zo zal Philips die voeding toch niet gebouwd hebben...

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

zo zal Philips die voeding toch niet gebouwd hebben...

Bericht door Henkjan »

uit nieuwschierigheid trek ik de kast van m'n defecte DVD963SA open, o.a. om te zien of er nog iets bruikbaars in zou zitten voor de te bouwen CD spelert, bv de voeding.

en wat zien ik... lijkt er op dat een condensator wat verkeerds gegeten had... lijkt me een niet al te moeilijke reparatie? (met mijn soldeerpook wel, dan smelt de hele print) of is dit een symptoom van iets ergers? of is die toch nog te redden :?: zou mooi zijn, is wel een hele fijne speler
Bijlagen
DVD963SA voeding 002.jpg
DVD963SA voeding 001.jpg
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

bij die blauwe bedoel je ?

Is dat niet gewoon lijm ?
Wordt heel vaak gebruikt om ze vast te zetten, of te controle dat dus niet doe-het-zelvers dingen gaan aanpassen, het slopen, weer terug solderen en vervolgens garantie gaan declareren.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Dat lijkt mij ook gewoon lijm om de elco mee op zijn plaats te fixeren, daarmee hangt hij niet met zijn volle gewicht aan de pootje.

Ik vind wel dat diode 6250 wat grijzig ziet. Is dat gewoon stof?
Met een multimeter kun je testen of deze zich nog als diode gedraagt.

Altijd ellende die switched mode power supplies. Wat is de klacht / aard van het defect aan deze speler?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Dat IS gewoon een soort kit waarmee de elco mechanisch enigszins ontlast wordt. De reden hiervan is dat elco´s in een machinaal productieproces niet altijd strak op de print worden gesoldeerd. Hierdoor kan ie een beetje bewegen. Dit zou voor dit oerhollandse produkt kunnen betekenen dat hij na productie tijdens transport vanuit Taiwan of China hier naartoe de nodige klappen krijgt waardoor de soldering zou kunnen breken.

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
Dit zou voor dit oerhollandse produkt kunnen betekenen dat hij na productie tijdens transport vanuit Taiwan of China
Er is niet zoveel Nederlands meer aan Phillips, vrees ik :roll: :roll:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

mischa72 schreef:
tijdens transport vanuit Taiwan of China hier naartoe
Dat bedoel ik dus ook :D

Groeten,
Mischa
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

[NB foto's zijn gekanteld, print zit horizontaal in de speler]
ik vind t een beetje onlogisch hoor, verder alles schoon, ook zwaardere dingen als de trafotjes, en dan 1 zo'n elko met zo ongecontroleerd een kwak schuim?
Paultjuhh
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Is het schuim nog vloeibaar/smeerbaar? Of is het al helemaal uitgehard. Als het uitgehard is, dan zal het denk ik iets van een kwak lijm zijn. Maar de print ziet er redelijk ruim uit qua opbouw. Je zou dus het zekere voor het onzekere kunnen nemen en de condensator vervangen.

Maar in een computervoeding ben ik ook wel eens dit soort klodders tegen gekomen :wink:
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Hoort het zo dat de cirkel op de print groter is dan de elco? Het lijkt net of er een grotere elco had gemoeten.

Logitech gebruikt trouwens ook van die klodders lijm
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Een trafo, hoewel vaak zwaarder, hoef je niet met lijm vast te zetten omdat die veel meer pootje heeft. Evenzogoed werken die dingen zich wel eens los van de print..
Die elco zit gewoon vast met een dikke klodder lijm.. toegegeven dat de klodder wat dik is.. Het ziet er in ieder geval beter uit dan de bruine uitgedroogde bisonkit-achtige troep die je vaker tegenkomt..
Dit moet een soort siliconenlijm zijn.
Niets ernstigs en zelfs aan te raden om bij eventuele vervanging ook te doen.
De grootte van de cirkel op de print: Vaak is een print al ontworpen en wordt er om de productiekosten wat te wijzigen een andere elco ingezet. Soms omdat deze elco's (van een andere fabrikant of serie) beter voldoen. (levensduur, electrische eigenschappen of formaat in de kast)

Kees
ray5150

Bericht door ray5150 »

Wat ook vaak gedaan word, is dat men een print gebruikt voor meerdere toepassingen. met wat andere onderdelen kan hij dan ook gebruikt worden in bijvoorbeeld een DVD-Recorder. zo hoeft men maar een PCB te ontwerpen en te produceren en dat is weer goedkoper.
Plaats reactie