Schema wordt deze:

Meer info is hier te vinden: http://headwize.com/projects/showfile.p ... r1_prj.htm
Ben begonnen met het chassis te boren. Hierop alvast de buisvoeten en voedings-elco's gemonteerd.
Moderator: Beheerdersteam

Heb je inderdaad gelijk in. Dat is toch 1K2 bij gezamelijke kathode weerstand?AatV schreef:@sevenup,
Zie dat je de kathodeweerstand R4 gehandhaafd hebt op 4,7k. Dit gaat zo niet werken. De buis wordt zo te ver "afgeknepen". Vergeet niet dat het stuurrooster bij de Ahammerschakeling d.m.v. de spanningsdeler R7/R8 opgetild was naar (een berekende)8,3 volt. Het spanningsverschil tussen stuurrooster en katode was daardoor ca. 1,1 volt.![]()
Op het stuurrooster staat nu (DC)0 volt. De kathode weerstand moet dan aangepast worden naar 1,1 volt/1 mA = 1,1 kOhm. In de literatuur wordt veelvuldig 1,2 kOhm toegepast. Deze zou ik dan ook gebruiken. Of 2k4 bij parallel gebruik.
groeten,
Aat
Dan gebruik je toch twee enkeltriode's of bijvoorbeeld EABC80 buizen?sevenup schreef:Dan klop idd mijn chassis niet meer. Heb al 2 gaten geboordRobertD schreef:Ik denk dan: Waarom parallel?
Een ECC83 triodetje kan makkelijk de EL84 aansturen. Gebruik de andere helft lekker voor het andere kanaal.
(Of klopt je chassis dan niet meer?)
Ach, ik heb de buisjes al liggen. Kan ze altijd voor niks meenemen bij ons buizen clubjepcdegoede schreef:Dan gebruik je toch twee enkeltriode's of bijvoorbeeld EABC80 buizen?sevenup schreef:Dan klop idd mijn chassis niet meer. Heb al 2 gaten geboordRobertD schreef:Ik denk dan: Waarom parallel?
Een ECC83 triodetje kan makkelijk de EL84 aansturen. Gebruik de andere helft lekker voor het andere kanaal.
(Of klopt je chassis dan niet meer?)
De triode van de laatste is vergelijkbaar met die van de ECC83. Niet zo populair waardoor je vaak leuke NOS vondsten kan doen.
Weet ik nog niet zeker. Kan hem ook met een weerstandje aan de anode knopen. Misschien wel schakelbaar maken...AatV schreef:@ Sevenup,
Ik realiseerde mij het niet bij de laatste twee schema's omdat ik voornamelijk gekeken heb naar de schakeling rond de ECC83, maar ik zie nu dat de EL84 als penthode geschakeld is door voor het schermrooster de voeding te ontkoppelen met een weerstand van 2k2 en een C van 68uF.
Is dit werkelijk de bedoeling?
groeten,
Aat
Het is geen duffe vraag hoor. Er wordt wel meer beweerd dat je dan overspraak krijgt, maar dat is écht niet waar. De twee triodesecties zijn compleet separaat opgebouwd. Het enige dat ze gemeenschappelijk hebben is de gloeidraad, maar die is verder niet met de signaalvoerende delen verbonden.mischa72 schreef:Heeft dat geen nadelige gevolgen op de kanaalscheiding? Of stel ik nu een heel duffe vraag en bestaat er niet zoiets als overspraak binnen een buis?
Groeten,
Mischa