Cappuccino DAC: Project name Enigma

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Cappuccino DAC: Project name Enigma

Bericht door Olaffel »

Hallo, ik ben bezig de Honkong dac in te bouwen, kastje is bijna klaar. Er zit een VU meter in, gewoon voor de looks niet om serieus iets af te lezen.

Check ook Youtube link: http://nl.youtube.com/watch?v=3pLJBdGpFSY

Gr Olav
Bijlagen
PICT4915.JPG
PICT4916_edit.JPG
Laatst gewijzigd door Olaffel op vr 22 jan 2010, 17:28, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

onwijs kassie 8) mooi die blauwe led-vu !
Versterker???

Kees
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

thnx Kees,

Het wordt geen versterker maar het is de behuizing voor een hongkong DAC, uit de viewtopic.php?t=7861&postdays=0&postorder=asc&start=0 groupbuy.

Wellicht komen er onder de voet nog spikes, de DAC moet er nogin worden geplaatst (en gemod) en een leuke naam moet k ook nog bedenken. 8)

Gr Olav
Laatst gewijzigd door Olaffel op ma 12 jan 2009, 11:44, 2 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Die is gaaf. Is het een kast van zo´n superkleine pc? Of waar komt die kast vandaan?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey,

De kast is geheel vanaf scratch gemaakt, dus allemaal losse profielen, bouten en plaatmateriaal. Vervolgens het plaatmateriaal en kwartronde profielen gepolijst en gespoten in hoogglans blanke lak. Schuursponsjes en schuurmiddel zijn ideaal voor redelijk fijn polijsten :wink:

Zwarte zeikanten zijn gespoten plexiglas platen. Deze zijn van "binnenuit" gespoten. Zo krijg je hoogglans-glossy- plaatmateriaal 8)

Ik heb wel wat foto's van de bouw.

Gr Olav
Bijlagen
PICT3515.JPG
PICT3512.JPG
Bewerkt aluminium in de blanke lak. EDIT: bovenplaat is nu zonder vlekjes
Bewerkt aluminium in de blanke lak. EDIT: bovenplaat is nu zonder vlekjes
PICT3507.JPG
PICT3504.JPG
PICT3503.JPG
Laatst gewijzigd door Olaffel op ma 12 jan 2009, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nou, heel gaaf hoor. Ik heb een gifje gehad van een rukkend aapje, dat zou hier op zijn plaats zijn :D :D :D .

Mocht je overigens iets meer spreiding hebben voor je VU-meter (LM3915 neem ik aan?) zou je eventueel de lensjes van de led´s een beetje op kunnen schuren. Ze spreiden dan een stuk meer, waardoor je meer een balk-idee krijgt in plaats van losse led´s.

Ik moet nog eens goed gaan nadenken in welke behuizing ik mijn SS-DAC ga zetten. Van de TOS-DAC weet ik het al, maar de andere ligt nog open.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Haha zoek t gifje anders nog eens op :wink: Mooi compliment, bedankt.

Lm3915 s een goede gok,alleen ik heb de Lm3914. De lineaire variant uit de LM39xx serie. De 3915 hadden ze niet bij de locale electroshop, en de meter is meer voor de sier dan voor echt nuttig gebruik :P

Wat betreft de leds schuren, dat kan ik weleens proberen, eigenlijk gewoon doen want proberen is dan al redelijk definitief :P Is wel gaaf als het wat meer in elkaar overloopt.

Een leuke behuizing bedenken/maken s wel lastig inderdaad. Gister nog met Gobla zitten denken over zijn Dac... :?

Ik ben verder ook wel benieuwd hoe de andere +/- 25 dac's eruit komen te zien :)

Gr Olav
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Olaffel schreef:
Ik ben verder ook wel benieuwd hoe de andere +/- 25 dac's eruit komen te zien :)
Ik denk dat veel mensen die dac zullen inbouwen samen met de CD-kitjes.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Dat denk ik ook wel, hoewel ik ook een los staande wil bouwen. dat wordt de SS-DAC (Solid State).

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Bij deze beloof ik dat mijn DAC ook verrassend zal zijn :wink: .
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Gobla's DAC gaat inderdaad ook heel gaaf worden. Maar daar moet nog even wat over nagedacht worden.
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Even 2 avonden druk geweest om alle in te bouwen, maar ik kan melden dat de DAC klaar is. Moet er alleen nog een passende naam voor vinden, maar er zijn in ieder geval genoeg foto's om te posten.

Mooi detail is is dat de DAC zelf zo ver mogelijk van de voeding af zit gemonteerd.

Zie hier de foto's.

Groeten, Olav
Bijlagen
PICT4248.JPG
PICT4256.JPG
PICT4250.JPG
PICT4247.JPG
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

héél mooi resultaat !

mijn dac zal inderdaad ook ingebouwd worden in de zelfbouw cd speler.

De print zelf is nauwelijks nog herkenbaar.
Alle elco's zijn vervangen door OSCON SMD elco's & overal wima MKP's bijgeplaatst.
De resonator rond de CS8416 de goede waarden gegeven.
Gedeelte rond de opamp een stukje verwijderd en auricap uitgangscondensatoren toegevoegd.
Cinch bus voor spdif signaal verwijderd en een pulstransfo in de plaats gezet.

ik post wel eens een foto als ik m'n cd speler begin samen te stellen :wink:
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

thnx, ik ben zelf ook zeer tevreden over het resultaat.

Ik ga de DAC zelf ook nog upgraden met goede condensatioren maar dat komt nog, de behuizing kan gemakkelijk open en dicht dus dit later doen is geen probleem.

Ik zal tzt hier ook foto's van posten. Misschien is een groot topic met alle DAC's wel gaaf. Gewoon voor het overzicht.

Succes met de CD speler, ben benieuwd naar de onherkenbare print :wink:

Gr Olav
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

heeel mooi gemaakt ! complimenten !
kupfer_m
Berichten: 181
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 10:01
Locatie: Leopoldsburg, Limburg (BE)

Bericht door kupfer_m »

Inderdaad heel knap gemaakt !
Die ronde profielen die je gebruikt hebt, wat is dat voor iets en waar heb je die gekocht ?

Gr,
Jim
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hallo,

Bedankt voor de leuke reacties. :D Het ronde profiel komt van een ijzerhandel in Boxmeer. Denk dat het is gebruikt in een een of andere alu constructie, een vitrine o.i.d.

De bouwmarkt heeft niet echt iets dergelijks, in ieder geval niet in deze ronde vorm.

Groeten,

Olav
Gesloten