buizen hoofdtelefoon versterker met EL84

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

sevenup

buizen hoofdtelefoon versterker met EL84

Bericht door sevenup »

Hierbij een verslagje van de bouw van een EL84 buizen hoofdtelefoon versterker. Mijn vorige is verkocht, dus er moet wat anders komen.

Schema wordt deze:
Afbeelding

Meer info is hier te vinden: http://headwize.com/projects/showfile.p ... r1_prj.htm

Ben begonnen met het chassis te boren. Hierop alvast de buisvoeten en voedings-elco's gemonteerd.
Bijlagen
headphones_2.JPG
headphones_1.JPG
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Ik vind dit een heel interessant ontwerp. Ik ben deze opzet nog niet eerder tegengekomen, meestal wordt een hoofdtelefoonversterker gebouwd op basis van alleen voorversterkerbuizen.

Ik ga dit zelf ook maar eens proberen. Ik heb nog steeds het kastje van mijn eerste EL84SE. Dat was feitelijk te klein voor alles wat ik er in (en op) wilde hebben, maar zonder twee uitgangstrafo's win je natuurlijk een zee van ruimte (gesteld dat er geen enorme spoelen in gaan natuurlijk..).

Succes met bouwen. Hoe klinkt je 6V6 machine eigenlijk zo na een tijdje?

groet, Paul
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Leuk project.

Wat voor hoofdtelefoon gebruik jij?

Ik heb gisteravond mijn koptelefoonversterker van andere diodes in de gloeigelijkrichting voorzien. Nu heb ik 6,5VDC !!
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... highlight=

De hele avond zitten luisteren met een geleende Sennheiser HD 250 Linear. Uiteindelijk ging ik pas om 1 uur naar bed.... :shock:
AatV

Bericht door AatV »

@Sevenup,
Wel een leuk schema, maar ik begrijp niet dat de eerste trap als differentiële versterker wordt opgebouwd, maar het signaal er gewoon single ended uitgaat, met als enige reden dat de fase dan niet gedraaid wordt! (zou me nog iets kunnen voorstellen bij een grotere bandbreedte door een niet-inverterende uitgang, maar dit wordt niet genoemd. :-k ) Ik kan vanuit de info zo gauw niet nagaan/lezen of juist deze schakeling een positieve werking heeft op de geluidskwaliteit.

Zou in dit geval zelf liever uitgaan van een gewone GKS schakeling -desnoods parallel- , eventueel direkt gekoppeld, scheelt weer een handjevol weerstanden en een of twee C's.

Overigens succes met de opbouw, en ben benieuwd naar de (subjectieve) geluidskwaliteit.

groeten,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op do 13 nov 2008, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
sevenup

Bericht door sevenup »

Vond ik ook al vreemd. Heb het schema gister al aangepast :D

Inderdaad parallel...
Bijlagen
headphone.jpg
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik denk dan: Waarom parallel?

Een ECC83 triodetje kan makkelijk de EL84 aansturen. Gebruik de andere helft lekker voor het andere kanaal.

(Of klopt je chassis dan niet meer?)
AatV

Bericht door AatV »

@sevenup,

Zie dat je de kathodeweerstand R4 gehandhaafd hebt op 4,7k. Dit gaat zo niet werken. De buis wordt zo te ver "afgeknepen". Vergeet niet dat het stuurrooster bij de Ahammerschakeling d.m.v. de spanningsdeler R7/R8 opgetild was naar (een berekende)8,3 volt. Het spanningsverschil tussen stuurrooster en katode was daardoor ca. 1,1 volt. :!:
Op het stuurrooster staat nu (DC)0 volt. De kathode weerstand moet dan aangepast worden naar 1,1 volt/1 mA = 1,1 kOhm. In de literatuur wordt veelvuldig 1,2 kOhm toegepast. Deze zou ik dan ook gebruiken. Of 2k4 bij parallel gebruik.

groeten,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op do 13 nov 2008, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
sevenup

Bericht door sevenup »

RobertD schreef:

Een ECC83 triodetje kan makkelijk de EL84 aansturen. Gebruik de andere helft lekker voor het andere kanaal.

