gitarist die alle versterkers uit zijn hoofd kent, en ik vind het wel prettig om zelf 'het wiel uit te vinden' en zo eventueel buiten de platgetreden paden te gaan. Als je naar verschillende bekende versterkers kijkt zie je dat het vaak héél erg op elkaar lijkt :roll:
Grappig is b.v. dat het een drie kanaals is die maar met twee ECC83's werkt.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

3 kanaals met minder buizen wordt heel erg veel toegepast.

Zie bv de Laney GC30
http://www.drtube.com/schematics/laney/gc30v.gif

Maar soms wordt het nog veel simpeler gedaan door opeens ene extra elco er bij te schakelen oid.
Heel erg leerzaam om eens een kijkje te nemen in zulke schema's (dan snap je vaak ook snel waar bepaalde versterkers hun charmes vandaan halen 8) :D )

zie hier wat schema's

http://www.bnv-gz.de/~ooehmann/
http://tremolo.elektroda.net/tematykar. ... es=Firmowe
ray5150

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:
Maar soms wordt het nog veel simpeler gedaan door opeens ene extra elco er bij te schakelen oid.
Dat doet Mesa met van die uitrek-potmeters.
Word het trouwens een combo of een top?

PS. zal je die doorgeluste gele draadjes niet met een rubber doorvoertje beschermen? kun je zo bij Stuut halen...
anders heb je een fijne kortsluiting als de isolatie gaat doorschuren.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Waarom zou de isolatie doorschuren?

Heb zelf een Laney Chrome O Zone (kleinere broer van de VC50).
Wilde eerst zelf ook een gitaarbak bouwen, maar deze kwam ik voor een zo goed prijsje tegen, dat ik daar niet tegen op kon bouwen.
Kan je vertellen dat daar de draden net zo zitten :lol: 8)
ray5150

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:
Waarom zou de isolatie doorschuren?
Auto in, auto uit.
Trap op, trap af.
Oefenruimte uit, Cafe in.
Dat soort dingen veroorzaakt trillingen waardoor dat gaat schuren.
Als zo'n bak altijd thuis op een vaste plek staat geldt dat natuurlijk veel minder.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Heb nog nooit gehad dat zoiets kapot iig, doorgaans kunnen ze dat gemakkelijk hebben.
Maargoed zo'n dingetje plaatsen kan inderdaad ook :) Kost toch bijna niks
Of vast lijmen, maar dat is wel minder fraai.
ray5150

Bericht door ray5150 »

beetje inspiratie voor miniwatt, mijn bek viel open......
Bijlagen
Bauanleitung_Mueller_Classic_A4.pdf
(8.21 MiB) 289 keer gedownload
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

bang dat ze power te kort komen met 4 EL34, pfffff :P

Mijn 30W is al misselijk hard, gaat gemakkelijk tot boven de pijngrens.
Mooi opgebouwd hoor :) Zou alleen wel een voetpedaal missen.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

ray5150 schreef:
b_force schreef:
Dat doet Mesa met van die uitrek-potmeters.
Word het trouwens een combo of een top?
Vooralsnog wordt het een combo.
PS. zal je die doorgeluste gele draadjes niet met een rubber doorvoertje beschermen? kun je zo bij Stuut halen...
anders heb je een fijne kortsluiting als de isolatie gaat doorschuren.
Heb ik aan gedacht, maar toen was Stuut al lang gesloten en ik wilde doorgaan.
Ik heb daar montagedraad gebruikt dus dat blijft op zich al goed op zijn plek zitten, bovendien is het allemaal vrij strak gemonteerd zodat er niet veel beweging in te krijgen is. De scherpe randen heb ik ook weggeveild. Voorlopig neem ik het risico ;)

De voorversterker is nu ook 3/4 klaar. Ik heb die ook al als experiment opgebouwd, ik ga daar nog even verder mee experimenteren voordat ik hem helemaal afmaak.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

ray5150 schreef:
beetje inspiratie voor miniwatt, mijn bek viel open......
:o :o Heftig bakkie! En waanzinnig mooi opgebouwd. Als de mijne ook zo mooi wordt.. Ik zie wel dingen die ik anders zou doen, maar dit is voorbeeldig natuurlijk. Alleen zilverdraad? :? Is zijn aansluitsnoer van 4 meter ook van zilverdraad? -En dan maar heel voorzichtig zijn dat 't niet breekt :wink:
Laatst gewijzigd door Miniwatt op di 30 jun 2009, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Paar fotootjes gemaakt in de zon 8)

