mini buizen phono versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

sevenup

mini buizen phono versterker

Bericht door sevenup »

Vanochtend keek ik uit het raam, slecht weer :( Goede reden om nog een buizenprojectje te doen. Ik had al een phono trapje, maar deze had niet genoeg gain om een eindversterker aan te sturen. Na wat zoekwerk op het internet, kwam ik dit schema tegen:

http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbr ... altung.png

Als kathodevolger (laatste buis) gebruik ik een 6072a die ik nog had liggen. Dit is een variant op de ECC81/82.

Tijdens mijn internet zoektocht kwam ik ook nog een schema tegen met oplaadbare batterijen in plaats van een kathodeweerstand bij een ECC83. Ben er nog niet helemaal over uit wat het voordeel hiervan zou zijn, maar is het proberen waard. Ik heb nog stapels batterijen liggen (2,79 euro per 4 bij Aldi :D ). Voorbeeldschema zie hieronder:

Afbeelding

Op dit moment is het versterkergedeelte zo goed als af :D Alleen nog een voeding maken, waarschijnlijk in hetzelfde kastje. Alles past er maar net in :shock:
Bijlagen
phono_2.JPG
phono_1.JPG
AatV

Bericht door AatV »

@sevenup,

Je bent qua projecten niet meer bij te houden. Wat een een productie!

Meestal zie dat wanneer batterijen gebruikt worden, deze worden ingezet om een negatieve voorspanning te verkrijgen, terwijl de kathode dan 'hard' aan nul gelegd wordt.
Bij voorversterkers kan het ook als in het door jou gegeven schema, want de inwendige weerstand van de batterij/accu is betrekkelijk laag en dus wordt een elco tussen kathode en massa vermeden en blijft de versterking hoog in tegenstelling tot een niet door een elco overbrugde kathode weerstand.

Ben benieuwd wat je ervaringen zijn.

groeten,
Aat
sevenup

Bericht door sevenup »

AatV schreef:
@sevenup,

Je bent qua projecten niet meer bij te houden. Wat een een productie!

Meestal zie dat wanneer batterijen gebruikt worden, deze worden ingezet om een negatieve voorspanning te verkrijgen, terwijl de kathode dan 'hard' aan nul gelegd wordt.
Bij voorversterkers kan het ook als in het door jou gegeven schema, want de inwendige weerstand van de batterij/accu is betrekkelijk laag en dus wordt een elco tussen kathode en massa vermeden en blijft de versterking hoog in tegenstelling tot een niet door een elco overbrugde kathode weerstand.

Ben benieuwd wat je ervaringen zijn.

groeten,
Aat
Tja, als je lid bent van een buizen club, is de productie wat hoger :D Onderdelen en materialenzijn geen probleem.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Leuk projectje. Ik ben benieuwd naar je ervaringen met die batterijen.

Ik zie op je kastje drie buizen, maar in het schema maar twee?
sevenup

Bericht door sevenup »

RobertD schreef:
Leuk projectje. Ik ben benieuwd naar je ervaringen met die batterijen.

Ik zie op je kastje drie buizen, maar in het schema maar twee?
Ik gebruik het schema als in de link die bovenin de post staat. Hij doet het trouwens al op een geimproviseerde voeding. Geluid is nog niet helemaal lekker. Te weinig laag en teveel hoog. Denk dat een andere riaa correctie nodig is...
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Kun je het schema dat jij hebt gebruikt eens posten?
Ik heb na lang zoeken de link naar het oorspronkelijke schema wel gevonden, maar kan het niet kopiëren.

Heb je voor die kathodevolger ook de batterij toegepast?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ha Sevenup. leuke batterijlader heb je zo gemaakt :lol:

Ben wel benieuwd hoe dat gaat klinken maar wat ge je doen als de batterijen vol zijn?
sevenup

Bericht door sevenup »

Pjotr schreef:
Ha Sevenup. leuke batterijlader heb je zo gemaakt :lol:

Ben wel benieuwd hoe dat gaat klinken maar wat ge je doen als de batterijen vol zijn?
Gewoon doorladen. bij 1-2 mA kan dat wel.
sterremuur
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Voor het eerste schema is een dieplink niet toegestaan.

Dan maar zo:

Afbeelding

** plaatjes attachen svp **
Bijlagen
Buizenphono.png
sevenup

Bericht door sevenup »

RobertD schreef:
Kun je het schema dat jij hebt gebruikt eens posten?
Ik heb na lang zoeken de link naar het oorspronkelijke schema wel gevonden, maar kan het niet kopiëren.

