en wat zien ik... lijkt er op dat een condensator wat verkeerds gegeten had... lijkt me een niet al te moeilijke reparatie? (met mijn soldeerpook wel, dan smelt de hele print) of is dit een symptoom van iets ergers? of is die toch nog te redden
zo zal Philips die voeding toch niet gebouwd hebben...
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
zo zal Philips die voeding toch niet gebouwd hebben...
uit nieuwschierigheid trek ik de kast van m'n defecte DVD963SA open, o.a. om te zien of er nog iets bruikbaars in zou zitten voor de te bouwen CD spelert, bv de voeding.
en wat zien ik... lijkt er op dat een condensator wat verkeerds gegeten had... lijkt me een niet al te moeilijke reparatie? (met mijn soldeerpook wel, dan smelt de hele print) of is dit een symptoom van iets ergers? of is die toch nog te redden
zou mooi zijn, is wel een hele fijne speler
- RobertD
- Contacteer:
Dat lijkt mij ook gewoon lijm om de elco mee op zijn plaats te fixeren, daarmee hangt hij niet met zijn volle gewicht aan de pootje.
Ik vind wel dat diode 6250 wat grijzig ziet. Is dat gewoon stof?
Met een multimeter kun je testen of deze zich nog als diode gedraagt.
Altijd ellende die switched mode power supplies. Wat is de klacht / aard van het defect aan deze speler?
Ik vind wel dat diode 6250 wat grijzig ziet. Is dat gewoon stof?
Met een multimeter kun je testen of deze zich nog als diode gedraagt.
Altijd ellende die switched mode power supplies. Wat is de klacht / aard van het defect aan deze speler?
Dat IS gewoon een soort kit waarmee de elco mechanisch enigszins ontlast wordt. De reden hiervan is dat elco´s in een machinaal productieproces niet altijd strak op de print worden gesoldeerd. Hierdoor kan ie een beetje bewegen. Dit zou voor dit oerhollandse produkt kunnen betekenen dat hij na productie tijdens transport vanuit Taiwan of China hier naartoe de nodige klappen krijgt waardoor de soldering zou kunnen breken.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
Is het schuim nog vloeibaar/smeerbaar? Of is het al helemaal uitgehard. Als het uitgehard is, dan zal het denk ik iets van een kwak lijm zijn. Maar de print ziet er redelijk ruim uit qua opbouw. Je zou dus het zekere voor het onzekere kunnen nemen en de condensator vervangen.
Maar in een computervoeding ben ik ook wel eens dit soort klodders tegen gekomen
Maar in een computervoeding ben ik ook wel eens dit soort klodders tegen gekomen
- audiomanics
- Contacteer:
Een trafo, hoewel vaak zwaarder, hoef je niet met lijm vast te zetten omdat die veel meer pootje heeft. Evenzogoed werken die dingen zich wel eens los van de print..
Die elco zit gewoon vast met een dikke klodder lijm.. toegegeven dat de klodder wat dik is.. Het ziet er in ieder geval beter uit dan de bruine uitgedroogde bisonkit-achtige troep die je vaker tegenkomt..
Dit moet een soort siliconenlijm zijn.
Niets ernstigs en zelfs aan te raden om bij eventuele vervanging ook te doen.
De grootte van de cirkel op de print: Vaak is een print al ontworpen en wordt er om de productiekosten wat te wijzigen een andere elco ingezet. Soms omdat deze elco's (van een andere fabrikant of serie) beter voldoen. (levensduur, electrische eigenschappen of formaat in de kast)
Kees
Die elco zit gewoon vast met een dikke klodder lijm.. toegegeven dat de klodder wat dik is.. Het ziet er in ieder geval beter uit dan de bruine uitgedroogde bisonkit-achtige troep die je vaker tegenkomt..
Dit moet een soort siliconenlijm zijn.
Niets ernstigs en zelfs aan te raden om bij eventuele vervanging ook te doen.
De grootte van de cirkel op de print: Vaak is een print al ontworpen en wordt er om de productiekosten wat te wijzigen een andere elco ingezet. Soms omdat deze elco's (van een andere fabrikant of serie) beter voldoen. (levensduur, electrische eigenschappen of formaat in de kast)
Kees