Twijfel over aanschaf platenspeler

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Twijfel over aanschaf platenspeler

Bericht door KoenVW »

Hallo,

Ik heb een Sony X229ES CD speler die ik niet weg wil doen, maar ik zit te twijfelen of ik er een platenspeler bij zou doen of niet. Mijn leraar zegt dat een LP beter klinkt dan een CD speler, maar dat weer ik dus niet. Opzich is heeft het ook wel wat natuurlijk, en sommige albums die ik wil hebben zijn simpelweg niet op CD verkrijgbaar.

Kan een niet al te dure platenspeler ( 100 - 150 euro ) een CD speler bijbenen?


Koen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ja, een beetje leuke 2e handse Thorens of Dual, of...

is niet op alle punten gelijk natuurlijk hè, voor een beetje gelijkwaardige detaillering moet je een erg goed element hebben (en een goede phono preamp), maar qua leven is het een gelopen race voor de LP natuurlijk
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

Henkjan schreef:
...is het een gelopen race voor de LP natuurlijk...
Oh ?
En waarom zijn zaken als Mediamarkt en Saturn dan weer begonnen met de verkoop van dat "achterhaalde vinylspul" ?????

@SoCoM:

Gewoon gaan zoeken (en luisteren!) Probeer marktplaats.nl e.d. Of als je iets meer wilt besteden, een leuk "Project" draaitafeltje......
Bijvoorbeeld: http://www.raf.nl/webshop/product_info. ... ts_id=8273
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

HoMeR schreef:
Henkjan schreef:
...is het een gelopen race voor de LP natuurlijk...
Oh ?
En waarom zijn zaken als Mediamarkt en Saturn dan weer begonnen met de verkoop van dat "achterhaalde vinylspul" ?????
ik bedoelde in het voordeel van de LP dus....
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

Henkjan schreef:
...voordeel....
Oeps, sorry.
Spring altijd iets te snel in de bres voor vinyl....... :roll:

:oops: :oops:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik vind 1000 euro voor een cd speler ook erg overdreven.

Zeker als je bekijkt wat er daadwerkelijk in zit, zijn veel goedkopere spelers zeker net zo goed.

Wat mij betreft allemaal gebakken lucht.

Ik sluit me voor de rest volkomen aan bij rho.
Maargoed deze discussie is weleens vaker gevoerd (hier maar ook op andere fora)

Koop een leuk LP spelertje wat Henkjan al zei (een goede oude technics kan daar ook nog bij), een element en voorversterker (of bouw die zelf voor een paar euro's met een LM4562 etc) en je kunt zo prima plaatjes draaien :)

Er zijn albums die ik persoonlijk leuker vind op LP, zeker de wat oudere.
Het gekraak, gekras en gedoe voegt wel iets toe dan.
bunky

Bericht door bunky »

SoCoM, volg de raad van B-force maar doe het stap voor stap, je hebt immers alle tijd, en begin er wel zo snel als mogelijk aan. :wink:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

b_force schreef:
Ik vind 1000 euro voor een cd speler ook erg overdreven.

Zeker als je bekijkt wat er daadwerkelijk in zit, zijn veel goedkopere spelers zeker net zo goed.

Wat mij betreft allemaal gebakken lucht.

Ik sluit me voor de rest volkomen aan bij rho.
Ik sluit me ook aan bij jou verhaal.

Een CD-speler hoeft zeker geen €1000 te kosten.
Een draaitafel trouwens ook niet, hoewel de verschillen daar uiteraard veel groter zijn. Maar duurder is ook daar zeker niet altijd beter.
bunky

Bericht door bunky »

anonamemouse hoop niet dat de topicstarter zich af laat schrikken door deze "verzanding" van zijn topic. :wink:
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

bunky schreef:
anonamemouse hoop niet dat de topicstarter zich af laat schrikken door deze "verzanding" van zijn topic. :wink:
uhm... yeah... uhm... :oops:

socom; zoek gewoon een leuke draaitafel. dingen om op te letten: je mag de motor niet via het draaiplateau horen, een beetje fatsoenlijke bekabeling, een plateau met een beetje gewicht, en ga zeker op zoek naar wat de stelmogelijkheden zijn en ga daar een beetje mee spelen.

linkje naar kandidaat
linkje naar kandidaat
linkje naar kandidaat
linkje naar kandidaat (nog effe sparen voor deze)

lp's klinken niet beter, maar anders. ze zijn leuk om mee te spelen, het geeft de hele ervaring van muziek een "nostalgisch" randje :wink:
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ik zou voor die td 160 gaan,ziet er perfect uit voor die prijs
gaan met die banaan en geniet
mvg
audioot
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wellicht dat jij dan ook een aanbeveling kan doen voor de TS? Iets waar je van kan genieten voor 100-150 euro?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik had het al redelijk voorspelt aan het begin :wink:

Maargoed aan de TS,

Henkjan heeft een paar mooie draai tafels genoemd, ik ook nog een en er zullen er vast meer zijn.

Ik zou zeggen kijk ergens op marktplaats (ik weet anders nog een adresje in Rijswijk) en koop een 2ehandsje + preamp.

Kijk dan of het gewoon überhaupt wat voor je is.
Zoals je ziet zijn er mensen die het helemaal het einde vinden, andere helemaal niet (een nadeel kan ook bv zijn dat er maar 20min per kant op staan, dus je zult regelmatig moeten opstaan)

Ik dek dat je, zoals Jeroen al zei, voor 100 euro max al ene prima setje hebt.

