UCD180ST's ruisen + ander vraagje.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MichaelB

UCD180ST's ruisen + ander vraagje.

Bericht door MichaelB »

Heren UCD bouwers,

ik ben gisteren begonnen met het in elkaar zetten van de UCD's (puur om te zien of ze het doen).

Nu valt me op dat ze behoorlijk ruisen. Voor de duidelijkheid: er is nog niets op aangesloten, de Line-In kabel is nog maagdelijk, alleen amp-on zit aangesloten.
Het ruisen is te horen vanaf < 60cm (stille kamer), nu kan ik daar wel mee leven, maar vraag me wel af of dit normaal is (alle andere fabrieksversterkers die ik heb/had heb ik nog nooit horen ruisen).

Ik gebruik:

- UcD180ST
- UcD Supply ST
- TR180

Ander vraagje:

Vooraf: ja dit is al tot in den treure behandeld, maar ik kan gewoon geen antwoord vinden. 8)

Ik ben 1 van die mensen die de zaak het liefst ongebalanceerd wil aansluiten :twisted: Waarom? Nou alles wat ik heb is ongebalanceerd en vind het gewoon veel makkelijker om overal Tulp tussen te gooien dan weer XLR-tulp kabels te moeten kopen.

Nu heb ik de handleiding van Hypex gezien http://www.hypex.nl/docs/wiring.pdf en gevolgd, maar ik krijg toch een ontzettend harde brom. Alles ligt nu nog los op een stuk MDF, ongeaard. Ik zie wel dat ze in die handleiding de shielding van de kabel aan de kast vastmaken, maar is de kast dan weer op de aarde aangesloten (dus de geel/groene kabel uit het lichtnet, zeg maar)?
edit: wat ik vergeten was neer te zetten: in de huiskamer hebben we geen randaarde in de stopcontacten(volgens mij heeft bijna niemand dat), heeft het uberhaupt dan wel zin om deze aan te sluiten?

Aangezien het allemaal net Lego is (lijkt), wat kan ik dan fout doen, dat ik alsnog een brom krijg? Toch zie ik op Inet veel ontwerpen met een ongebalanceerde uitgang aan de versterkers, wat doe ik dan fout? :oops:

Wat ik handig zou vinden, is als ze (Hypex of een forumlid) eens een tekening kan maken met ALLE onderdelen daarop en dan precies waar alles aangesloten moet worden. Hypex heeft wel beschrijvingen, maar dit zijn steeds delen. Blijkbaar doe ik daardoor iets fout.

Ik ben een beginner, dus graag in Jip en Janneke taal :roll:

Alvast bedankt![/b]
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als jij een mooie metalen kast maakt en je sluit de shielding van de ingangskabel daarop aan, dan is de versterker muisstil. Randaarde is daar niet voor nodig, heb ik zelf ook niet in de huiskamer. Maar jouw probleem is dus gewoon dat je alles los hebt liggen en dat storing maximaal de vrije hand krijgt om in te koppelen op jouw versterker ingang.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Hmmm, dan wordt dat dus een (groot) probleem, want het wordt onderin een PVC behuizing gebouwd met alleen een aluminium bodem...

Je zal gelijk hebben, want dat kan eigenlijk nog maar het enige zijn wat er aan de hand is. Wat de bedoeling is, is dat de aansluiting voor audio aan de achterkant IN deze voet/plaat zal komen te zitten. Is dat dan voldoende?
De voet zal 1,5-2cm dik aluminium worden en grofweg druppelvormig 15cm naar 35cm. Een flink plaat dus.

Als ik het me goed herinner was er iemand op het forum die ze in houten kasten had gebouwd :?:
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ik heb ze in houten kasten zitten. Ik had de plus en min voor naar de luidsprekers onder de module laten langslopen en dat gaf ook een brom bij mij. Nadat ik dat heb veranderd heb ik nergens meer last van.

Je moet dus goed opletten hoe je de bedrading laat lopen..

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... c&start=25
markje

Bericht door markje »

Heb je nog last van brom als je de ingang kortsluit? Dan weet je zeker dat het te maken heeft met de opbouw/bedrading en dat je niet met een brom van buiten zit.

Groeten Mark
MichaelB

Bericht door MichaelB »

markje schreef:
Heb je nog last van brom als je de ingang kortsluit? Dan weet je zeker dat het te maken heeft met de opbouw/bedrading en dat je niet met een brom van buiten zit.
Goeie! meteen uitgeprobeerd en wadda you know, geen brom meer :D
Zit het toch in de bekabeling!

Dus ik alles losgehaald en een XLR -> Tulp stekker ge-offert (heb er tig liggen die prima werken), de draadjes die van de UCD komen in de XLR gesoldeerd (net zoals ze pre de opoffering zaten). Alles weer aangesloten en wadda you know..... BROM! :evil:

Gloeiende gloeiende!

Ik ga me nu dus sterk afvragen of ik deze brom dan wel met mijn setup ga weg krijgen :roll:
Ff een nachtje over slapen...
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Misschien heb je een potentiaalverschil tussen de massa van je UCD´s en de massa van je andere apparatuur. Vergelijk het met de potentiaalvereffening die je ook op veel platenspelers ziet.

