EL822SE versterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Pcdg

EL822SE versterker project

Bericht door Pcdg »

Goedenavond,

Mijn naam is Paul de Goede. Ik lees al een tijdje mee op dit forum en het leek mij tijd om een post te wijden aan mijn eigen project. Ongeveer een jaar geleden bouwde ik een mijn eerste (buizen)versterker, een EL84 SE versterkertje (hoe kan het ook anders). Het schema heb ik geleend van de Aurexx Crystal One. Op Circuits Online heb ik er wel eens iets van laten zien.

Natuurlijk maakte ik de nodige beginnersfouten, een iets te klein kastje, een beetje brom, een beetje ruis en ik ben niet onder de kostprijs van de Aurexx Crystal gebleven ;-). Maar het geluid was een openbaring en ik was reuzetrots.

Een bijkomend probleem was een gebrekkig gloeistroomcircuit, gebaseerd op een ruisende schakelende voeding. Dit ding startte pas op na afname van 20 watt waardoor ik een dikke metalen weerstand parallel moest opnemen. Het werd allemaal erg heet onderdeks en dat voelt niet prettig.

Een paar weken geleden heb ik alles overgebouwd in een gekochte behuizing. Ook daar ben je nog weken bezig met gaten boren en zagen, maar dan is er ook iets. Sinds een paar dagen is de versterker weer operationeel. Deze keer is er geen ruis of brom te bekennen al steek je je hoofd in de luidsprekers, ik ben erg tevreden.

Omdat ik gek ben op NOS buizen (al was het maar om de doosjes), maar niet op NOS prijzen zoek ik specifiek naar onbekende broertjes en zusjes van gewilde buizen. Zo kocht ik een setje Philips EL822 buizen. Specs vergelijkbaar met de Russische 6P15P en de SV83. Klinkt erg goed moet ik zeggen. Voorversterking vind plaats door een ECC85 van Siemens (maar overduidelijk gemaakt op een TFK machine). Gewoon goed dus.
Bijlagen
De trafokapjes moeten nog worden gemaakt. De kast is lang en diep, maar daardoor hebben de UGT's wel de ruimte
De trafokapjes moeten nog worden gemaakt. De kast is lang en diep, maar daardoor hebben de UGT's wel de ruimte
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Hee leuk, door die Aurexx ben ik ook met het buizenvirus besmet geraakt :wink:

Ik gebruik er nog steeds de UGT van btw :)
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoi, welkom zeg op dit forum!

Goede binnenkomer trouwens!!! Ik ben ook net besmet met buisjes.....

Wowly
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Zeer bedankt voor jullie commentaar. Ik doe nog een beter foto van de bovenzijde er bij. De Ugt's van deze versterker komen van Jan Wuesten (Frage Jan Zuerst), ik ben er erg tevreden over. Wat is verder nog van belang? De koppelcondensatoren zijn russische militaire pio's, de weerstanden 1 watt metaalfilm en de volumepot is een blauwe Alps.
Bijlagen
bovenzijde.JPG
BertDB

Bericht door BertDB »

Wat is verder nog van belang?
enkele tips :idea:

- ugt's haaks op de voedingstransfo zetten.
- draden die AC voeren twisten
- enkele documentjes van grounding lezen.. worden zéér veel fouten tegen gemaakt, met brom als gevolg :wink:
- waar het kan je buizen DC gloeien, tenzij ze teveel stroom vragen (eindpitten à la SV572-3)
- uiteraard signaaldraden zo kort mogelijk houden, en draden die hoogspanning voeren goed afschermen.