Dan klop idd mijn chassis niet meer. Heb al 2 gaten geboord :(
sevenup

Bericht door sevenup »

AatV schreef:
@sevenup,

Zie dat je de kathodeweerstand R4 gehandhaafd hebt op 4,7k. Dit gaat zo niet werken. De buis wordt zo te ver "afgeknepen". Vergeet niet dat het stuurrooster bij de Ahammerschakeling d.m.v. de spanningsdeler R7/R8 opgetild was naar (een berekende)8,3 volt. Het spanningsverschil tussen stuurrooster en katode was daardoor ca. 1,1 volt. :!:
Op het stuurrooster staat nu (DC)0 volt. De kathode weerstand moet dan aangepast worden naar 1,1 volt/1 mA = 1,1 kOhm. In de literatuur wordt veelvuldig 1,2 kOhm toegepast. Deze zou ik dan ook gebruiken. Of 2k4 bij parallel gebruik.

groeten,
Aat
Heb je inderdaad gelijk in. Dat is toch 1K2 bij gezamelijke kathode weerstand?
AatV

Bericht door AatV »

@Sevenup,

Heb een vergissing gemaakt :oops: Ik had moet delen i.p.v. vermenigvuldigen!

Bij enkelvoudig gebruik : 1,1 volt / 1 mA =1100 Ohm. Dus 1,2 kOhm.

Bij parallel gebruik : 1,1 volt / 2 mA = 550 Ohm. Dus uit de E24 reeks bijvoorbeeld 560 of 620 Ohm.

groeten,
Aat
sevenup

Bericht door sevenup »

schema update...
Bijlagen
headphone.jpg
Pcdg

Bericht door Pcdg »

sevenup schreef:
RobertD schreef:

Dan gebruik je toch twee enkeltriode's of bijvoorbeeld EABC80 buizen?

De triode van de laatste is vergelijkbaar met die van de ECC83. Niet zo populair waardoor je vaak leuke NOS vondsten kan doen.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Wat je ook kunt doen is van de ene buisvoet alleen de pennen 1, 2 en 3 gebruiken en van de andere buisvoet de pennen 6, 7 en 8.

Als de ECCtjes dan "op" zijn, zijn ze maar aan één kant versleten en kun je ze van plaats verwisselen. De andere helften zijn dan aan de beurt.
sevenup

Bericht door sevenup »

pcdegoede schreef:
sevenup schreef:
RobertD schreef:

Dan gebruik je toch twee enkeltriode's of bijvoorbeeld EABC80 buizen?

De triode van de laatste is vergelijkbaar met die van de ECC83. Niet zo populair waardoor je vaak leuke NOS vondsten kan doen.
Ach, ik heb de buisjes al liggen. Kan ze altijd voor niks meenemen bij ons buizen clubje :D
AatV

Bericht door AatV »

@ Sevenup,

Ik realiseerde mij het niet bij de laatste twee schema's omdat ik voornamelijk gekeken heb naar de schakeling rond de ECC83, maar ik zie nu dat de EL84 als penthode geschakeld is door voor het schermrooster de voeding te ontkoppelen met een weerstand van 2k2 en een C van 68uF.

Is dit werkelijk de bedoeling?

groeten,
Aat
sevenup

Bericht door sevenup »

AatV schreef:
@ Sevenup,

Ik realiseerde mij het niet bij de laatste twee schema's omdat ik voornamelijk gekeken heb naar de schakeling rond de ECC83, maar ik zie nu dat de EL84 als penthode geschakeld is door voor het schermrooster de voeding te ontkoppelen met een weerstand van 2k2 en een C van 68uF.

