Ik ben vrij nieuw hier op het forum en zal me daarom even voorstellen. Ik ben Ruud, woonachtig in Lith (een klein dorpje aan de maas in noord brabant). Regelmatige bezoekers van 't forum van tweakers.net zullen mijn nick misschien wel herkennen.
Ik lees hier al een lange tijd mee, maar vond het nu toch eens tijd worden om actief mee te doen
Mijn projectje is eigenlijk al enige jaren geleden begonnen. Ik heb een jaar of 5 geleden ooit wat standaard visaton speakers in de lokale elektronicawinkel gehaald, de W100S-4 en een DT94 met de bedoeling een simpel setje pc speakers te maken. Hier is er nog iets over terug te vinden. Dat projectje is nooit afgemaakt.
Omdat ik in de toekomst een nieuwe surrond-set wil gaan ontwerpen heb ik besloten om met die oude drivers een nieuw testprojectje te maken. Puur gemaakt om te kijken hoe ver ik kwam met het netjes afwerken van zaken, en natuurlijk ook hoe het maken van filters e.d. uitpakt. Omdat het een testprojectje is, moest het natuurlijk ook low budget.
Ik was niet echt tevreden met het geluid van de DT94's en daarom heb ik wat nieuwe dayton ND28F-8 tweeters aangeschaft. Simulaties van de speakers heb ik gedaan met boxsim.
Qua vorm ben ik uitgegaan van een soort van mini staandertje. 50cm hoog + nog wat extra voor de voet, basreflex pijp in de onderkant en een schuine rand aan de voorzijde. Alles is gemaakt met 18mm mdf + nog een klein beetje bracing binnenin.
Het basis houtwerk was snel genoeg gemaakt. In eerste instantie had ik het idee om deze speakers zwart af te lakken. Om de afwerking strak te houden heb ik de buitenkant bekleed met 0,8mm dik vliegtuigtriplex. Eigenlijk heb ik dit triplex gewoon als fineer gebruikt. Na dit aangebracht te hebben vond ik het er eigenlijk zo goed uitzien dat ik heb besloten om dit gewoon te beitsen en af te lakken.
het filter heb ik puur gemaakt op basis van de boxsim simulatie. Ik heb net een behringer meetmicrofoon binnengekregen, dus hoop binnenkort ook na te kunnen meten in hoeverre deze simulatie ook in praktijk klopt. Opzet is een 2e order parrallelfilter. Omdat het goedkoop moest zitten er wel wat biplaire elco's in het filter (niet in de signaalgang).
De speakertjes staan nu sinds enkele weken in te spelen en hebben me nog best wel verrast. Nog vrij redelijk laag uit zo'n kleine drivers. Natuurlijk, als het volume wat omhoog gaat houd het wel snel op.
Al met al best tevreden over het eindresultaat