een poosje terug kon je bij een 6-pak bier 'speaker-kratjes' krijgen. Het actieve boxje (andere is passief) gebruik ik regelmatig om even muziek op te beluisteren wanneer ik repeteer met mijn band. Hoe was dat intro-tje ook al weer, welk tempo ook al weer... heel handig samen met een MP3 speler, alleen gaat het niet hard genoeg - dus loop regelmatig met dit ding naar de drummer. Tijd voor een nieuwe dus!
Op de site van logitech kom ik wel iets geschikts tegen, maar das 150,-

2x 5cm breedband + 2x 5cm laagondersteuning (dacht ik)
Nu dacht ik aan een Omnes Audio BB3.01 Deze luidspreker heeft een goed rendement, past in een 1,6 liter basreflex keurig (75Hz -3dB) en heeft voldoende Xmax. Ik ga voor mono, om het compact te houden.
Qua versterking heb ik dan meerdere opties. Deze vind ik erg interessant: 12 Watt, bedoeld voor gebruik waarvoor ik hem wil gebruiken, via batterijen of omgebouwde accu van accuboor.

15,99 bij Conrad
Alternatieven zijn er wel, maar dan loopt de prijs en het formaat teveel op. Volgens de simulatie moet 90dB er wel inzitten vanaf 80Hz, verder hoop ik zonder filtering af te kunnen (of het moet duidelijk een voordeel hebben en erg compact op te bouwen zijn) aangezien dit geluidsdruk kost.
De prijs van het geheel zal rond de 50,- uitkomen, dus dit zie ik wel zitten. (bb3.01's liggen hier toch stof te vangen)
Uiteraard post ik dit verhaal in de hoop dat erop geschoten gaat worden, het is de orientatiefase.
Wat betreft 'kast'ontwerp staat alles nog open: A4 formaat boek, PVC-pijp... 1,5 liter MELKPAKJE
we zien wel