Is dit werkelijk de bedoeling?

groeten,
Aat
Weet ik nog niet zeker. Kan hem ook met een weerstandje aan de anode knopen. Misschien wel schakelbaar maken...
sevenup

Bericht door sevenup »

Door omstandigheden heb ik niet zoveel kunnen doen. Toch ben ik al iets verder. Het chassis is klaar. Hij wordt wit met een hardhouten rand. De trafo wordt nog zwart gespoten en er komt nog een kapje op :D
Bijlagen
headphones_4.JPG
headphones_3.JPG
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

RobertD schreef:
Heeft dat geen nadelige gevolgen op de kanaalscheiding? Of stel ik nu een heel duffe vraag en bestaat er niet zoiets als overspraak binnen een buis?

Groeten,
Mischa
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

mischa72 schreef:
Heeft dat geen nadelige gevolgen op de kanaalscheiding? Of stel ik nu een heel duffe vraag en bestaat er niet zoiets als overspraak binnen een buis?

Groeten,
Mischa
Het is geen duffe vraag hoor. Er wordt wel meer beweerd dat je dan overspraak krijgt, maar dat is écht niet waar. De twee triodesecties zijn compleet separaat opgebouwd. Het enige dat ze gemeenschappelijk hebben is de gloeidraad, maar die is verder niet met de signaalvoerende delen verbonden.
AatV

Bericht door AatV »

@Mischa
Nog een cijfermatige onderbouwing en op hetgeen Robert D gezegd heeft over de kanaalscheiding tussen 2 triodesystemen in 1 buis :
Er bestaat wel enige koppeling tuusen twee systemen namelijk een capacitieve.

De belangrijkste hier van is de capaciteit tussen stuurrooster en anode :
Binnen een zelfde triodesysteem geeft het datasheet een capaciteit aan van 1,6 pF.
De capaciteit tussen het stuurrooster van het ene systeem en de anode van het andere systeem is meer dan een factor 10 kleiner namelijk 0,1 pF.
Zelfs als je dit vermenigvuldigd met de versterkingsfactor van de buis i.v.m. de Millercapaciteit heeft dit onder de 400/500 kHz. geen effect en is het niet hoorbaar/meetbaar.

@Sevenup,
Ziet er apart uit, zo'n witte bovenplaat. 8)

groeten,
Aat
sevenup

Bericht door sevenup »

Eindelijk weer verder met de hoofdtelefoon versterker. Bijna alles zit er in. Mis alleen nog een paar weerstanden. Heb laatst nog wat massief koperdraad gevonden. Werkt toch wel erg lekker. Kun je heel mooi vormen.
Bijlagen
headphones_5.JPG
sevenup

Bericht door sevenup »

Zo, 1 kant is helemaal klaar :D Wat een power!!! Heb nu beide kanten van de hoofdtelefoon parrallel aangesloten en 16 Ohm is geen probleem voor de versterker. Heel dynamisch. Morgen nog een paar weerstanden kopen en dan kan de andere kant ook afgebouwd worden.

Trouwens verstookt de versterker behoorlijk wat vermogen in de kathodeweerstanden. Maar dat krijg je door op de kathode uit te koppelen. Met een weerstand van 1K8 en bijna 80V spanningsverschil verstookt rond de 3,5W per kant. De terugkoppeling bij de EL84 maakt vooral het laag een stuk strakker.
Bijlagen
headphones_6.JPG
sevenup

Bericht door sevenup »

Het soldeerwerk is zo goed als klaar. Net even een hardhouten rand gemaakt van meranti latten. Kost maar 7,50 Euro incl. zagen. Simpel en toch netjes. 4 latjes en 8 RVS bolkop schroeven. Straks alles monteren :D
Bijlagen
headphones_7.JPG
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Tsja, waarom moeilijk als gemakkelijk ook mooi kan zijn :D :D

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groeten,
Mischa
sevenup

Bericht door sevenup »

Bijna klaar :D