Low budget visaton-dayton combi

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Twynn

Low budget visaton-dayton combi

Bericht door Twynn »

Hallo,

Ik ben vrij nieuw hier op het forum en zal me daarom even voorstellen. Ik ben Ruud, woonachtig in Lith (een klein dorpje aan de maas in noord brabant). Regelmatige bezoekers van 't forum van tweakers.net zullen mijn nick misschien wel herkennen.

Ik lees hier al een lange tijd mee, maar vond het nu toch eens tijd worden om actief mee te doen :)

Mijn projectje is eigenlijk al enige jaren geleden begonnen. Ik heb een jaar of 5 geleden ooit wat standaard visaton speakers in de lokale elektronicawinkel gehaald, de W100S-4 en een DT94 met de bedoeling een simpel setje pc speakers te maken. Hier is er nog iets over terug te vinden. Dat projectje is nooit afgemaakt.

Omdat ik in de toekomst een nieuwe surrond-set wil gaan ontwerpen heb ik besloten om met die oude drivers een nieuw testprojectje te maken. Puur gemaakt om te kijken hoe ver ik kwam met het netjes afwerken van zaken, en natuurlijk ook hoe het maken van filters e.d. uitpakt. Omdat het een testprojectje is, moest het natuurlijk ook low budget.

Ik was niet echt tevreden met het geluid van de DT94's en daarom heb ik wat nieuwe dayton ND28F-8 tweeters aangeschaft. Simulaties van de speakers heb ik gedaan met boxsim.

Qua vorm ben ik uitgegaan van een soort van mini staandertje. 50cm hoog + nog wat extra voor de voet, basreflex pijp in de onderkant en een schuine rand aan de voorzijde. Alles is gemaakt met 18mm mdf + nog een klein beetje bracing binnenin.

Het basis houtwerk was snel genoeg gemaakt. In eerste instantie had ik het idee om deze speakers zwart af te lakken. Om de afwerking strak te houden heb ik de buitenkant bekleed met 0,8mm dik vliegtuigtriplex. Eigenlijk heb ik dit triplex gewoon als fineer gebruikt. Na dit aangebracht te hebben vond ik het er eigenlijk zo goed uitzien dat ik heb besloten om dit gewoon te beitsen en af te lakken.

het filter heb ik puur gemaakt op basis van de boxsim simulatie. Ik heb net een behringer meetmicrofoon binnengekregen, dus hoop binnenkort ook na te kunnen meten in hoeverre deze simulatie ook in praktijk klopt. Opzet is een 2e order parrallelfilter. Omdat het goedkoop moest zitten er wel wat biplaire elco's in het filter (niet in de signaalgang).

De speakertjes staan nu sinds enkele weken in te spelen en hebben me nog best wel verrast. Nog vrij redelijk laag uit zo'n kleine drivers. Natuurlijk, als het volume wat omhoog gaat houd het wel snel op.

Al met al best tevreden over het eindresultaat
Bijlagen
Het begin
Het begin
Binnenwerk
Binnenwerk
Bekleden met vilt
Bekleden met vilt
Testopstelling voor 't filter
Testopstelling voor 't filter
Fineren van de voet
Fineren van de voet
Klaar met fineren
Klaar met fineren
Na het beitsen
Na het beitsen
't eindresultaat
't eindresultaat
Ronald_1

Bericht door Ronald_1 »

Leuk ontwerp, ziet er netjes uit. :) Het triplex is ook een mooie afwerking.

Kun je het filter nog wel bereiken indien je aanpassingen zou willen doen na een meetsessie?
Twynn

Bericht door Twynn »

Ronald_1 schreef:
Leuk ontwerp, ziet er netjes uit. :) Het triplex is ook een mooie afwerking.
Dank je :). Triplex viel me inderdaad heel erg mee als toplaag.
Kun je het filter nog wel bereiken indien je aanpassingen zou willen doen na een meetsessie?
Ja, dat lukt nog net. Als de bas-mid driver eruit is kun je met wat moeite bij het filter. Dat heb ik gewoon met 2 schroefjes vastgezet op de achterwand, dus met een kleine schroevendraaier en wat geduld moet het lukken :)
niels007

Bericht door niels007 »

Netjes gedaan, en inderdaad die DT94s wil je eigenlijk niet horen. Toen ik de mijne verving door de G20sc werd het geluid echt enorm veel aangenamer.
markje

Bericht door markje »

niels007 schreef:
Netjes gedaan, en inderdaad die DT94s wil je eigenlijk niet horen. Toen ik de mijne verving door de G20sc werd het geluid echt enorm veel aangenamer.
Same here...

Groeten Mark
Gesloten