Heb je voor die kathodevolger ook de batterij toegepast?
Alleen bij de eerste 2. De kathodevolger heeft 68K als kathode weerstand. Gebruik een 6072A.
sevenup

Bericht door sevenup »

Weke bas en lage volume zijn opgelost :) Ik heb de gloeispanning wel gestabiliseerd, maar vergeten goed in te stellen. Hierdoor nog geen 5 volt op de gloei :oops: Nu een stuk beter. Veel meer dynamiek en meer dan genoeg volume om een eindversterker aan te sturen. Nog wel een kleine ruis op de uitgang, maar dat komt waarschijnlijk door de hoogspanning. Heb snel even wat in elkaar gezet ( C-R-C-R-C ), maar dat is waarschijnlijk niet genoeg. Morgen even op een scoop testen op het werk.

Ben nog aan het twijfelen wat voor voeding ik ga maken. Stabiliseren met hoogspanning transistor, of mischien een ripplekiller. Staat wel leuk natuurlijk :D
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Een ripplekiller is nog geen ruiskiller....

Misschien heb je wel audiofiele oplaadbare batterijen nodig :lol:

In phonotrapjes kun je het beste metaalfilmweerstanden toepassen. Ik zie dat jij koolweerstanden hebt gebruikt. Metaalfilm ruist minder.

Geinig project. Leuk om te volgen.
sevenup

Bericht door sevenup »

Bijna klaar :D Alleen nog de kabeldoorvoeren netjes afwerken.

De nieuwe voeding die ik gemaakt heb doet wonderen. Gestabiliseerde gloei- en hoogspanning maken hem behoorlijk stil. Alleen nog iets ruis, maar dat is heel weinig. Heb ik nog wat om te meten / tweaken...

Voeding is opgebouwd met 2 trafo's. De eerste is een 25VA 2x9V transformator. Hiervan wordt 1 wikkeling gebruikt voor de gloeispanning.

Deze wordt gelijkgericht door middel van 4 diodes in brug. Daarna 2 elco's van 1800uF en een 100n. Stabilisatie wordt gedaan door een L200. Deze kan maximaal 2A leveren en dat is genoeg voor de 3 buizen. een LM317 komt hier tekort. Achter de regelaar nog 220u. Spanning kan met een potmeter op de achterkant ingesteld worden.

De andere 9V wikkeling is op de secundaire kant van een 6V trafo aangesloten. Hierdoor komt er uiteindelijk iets minder dan 300V belast uit. Deze wordt ook door middel van een brugcel gelijkgericht. Daarna gaat deze spanning via een 68u elco naar de collector van een BU508 hoogspanning transistor. Op de basis heb ik 270V aan zeners gemonteerd die een kleine stroom krijgen via een 27-33K weerstand krijgen vanaf de collector. Door de zeners ontstaat een schone 270V hoogspanning aan de emittor. Hierachter nog een 68u elco om het af te maken.

Hieronder een paar foto's van het resultaat tot nu toe :D
Bijlagen
PHONO_7.JPG
PHONO_6.JPG
PHONO_5.JPG
PHONO_4.JPG
PHONO_3.JPG
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

sevenup schreef:
De andere 9V wikkeling is op de secundaire kant van een 6V trafo aangesloten. Hierdoor komt er uiteindelijk iets minder dan 300V belast uit.
SLIM!! 8)

Kees
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Dat ziet er heel fraai uit.

Het lijkt me niet dat het beetje ruis dat je nu nog hoort uit de voeding komt. Zo'n luxe voeding zal toch wel ruisarm zijn?

Hoeveel stroom loopt er door de versterkerbuisjes?
sevenup

Bericht door sevenup »

RobertD schreef:
Dat ziet er heel fraai uit.

Het lijkt me niet dat het beetje ruis dat je nu nog hoort uit de voeding komt. Zo'n luxe voeding zal toch wel ruisarm zijn?

Hoeveel stroom loopt er door de versterkerbuisjes?
Heb ik nog niet gemeten. Zal ik vanavond nog wel even doen.
sevenup

Bericht door sevenup »

Ruis is zo goed als weg. Heb de onderkanten van de kastjes gemonteerd en heb nog een 100n condensatortje toegevoegd in de hoogspanningsvoeding op de uitgang van de transistor. Ook staat de versterker verder van de voeding af.