Groeten,
Mischa
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Toch weer even hier op terug komen, want ik krijg de brom gewoon niet weg...

Ik heb, zoals eerder aangegeven, alles nog open liggen op een stuk MDF, dit mag toch geen storing geven, want zoals Montana aangeeft zitten die van hem ook in een houten kast.

Alles is muisstil TOTDAT ik de line-in aansluit. Als ik deze line-in kortsluit is het ook stil. Ik heb deze eerst gewoon los laten liggen (dit is de kabel die Hypex aanbiedt) dan hoor je al een brom . Daarna heb ik een tulp aangesloten op deze kabel, zoals Hypex aangeeft in het document, resultaat: harde brom. Vervolgens heb ik een XLR aangesloten (zoals het hoort) op de line-in kabel, resultaat: harde brom.

Let op: er is dus niets aangesloten op de line-in, want zodra ik maar in de buurt kom van een brom edit *broN* , of deze vastpak, dan lijkt de conus van de test speaker zowat het frame te verlaten... :(

De kabels van de speaker liggen geheel los, nergens onder/langs/tegen.

Het enige wat dus aangesloten is, is de 220V. Als je alles zo zou aansluiten, dan zou het toch al gewoon stil moeten zijn? Een metalen kast lijkt me niet nodig, zoals vele voorbeelden op dit forum laten zien (houten kast, plexiglas, los liggen).

HELP, HILFE, AJUTO! :roll:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zet eens een 10k weerstandje over de tulpingang. Dan zou de brom stukken minder moeten zijn. Op het moment dat je dan de voorversterker aansluit zou de brom minimaal moeten worden, omdat de voorversterker als het goed is een lage uitgangsimpedantie heeft. Daardoor wordt als het ware de line-in kortgesloten en kan brom veel minder optreden.
markje

Bericht door markje »

Blijft vreemd. Eigenlijk kan er weinig misgaan. Heb je naast de voeding voor de UcD nog andere voedingen voor andere dingen bij de versterker?

Heb je nog een module die je kunt aansluiten? Misschien heb je een defecte?

Je geeft niet exact aan hoe je de line-in aan hebt gesloten: de signaalkabel op de + pen op de module, de massa van de kabel zowel aan de - pen als aan de gnd pen op de module. Je sluit de ground en koud kort op de module (of waar je de kast inkomt). De behuizing laat je helemaal loshangen van alles. Misschien heb je daar ergens iets over het hoofd gezien?

Groeten Mark
MichaelB

Bericht door MichaelB »

markje schreef:
Blijft vreemd. Eigenlijk kan er weinig misgaan. Heb je naast de voeding voor de UcD nog andere voedingen voor andere dingen bij de versterker?

Heb je nog een module die je kunt aansluiten? Misschien heb je een defecte?
Ik heb niets anders op de voeding aangesloten, slechts deze UCD. Ik heb nog een andere liggen, die geeft aangesloten hetzelfde resultaat...

Wat ik gedaan heb, is de handleiding van Hypex gevolgd http://www.hypex.nl/docs/wiring.pdf. Ik heb ook een signaal kabel van hypex https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=1027.

Ik zal het eens proberen met de ground en - bij de pcb aan elkaar. Wellicht ontstaat de brom doordat ik ground en - pas bij de RCA aan elkaar soldeer? Ff proberen!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nee, wat de Hypex handleiding aangeeft werkt perfect. Heb je al geprobeerd wat ik aangaf?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

jeroen_d schreef:
Nee, wat de Hypex handleiding aangeeft werkt perfect. Heb je al geprobeerd wat ik aangaf?
Nope, nog niet, heb m'n bak met weerstandje/faston's/C's ERGENS neer gelegd tijdens de verhuizing, maar waar... :?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Zow, net even langs Stuut & Bruin in Den Haag geweest. Aardige lui en precies zoals ik me een electronica zaak voor stel :D

Heb een paar 10K weerstandjes gehaald, dus vanavond kan ik proberen of dat werkt. Waar ik overigens achter kwam, als ik de RCA aansluit op een bron, dan is alles stil :? Dus geen brom meer.
Alleen nog een zachte ruis, maar dat ligt volgens mij aan de ST versie van de UCD. Ik ga deze dan maar voor de sub gebruiken en HG versies voor de breedbanders inzetten.

Oh ja, nog iets, ik heb een aantal Neutrik connectors gehaald. Die zijn bij Stuut nog goedkoper dan online! €4,55 per stuk :D
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Ik kom thuis, zeg "dag" tegen m'n vriendin en zoontje, ren naar boven, prop er een 10k weerstandje tussen en tromgeroffel....... Jeroen_D for president! \:D/ het werkt! :D

Er is geen brom meer en ook geen *plop* meer als ik de stekkers op een bron aansluit. Alles werkt gewoon naar behoren. Ik ben een happy camper.

Bedankt Jeroen! :D
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Fijn dat het werkt en, graag gedaan! :D
Plaats reactie