Nadat ik me in het diepe wilde storten met een ander eerste project, eerst even een simpeler project met een kast die geheel klaar is zodat ik wat meer affiniteit krijg met speaker units, filters en demping. Hierover gaan dan ook mijn vragen.
kast
Ik heb een JBL LX700 kast in perfecte staat, alleen de units zijn niet veel meer waard en wil deze vervangen. Dit is een 4 Ohm ontwerp.
Binnenmaten
(BxHxD) 20x48x20.5. Inhoud resp: 19,7L in basreflex met een poortdiameter van 7cm en lengte van 16cm.
De kast is opgetrokken uit 21mm MDF en heeft onderin een schot geplaatst om de inhoud tot die 19,7 liter te begrenzen.
Woofer is 17cm; inbouwdiameter 14,2 cm, tweeterdiameter is 10,2 cm
vraag 1
Welke speaker units kan ik hiervoor het beste kiezen in een prijsklasse tot max 85 euro per stuk?
vraag 2
is het zo dat het dempingsmateriaal in een BR de inhoud verkleint, in tegenstelling tot AB waarbij de inhoud met 20 of 25% toeneemt?
vraag 3
Wat doe ik met het filter? Ziet er namelijk netjes uit. Kan/moet ik dat toch vervangen?
Achtergrond info
Ik houd van een klank met een present middengebied en een detailrijk hoog. Van origine hebben de LX 700 een naar mijn mening ietwat terughoudend mid tov de rest. Ik ben al eens met verschillende units aant stoeien geweest in WINISD (peerless, seas, tangband monacor en visaton maar ben er nog niet helemaal uit.
Graag hoor ik van jullie bevindingen
Alvast bedankt