Het probleem met teveel hoge tonen blijft. Hoe zou ik dit kunnen tweaken? Misschien een condensator naar aarde op de ingang? Of misschien een andere riaa correctie? Zal nog eens verder zoeken.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

probeer C5 eens iets groter te maken. Dan grijpt de tegenkoppeling bij hoge tonen iets eerder in.
sevenup

Re: mini buizen phono versterker

Bericht door sevenup »

Ik had mijn buizen phono amp al een tijd niet gebruikt en tijdens de luisterdag bleek dat hij niet echt goed klonk. Ik heb er even naar gekeken en nu blijkt dat ik het verkeerde passieve riaa filter gebruikt heb. Deze past niet bij de uitgangsimpedantie van de trap ervoor :oops: Denk dat ik bij het opzetten van het schema een foutje heb gemaakt. Ik heb de hele phonoamp ontmanteld en zal hem opnieuw opbouwen. Wordt hij ook een stuk netter van binnen :)
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ik ben benieuwd.
Als deze nu net zo netjes wordt als je versterker dan zit dat vast goed.

Groetjes George
sevenup

Bericht door sevenup »

Komt inderdaad wel goed.

Ik ben ook bezig mijn draaitafel grondig aan te pakken. Ik heb een Garrard GT20. Leuk dingetje, maar met een paar onvolkomenheden. Chassis is volledig kunststof en de arm heeft nogal wat speling op de headshell koppeling. Motor, lager en plateau zijn wel van goede kwaliteit.

Ik heb vandaag een mooie massief houten plint gemaakt en goede voeten met rubber demping gemonteerd. Ook wordt de bovenplaat (ook kunststof) nog verstevigd/verzwaard met een houten plaat aan de binnenkant zodat eea een stuk massiever wordt.

Nu kan ik hier op het forum een Rega RB250 arm kopen, lijkt mij een mooie upgrade. Wat denk jij?

Element is nu nog een Shure M75ED, vroeger veel gebruikt, maar waarschijnlijk is er tegenwoordig veel beter te krijgen voor niet al te veel geld en de ouderdom doet hem waarschijnlijk ook niet goed. Kom vast wel een keer wat leuks tegen.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Aha het virus ook al goed te pakken :lol:

Ik ben benieuwd hoe dat gaat worden.

Voor de arm weet ik het niet echt.
Ik ken deze tafel en arm niet goed en weet eigenlijk niet hoe goed deze is.
De Rega armen ben ik zelf geen fan van maar voldoen over het algemeen prima.
Het is een leuke arm die je op veel tafels tegen komt bij de instap klasse naar het betere segment.
Vaak wordt deze arm dan als eerste vervangen als men up-grade kriebels krijgt.
Als de prijs erg gunstig is dan kan je het wel doen.
Mocht je beter willen dan kan mooier altijd nog.
...........................
ff op marktplaats gekeken.
Is het soms deze?
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr
Dat is de verbeterde versie voor dat geld kan je het wel wagen.

Groetjes George
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Hier nog een schema'tje van ene Ohashi.Niet dat zo'n hoogvlieger is,het lijkt op waar je mee bezig bent.
Anne
Bijlagen
ohashiRIAA.JPG
sevenup

Bericht door sevenup »

Kappa7 schreef:
Aha het virus ook al goed te pakken :lol:

Ik ben benieuwd hoe dat gaat worden.

Voor de arm weet ik het niet echt.
Ik ken deze tafel en arm niet goed en weet eigenlijk niet hoe goed deze is.
De Rega armen ben ik zelf geen fan van maar voldoen over het algemeen prima.
Het is een leuke arm die je op veel tafels tegen komt bij de instap klasse naar het betere segment.
Vaak wordt deze arm dan als eerste vervangen als men up-grade kriebels krijgt.
Als de prijs erg gunstig is dan kan je het wel doen.
Mocht je beter willen dan kan mooier altijd nog.
...........................
ff op marktplaats gekeken.
Is het soms deze?
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr
Dat is de verbeterde versie voor dat geld kan je het wel wagen.

Groetjes George
Hij staat hier op het forum te koop voor nog minder, 50 euro. Er zit al betere bekabeling aan ipv de standaard dropveter :)

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 21&t=17769

Kan ik volgens mij geen buil aan vallen. Ik maak zowiezo een nieuw armboard (is nu kunststof composiet) zodat ik later makkelijk van arm kan wisselen.

Wat is trouwens het beste materiaal voor een armboard? Hout / alu / staal / RVS ?
Bijlagen
1.jpg
2.jpg
sevenup

Bericht door sevenup »

Het plateau-lager zat gemonteerd op de kunststof bovenkant zonder enige vorm van ondersteuning en maakte het plateau minder stabiel.
Nu netjes ondersteund met 15mm multiplex, ook onder de kunststof bovenkant. Stukken degelijker en stiller :)

Zit nu maar vast met 1 boutje, is voor de foto...
Bijlagen
2.jpg
Plaats reactie