Bevalt het, kun je altijd nog upgraden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Wellicht dat jij dan ook een aanbeveling kan doen voor de TS? Iets waar je van kan genieten voor 100-150 euro?
Incl. of excl. element? Dat laatste wordt lastig tenzij je de DT voor een prikkie kan scoren.

Als het om LP's draaien gaat is de al genoemde Thorens TD160 geen slechte keus, mits in redelijke staat. Prijs is de marktwaarde: Ergens tussen de 50 eu en 150 eu.

Als het een MK1 is dan is een Denon DL160 MC een goede keus. In de latere versies met lichtere armen zijn de Grado MM elementen een goede keus, je kan beginnen met een redelijk geprijsde "Green". Elementen zou ik nooit 2e hands kopen. Na een jaar of 10 is de ophanging van de naald meestal dermate verdroogd dat die niet meer goed is.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 23 nov 2008, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dank je, ik denk dat TS nu dan wel genoeg info moet hebben en zich gewoon eens moet gaan orienteren en ergens wat gaan luisteren.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Na enkele snaar-aangedreven spelers te hebben gehad ben ik overgestapt op een direct drive. Persoonlijk vind ik dat lekkerder draaien dan die snaartjes.
De Kenwood is de enige speler die ik nog heb. (hoewel, ik heb nog een Sony DD ergens op zolder staan) Vroeger ook een MicroSeiki DD40 gehad en nu veel spijt dat ik die ooit verkocht heb. Die was nog wel wat mooier dan de Kenwood. Of ie ook beter klonk weet ik niet, want de tijd tussen de 2 spelers was veel te groot.

Dat in overweging genomen zou ik nu dus eerder een Technics DD of een Dual CS 704 aanbevelen ipv een Thorens, hoewel een Thorens toch ook wel een heel nette spelertje is.
Dual gaat meestal voor iets minder van de hand als een Thorens. Waarschijnlijk kan je daar dus makkelijker een koopje doen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo, de hele discussie ff afgesplitst.... ben benieuwd waar de TS nou mee thuis gaat komen...
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Bericht door KoenVW »

Bedankt voor al jullie reacties, ik heb vandaag op school een enorm interessant verhaal gehad over sampelen en hoe dat nou allemaal zit met de verschillen tussen CD en LP. Ik ben er nu wel overtuigd dat het het waard is om er een aan te schaffen. Ik zit nu al te kijken voor een 2e hands platenspeler, en ik heb er een gevonden:

http://link.marktplaats.nl/210807566

Ik lees op internet veel positieve dingen over deze platenspeler, ik zal nog wel even moeten wachten op mijn loon want ik ben helaas een arme student :P
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Bericht door Nijn »

SoCoM schreef:
Ik lees op internet veel positieve dingen over deze platenspeler, ik zal nog wel even moeten wachten op mijn loon want ik ben helaas een arme student :P
Ook dat klinkt bekend ;-) Na een tijd zoeken naar een geschikte speler heb ik zelf een half jaartje geleden een Thorens TD160 op de kop getikt voor €25,- en na enige revisie speelt ie weer als een zonnetje!

Moraal van het verhaal: zelfs voor de nog 'armere' student is een platenspeler bereikbaar.. je moet alleen goed zoeken :P
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Die TD145 is een leuke speler, vooral met die arm. Dat is volgens mij dezelfde arm als op een TD147 en daar was ik persoonlijk erg tevreden van.

Het element ken ik niet echt maar ik denk dat het niet echt "high-end" is.
Maar dat kan je later nog altijd vervangen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Dat FF15 element stopte Thorens standaard in zijn spelers destijds en is dus waarschijnlijk nog origineel. Het is een redelijk Ortofon MM element. Zat ook in de MK1 armen waar het eigenlijk niet in thuis hoort.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

:lol: :lol: € 175,-

Dat gaat ie er nooit voor krijgen.
Dat soort bedragen vang je hooguit voor een Thorens met een nieuwe hardhouten plint en een supermegamooie arm erop.

Begin maar eens met € 50,- te bieden. Misschien loopt het op tot € 85,- maar dat is al teveel.

Ik heb mijn Thorens gekocht voor 50 euro. Nieuwe snaar kost pakweg een tientje en ik heb een Wengé houten plint laten zagen voor euro 70,-
MDF bodempje met mooie spikes was nog eens 15 euro. Dat is bij elkaar 145 euro. Gooi er dan nog eens een tientje tegenaan voor een netentree en een paar mooie cinchbussen en je zit nog steeds onder de vraagprijs van deze meneer.
Een drupje olie haal je bij de naaimachine van je moeder vandaan. Zelf heb ik een beetje 0W30 olie van mijn lease auto gebruikt.

Een element moet je sowieso nog kopen denk ik. Dit elementje is waarschijnlijk net zo oud als de draaitafel zelf. Misschien kun je het af met een nieuwe naald voor dit Ortofon Element, het deel dat kan uitdrogen zit volgens mij in de naald en niet in het element, maar de medeforummers weten dat wellicht beter dan ik.

In elk geval vind ik dit zo'n advertentie van iemand die geld wil verdienen aan de naam Thorens.
Genedefect
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 18:55
Locatie: Kerkrade

Bericht door Genedefect »

Ik kan vanavond een Thorens 160 ophalen voor 25 euro :D
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

doen!!
en mits een beetje "groot onderhoud zoals robertd beschreef heb je een leuke DT
mvg
audioot
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

€25 is echt een koopje.
Plaats reactie