Afbeelding

Het clean kanaal:

Afbeelding
ray5150

Bericht door ray5150 »

Mooie foto's!
Hebbu ook een schema? van die axiale phillips elco's heb ik ook nog een bakje. die worden toch al een hele tijd niet meer gemaakt?

je gaat dus een combo bouwen, is mijn volgende vraag: wat voor speakers?
is de keuze voor de 6550 een praktische keus of op basis van geluidsmatige overwegingen?.
Mij is verteld dat bijvoorbeeld een EL34 een ander geluid geeft dan een KT88. (qua vervorming dus....)
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

ray5150 schreef:
Mooie foto's!
Hebbu ook een schema?
De eindversterker:

Afbeelding

De voorversterker:

Afbeelding

(Mijn eerste onbeholpen poging -er staan ook nog wat fouten in èn ik ga dingen toch anders doen, maar dan heb je een idee)
van die axiale phillips elco's heb ik ook nog een bakje. die worden toch al een hele tijd niet meer gemaakt?

je gaat dus een combo bouwen, is mijn volgende vraag: wat voor speakers?
is de keuze voor de 6550 een praktische keus of op basis van geluidsmatige overwegingen?.
Mij is verteld dat bijvoorbeeld een EL34 een ander geluid geeft dan een KT88. (qua vervorming dus....)
Tsja, de speaker, daar ben ik nog niet uit. Weet er ook weinig van af. Het zal iig geen Celestion Green Back oid worden, beetje duur..
De keus voor een 6550 is eigenlijk die van Menno v/d Veen, maar dat heeft geloof ik vooral met het vermogen te maken. Dit beest zal straks 70 Watt kunnen uitspuwen. Daarvoor komt er wel 740 volt :o op de anode te staan. Een 6550 kan daar naar het schijnt beter tegen dan een EL34.

70 Watt is in PP pentode dan. Triode kan ook, tevens single ended, hou je nog maar 4,5 Watt over..

Een definitief kompleet schema moet ik dus nog tekenen, komt t.z.t.

Die blauwe Philips elco's heb ik bij Hoogh in Delft vandaan (niet zo'n zuurpruim als die mannetjes bij S&B ;) )
Aardig staan kletsen weer, veel uitleg erbij, maar geen woord over dat ze niet meer gemaakt zouden worden, hij grabbelde ze zo uit een bakje.
Ik heb er ondertussen aardig wat verzameld, dus voorlopig zit ik goed..
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zou dan gaan voor de Eminence Red Fang of Private Jack. heerlijk klinkende speakers, maar zijn veel minder duur. Presteren zeker gelijk (of beter) dan de Celections.

Jensen heeft ook wel aardige modellen.

En bij HEC is het altijd gezellig jah :) (kom er ook regelmatig).
Ben wel erg benieuwd hoe het allemaal gaat klinken.

Heb je tip of hulp nodig, PM even, kunnen we wat afspreken :)
Woon zelf in Rijswijk (vlak bij het station)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zuurpruimen bij S&B? ik heb er geen last van. kom er al meer dan 20 jaar en word er altijd goed geholpen.
Ja, Zaterdagsmiddags is het vaak druk, dat wel...

Ik vind de prijzen van Celestion hier wel meevallen. vanaf 50 euro. Eminence zit in dezelfde prijsklasse.
doelde eigenlijk meer op de configuratie, 1 x 12" of 2 x 12". en 2 x 10" komt ook wel voor. het is ook een kwestie van smaak en geld.

Zelf heb ik nog 2 stuks Greenback uit het begin van de jaren '70. (nee, zijn niet te koop.)
zaten in een spaanplaten kast van Servaas die in de regen had gestaan. volgend jaar ga ik een nieuwe kast ervoor bouwen.

740 Volt :shock: dat worden zeker in serie gezette elko's in de voeding....
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Eminence is wel een fractie goedkoper hoor. De Red Fang is heel erg gelijk aan de Celection Blue, maar stukken goedkoper.
Persoonlijk vind ik 12inch half open het lekkerste klinken.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Halfopen kast, jaja, interessant, moet ik ook nog beslissen.. :roll:
Zo onderhand kom ik aan het bedieningspaneel toe, eerst maar eens uittellen hoeveel knoppen erop komen. De laatste telling was 13 geloof ik :?

