JBL LX700 kast met andere speakers maar welke?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Da_musica

JBL LX700 kast met andere speakers maar welke?

Bericht door Da_musica »

Hallo allemaal,

Nadat ik me in het diepe wilde storten met een ander eerste project, eerst even een simpeler project met een kast die geheel klaar is zodat ik wat meer affiniteit krijg met speaker units, filters en demping. Hierover gaan dan ook mijn vragen.

kast
Ik heb een JBL LX700 kast in perfecte staat, alleen de units zijn niet veel meer waard en wil deze vervangen. Dit is een 4 Ohm ontwerp.

Binnenmaten
(BxHxD) 20x48x20.5. Inhoud resp: 19,7L in basreflex met een poortdiameter van 7cm en lengte van 16cm.
De kast is opgetrokken uit 21mm MDF en heeft onderin een schot geplaatst om de inhoud tot die 19,7 liter te begrenzen.

Woofer is 17cm; inbouwdiameter 14,2 cm, tweeterdiameter is 10,2 cm

vraag 1
Welke speaker units kan ik hiervoor het beste kiezen in een prijsklasse tot max 85 euro per stuk?

vraag 2
is het zo dat het dempingsmateriaal in een BR de inhoud verkleint, in tegenstelling tot AB waarbij de inhoud met 20 of 25% toeneemt?

vraag 3
Wat doe ik met het filter? Ziet er namelijk netjes uit. Kan/moet ik dat toch vervangen?

Achtergrond info
Ik houd van een klank met een present middengebied en een detailrijk hoog. Van origine hebben de LX 700 een naar mijn mening ietwat terughoudend mid tov de rest. Ik ben al eens met verschillende units aant stoeien geweest in WINISD (peerless, seas, tangband monacor en visaton maar ben er nog niet helemaal uit.

Graag hoor ik van jullie bevindingen :lol:
Alvast bedankt
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Goede manier om te starten met zelfbouw

Ik vind meerdere plaatjes van die JBL, het is toch een 2-weg speaker?

Wat is je budget voor het totaal?

In welke ruimte komen de speakers?

Met welke muziekstijl moet evt rekening gehouden worden (kleine jazz trio's of stevige rock ed. - kan nog wat uitmaken)

Hoe luid draai je meestal? Altijd rustig maakt andere filtering en laagafstemming mogelijk bijvoorbeeld.

Een nieuwe 2 weg ontwerpen (filteren) omdat je de kast al hebt maakt het wel lastig. Je kunt ook zoeken naar een 20cm breed ontwerp met units die in 20 liter goed werken. Die 20cm is van belang voor een correcte filterwerking in het middengeied. Hier is ongeveer 2 cm tolerantie dunkt me.

Heel wat vragen terug, maar ik zou je dan ook graag opweg helpen.
Succes!
Da_musica

Bericht door Da_musica »

Ja inderdaad wat vragen :P

Wat is je budget voor het totaal?
voor de mid-laag wilde ik max 85 euro per unit uitgeven. Ik weet niet of ik de JBL tweeters moet/kan houden?

Wil je een 3weg maken, aangezin er 3 gaten in je kast zitten?
Nee, het wordt een 2weg, origineel was het een 17cm woofer en tweeter in basreflex zuil

In welke ruimte komen de speakers?
in mijn woonkamer met vloerbedekking, ideale luisterpositie op een NAD C370

Met welke muziekstijl moet evt rekening gehouden worden (kleine jazz trio's of stevige rock ed. - kan nog wat uitmaken)
Ik luister alle soorten muziek, van dream theater tot dave brubeck, dus knock yourself out :wink:

Hoe luid draai je meestal? Altijd rustig maakt andere filtering en laagafstemming mogelijk bijvoorbeeld.
Ik draai nooit te hard, max een kwart van mijn versterker

Hopenlijk heb je wat aan de antwoorden?

Iig alvast bedankt voor de snelle reactie!
k.p.

Bericht door k.p. »

Ik weet niet hoe de tweeters van JBL zijn, maar misschien heb je er meer aan om een goede tweeter te kopen dan een woofer. Verder kan je voor 85E wel mooie drivers halen. Hou er wel rekening mee dat het filter waarschijnlijk ook aangepast moet worden.
fluppie

Bericht door fluppie »

Peerless HDS164 of een Dayton RS180 ?
Da_musica

Bericht door Da_musica »

Ja die drivers had ik ook al bekeken en vallen onder de kanshebbers, wist alleen niet of ik dat zelf goed had.

Die JBL tweeters zijn volgens mij wel goed, alleen 4 ohm.

Op welk gebied moet ik dat filter aanpassen dan?

Neemt dat dempingsmateriaal in een BR nu meer inhoud in beslag of vergroot dit de klankkast zoals bij AB?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

bij zaphaudio.com en humblehomemadehifi.com kun je een 2weg vinden met seas units.

H1224 - http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=4468
a 71 euro

H1212 - http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=3386
a 36 euro

deze kunnen in 20 liter prima presteren volgens aanpassingsmogelijkheden op de DD8 MKII (humblehomemadehifi)

het is een goede 2-weg voor relatief weinig geld, vind ik althans
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”