én niet te vergeten, meten aan je versterker doe je nog altijd met één hand in je broekzak :D

Ik ben zelf met mn 23 lentes jong één van de jongere buizen-diy'ers, ook al enkele jaren gebeten door de buizenmicrobe. het ergste van al was dat ik tegen m'n vrienden moest uitleggen wat een buis was, mijn generatie ként dat gewoon niet meer.. schandalig :roll:
de weerstanden 1 watt metaalfilm
ik zelf heb uitstekende ervaring met Allen Bradley weerstanden, maat metaalfilm doet het in de meeste gevallen uitstekend. ik heb ze gemeden om de wat vlakkere klank.
ruisende schakelende voeding
alstublief, nooit schakelende voedingen in je buizenversterker opnemen. #-o die geven rommel uit langs alle kanten, om nog maar te zwijgen van emc als ze niet afgeschermd zitten. Wil je een module en tmag wat kosten, kijk eens bij tentlabs, anders zelf één maken met een LM317 (ruisen véél minder dan bv een 78xx), of gewoon AC gloeien (minder aan te raden bij een voortrap)

Voor verdere tips zeker eens op deze pagina's snollen(je al of niet reeds gekend):

http://www.triodedick.com
http://www.dhtrob.com
en natuurlijk m'n eigen webstek :P :
http://users.pandora.be/djbert
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Wees gerust: ik heb alle 10 geboden van het bouwen van een buizenschakeling in acht genomen (gloei twisten, steraarde gebruiken, Ugt's draaien t.o.v. de voedingstrafo etc). En dat heeft me een doodstille versterker opgeleverd. Ik was oorspronkelijk van plan om de gloei voor de ECC85 gelijk te richten, maar het is volstrekt niet nodig.

En over dat generatieprobleem, tja ik herken het.... ik heb al regelmatig de vraag gekregen: 'en wat doen die glazen torentjes dan daar bovenop'? ;-).
gervenja

Bericht door gervenja »

Welkom Paul,
Wat leuk dat er hier op het forum steeds meer buizen liefhebbers komen. Je project ziet er leuk uit.

@ xbake: ik ging op je site kijken en kreeg de melding van een exploit.
verder een leuke site en goede adviezen.
Bijlagen
Melding
Melding
BertDB

Bericht door BertDB »

inderdaad, ik merk hetzelfde.
Mijn virusscanner (AVG) laat ook van zich horen en sluit de pagina af.
werkelijk geen id hoe dit komt, ik vermoed één van de java applets of een ActiveX bestand .. ik zal er eens een paar uitschakelen en zien wat het geeft.

mvg, bert
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Na een dik half jaar wil ik iets kwijt over een update van dit project.

Ik was erg tevreden over de resultaten totdat een vriend mij toevertrouwde: 'het is een mooi apparaat, maar ik vond je vorige (met JJ-El84 buizen) lekkerder klinken.'

Tja, zo'n gevoel bekroop mij eigenlijk ook al. Het geluid was goed, maar erg 'netjes', té netjes eigenlijk. Zou het dan toch veel uitmaken of je een echte audiobuis gebruikt of een videoversterker voor dat doeleinde misbruikt? Ik heb de EL822 eindbuizen vervangen voor 6GK6 buizen van GE. Op de pinout na gelijk aan een 6BQ5/EL84. Resultaat: de muziek klonk losser en muzikaler, dat was winst!

Recent heb ik de gloeistroomtrafo van 6,3volt vervangen door een exemplaar met 10, resp 16 volt secundair. Daarna weer andere buizen ingeprikt, ditmaal NOS 16GK6, de 'series heating' broertjes van de 6GK6. Deze buizen zijn gemaakt door Philips en van binnen feitelijk NOS Philips EL84's. De Telefunken ECC85 is vervangen voor een identieke PCC85. Daarna werd opnieuw getest. Oeps, dát maakt verschil... Muziek nog losser, nóg muzikaler, maar vooral.... veel meer bas zonder dat dit ten koste is gegaan van het hoog....

Tja, daar gaat mijn scepsis op de helling. De NOS audiobuis doet het gehoorsmatig een stuk beter dan de Videoversterker. Wellicht moeten de instellingen anders voor de EL822, wellicht doet de buis het beter in een Push-Pull instelling, voorlopig ben ik weer (bijna) terug bij af! :D

mvg, Paul
Plaats reactie