even voorstellen... Thel vx-pro verherbouwing

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
k_veen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 17 jan 2009, 11:58

even voorstellen... Thel vx-pro verherbouwing

Bericht door k_veen »

Hallo, ik ben nieuw hier :D

Na een tijdje hier te hebben rondgelezen leek het me wel tijd om lid te worden,
ook om te laten zien wat ik van Leeuwarden's Thel vv. gebakken heb, die ik vorig jaar van hem heb overgenomen.

Even kort over mezelf:
Ik ben 38 jaar, vrijgezel, woonachtig in Leeuwarden, en al zo'n 20 jaar besmet met het zelfbouw-virus.
Mijn voornaamste interesses hierin zijn transistor voor-& eindversterkers,
alhoewel luidsprekers me ook wel interesseren.

over de Thel:
Naast het opneuw aanleggen van de bedrading heb ik de layout van de vv aangepast
om zo de signaalbedrading zo kort mogelijk te houden.
Op de vv-printen heb ik een aantal onderdelen vervangen door (m.i.) betere.
De kasten zijn door een collega van mij gepolijst en geanodiseerd.
De knoppen zijn vervangen door een paar afkomstig van een overleden akai-versterker.

Hij is nog niet helemaal af, ik wil tussen de asverlengers en potmeter/bronschakelaar nog een kruiskoppelingetje
zetten en de asverlengers in een lagertje zetten.
Verder de knullige massa-verbinding achter bij de ingangen vervangen en de powerledjes vd vv nog aansluiten.


Klaas
Bijlagen
P1060545.JPG
P1060302.JPG
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Hallo Klaas,
Het is gelukt om te registreren zie ik!
Om even te laten zien wat je hebt gedaan ten opzichte van mijn oude versie plaats ik wat foto's. Overigens was dit na de Thel eindversterkers
( http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5952 ) mijn tweede project.

Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: even voorstellen... Thel vx-pro verherbouwing

Bericht door Martijn H »

k_veen schreef:
Hallo, ik ben nieuw hier :D
Hallo Klaas! Mooi werk!

Welkom op ZBA!
k_veen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 17 jan 2009, 11:58

Bericht door k_veen »

Bedankt Martijn !
Jan, bedankt voor het plaatsen van de "oude" foto's.

Het is overigens niet gebruikelijk dat mijn bouwsels er zo uitzien.
Meestal ben ik te druk met solderen/meten/luisteren om me druk te maken over hoe het eruitziet.
En anders ligt er altijd nog wel ergens een 'project' wat nog af moet worden gebouwd.
Dit was dus voor mij eens heel wat anders, en daarom juist leuk om te doen !

Klaas
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

hoi klaas,
welkom en ik ga dit zeker volgen
mvg
audioot
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ziet er goed uit, maar ben je niet bang dat die overdaad aan voedingselco's teniet gedaan wordt door die lange dunne draadjes tussen de voeding en de versterker zelf??
Als je toch een separate voeding wil bouwen zou ik er waarschijnlijk voor gekozen hebben om de trafo en de gelijkrichter, eventueel met een paar elco's in een kastje onder te brengen maar de rest van het buffer zo kort mogelijk op de versterker te plaatsen met een paar echt dikke draden...

Kees
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

en daar heeft kees dan weer gelijk in
na de elco's zo snel en zo dik mogelijk naar de amp
mvg
audioot
k_veen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 17 jan 2009, 11:58

Bericht door k_veen »

Goed punt.
Ik ben er in mijn benadering vanuitgegaan dat de elco's
lokaal op de print (2200 uF x2) voldoende zijn om de zaak van stroom te voorzien.
Het groffe werk (voedingsrimpel zo klein mogelijk maken) wordt hierbij gedaan door de batterij elco's in de voedingskast.
Met het introduceren van een (weliswaar erg kleine) weerstand hiertussen
hoop ik ahw een c-r-c voeding te creeren om storingen verder te onderdrukken.

Klaas
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

tja is wel goed gezien maar dan moet je de R in je c-r-c wel even kunnen bepalen anders is het nattevingerwerk
mvg
audioot
k_veen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 17 jan 2009, 11:58

Bericht door k_veen »

Dat was het in dit geval dus ook, nattevingerwerk.
Ik zag gewoon het nut niet in van dikke bedrading hier,
en heb dus gekozen voor dunne bedrading.

Klaas
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

mijn idee is toch om dik te gaan (zo laag mogelijke Ri van de voeding) en goed ontkoppelen
maar ja er leiden vele wegen naar rome niet?
mvg
audioot
k_veen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 17 jan 2009, 11:58

Bericht door k_veen »

Dat er vele wegen naar Rome leiden ben ik helemaal met je eens.
De een houdt van opschieten en neemt de snelweg, de ander wil onderweg wat van het landschap genieten en neemt de binnenweggetjes.

Wanneer er overal maar een juiste benadering mogelijk was,
zaten we nu allemaal naar dezelfde installatie te luisteren
en waren we allang uitgehobbied.
Saaie boel zou het dan worden :)

Klaas
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

wat hebben we toch een leuke hobby niet?
we kunnen dan ook nog over alle (on)mogelijke tweaks eens palaveren
groetjes
audioot
k_veen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 17 jan 2009, 11:58

Bericht door k_veen »

Ik was na gisteren toch wel nieuwsgierig geworden, dus heb ik om de invloed van de voedingskabel + zekering zichtbaar te maken even de scoop eraan gehangen.
Bovenste trace is gemeten aan de uitgang vd batterij elco's (voor de zekering in de voedingslijn), de onderste is gemeten op de voedingsaansluiting van de vv-print.

Duidelijk is te zien dat de rimpel minder is geworden, en van vorm veranderd.
Wat niet op de foto is te zien is dat de bovenste trace vrolijk op en neer danst tgv variaties in de netspanning, terwijl de onderste daar veel minder last van heeft.

Groetjes,

Klaas
Bijlagen
P1060553_small.jpg
Gesloten