De 740 V krijg ik door de dubbele voeding van 370 V in serie te zetten. Geinig truukje :P

Die speakerprijzen vallen inderdaad wel mee. Ik dacht dat een Green Back zo'n ding van € 350 was, gelukkig niet dus :lol:

@B_Force: bedankt voor je aanbod, op dit moment heb ik (nog) geen hulp nodig, maar wellicht leuk om t.z.t. eens de koppen bij elkaar te steken. Ik woon een kwartiertje fietsen bij jou vandaan.

Bij S&B ligt het er maar aan door wie je geholpen wordt. Er is er een met heeerlijke droge humor, vaak mag ik ook even achter de toonbank komen om zelf in de laden te kijken, voel me dan wel bevoorrecht 8)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je hebt er trouwens ook geen reverb veer in zitten, of wel?

(zou je het schema wat groter willen uploaden, tis bijna niet te lezen)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Miniwatt schreef:
Bij S&B ligt het er maar aan door wie je geholpen wordt. Er is er een met heeerlijke droge humor, vaak mag ik ook even achter de toonbank komen om zelf in de laden te kijken, voel me dan wel bevoorrecht 8)
Ik weet precies wie je bedoelt! weet zijn naam niet maar hij weet wel overal een grap van te maken. en hij is kundig.
vaak kost het veel tijd om uit te leggen wat je wilt, dan gaan we een rondje door het magazijn maken met een briefje en een papieren zakje.
Volgens hun ben ik een van de laatste die nog met een boodschappen lijstje voor onderdelen aan kom zetten.
Ik bestel ook wel via internet, maar soms wil ik dingen eerst zien voordat ik het koop. (schakelaars,knoppen,koelblokjes.)

9 van de 10 buizencombo's zijin halfopen, dat is voor koelucht voor de buizen, de stevigheid, en om de voetschakelaar op te bergen.

Het schema is inderdaad niet te lezen. (de voorversterker.)

Ga je de eindtrap ook omschakelbaar maken voor lager vermogen? 70 watt is behoorlijk heavy. (en in de meeste gevallen onpraktisch.)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Een half open klinkt ook wel totaal anders dan gesloten.

Ik vraag me inderdaad ook af of 70W niet onpraktisch wordt, mijn 30Watter kan ik al met moeite zachtjes zetten.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Effe ongegeneerd reclame maken. :D :
Bijlagen
Celestion Catalog.PDF
(6.21 MiB) 184 keer gedownload
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

ray5150 schreef:
Volgens hun ben ik een van de laatste die nog met een boodschappen lijstje voor onderdelen aan kom zetten.
Dan ben ik de andere ;) Vaak zeg ik het er ook bij,"daar ben ik weer met mijn verlanglijstje.."
9 van de 10 buizencombo's zijin halfopen, dat is voor koelucht voor de buizen, de stevigheid, en om de voetschakelaar op te bergen.
Ja, het zal ws wel een halfopen worden. Zit nog over het design te peinzen. Het zou mooi zijn om van het standaard design af te wijken, maar da's nog niet zo makkelijk :? Koeling zal ik zeker niet vergeten. 8)
Het schema is inderdaad niet te lezen. (de voorversterker.)
Ja, ik heb geprobeerd het te verkleinen, maar dan is het nog minder leesbaar :x Als de definitieve versie heb zal ik een nieuw leesbaar schema posten.
Ga je de eindtrap ook omschakelbaar maken voor lager vermogen? 70 watt is behoorlijk heavy. (en in de meeste gevallen onpraktisch.)
Ja, er zullen diverse schakelmogelijkheden komen, daar kom ik nog op terug ;) 70 wààt is een beetje veel om thuis te oefenen. Ach, weer een aanleiding om een klein versterkertje te maken ;)

Bedankt voor de Celestion-catalogus, Ray, ga ik es op m'n gemakje bekwijlen :)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Als eerste zal ik b-force een plezier doen. :wink:
Bijlagen
redfang.pdf
(647.74 KiB) 117 keer gedownload
privatejack-16.pdf
(647.94 KiB) 119 keer gedownload
Plaats reactie