Nuja de lente is hier nog lang niet maar mijn onderdelen voor een paar nieuwe speakers wel. Na lang twijfelen en kijken heb ik de knoop doorgehakt en ga ik voor de Jantzen Audio JA6006 - JA2806 kit.
Een paar monitors van 215 x 355 x 320mm (BxHXD)
Meer uitleg te vinden op http://www.jantzen-audio.com
Ik wil ze er laten uitzien als een paar Dynaudio Contour 1.3's (die van een paar jaar terug) gefineerd in Birdseye maple. Echter hier zit ik met de eerste vraag: kunnen deze schuine kantjes gefineerd worden op een mooie een goede manier? Ik denk hier aan een afschuining van slechts een paar mm.
Als eerste fineer project is dit misschien niet zo aangewezen :s
Hier een foto van wat ik voor ogen heb:

De woofer wil ik in tegenstelling tot de foto verzinken in de baffle en deze zal dus ook niet 'over de rand' komen zoals bij deze Dyn.
Een bouwplan had ik al in gedachten:
1. Alle hout (MDF 18mm) laten zagen in de houthandel.
2. De zijpanelen laten zagen onder 45°
3. De 4 zijwanden fineren en schoonsnijden
4. De kleine afschuining frezen aan de 4 wanden (nummer 1 op de foto)
5. De kleine afschuining fineren van de 4 wanden
6. De kopse kant fineren van de 4 wanden
Als fineer over een klein hoekje/randje kan worden geplooid:
6A. De afschuining aan de baffle frezen (nummer 2 op de foto, rondom rond)
7A. De baffle fineren en het fineer over de rand plooien
Als het fineer NIET over de rand kan worden geplooid:
6B. De Baffle fineren
7B. De schuine kanten frezen
8B. Schuine kantje van de baffle fineren
9. De achterkant fineren en schoonsnijden.
Assemblage: Op de kop:
De bovenkant, linkerkant, rechterkant, baffle en achterkant verlijmen. Heel voorzichtig met de lijm zodat deze niet van tussen de naden komt en vlekken maakt op het fineer.
10. Afwerking van de binnenkant (bitumen, ondertapijt, filter, bekabeling, ...)
11. De onderkant bevestigen
12. Gaten voor de units frezen
13. Units monteren.
Dit is een theoretisch plan van aanpak, maar of dit praktisch haalbaar gaat zijn is een heel paar anderen mouwen. De eerste vraag is natuurlijk: zal ik in staat zijn om met gewoon materiaal het fineer op de verschillende kleine afschuiningen aan te brengen? Als dit mogelijk is, zijn er dan valkuilen in mijn plan van aanpak?
Als dit niet mogelijk/zeer moeilijk blijkt te zijn dan gaan we voor een meer rechtoe-rechtaan benadering.
Nog een aantal foto's:
Met dank