Mijn naam is Paul de Goede. Ik lees al een tijdje mee op dit forum en het leek mij tijd om een post te wijden aan mijn eigen project. Ongeveer een jaar geleden bouwde ik een mijn eerste (buizen)versterker, een EL84 SE versterkertje (hoe kan het ook anders). Het schema heb ik geleend van de Aurexx Crystal One. Op Circuits Online heb ik er wel eens iets van laten zien.
Natuurlijk maakte ik de nodige beginnersfouten, een iets te klein kastje, een beetje brom, een beetje ruis en ik ben niet onder de kostprijs van de Aurexx Crystal gebleven
Een bijkomend probleem was een gebrekkig gloeistroomcircuit, gebaseerd op een ruisende schakelende voeding. Dit ding startte pas op na afname van 20 watt waardoor ik een dikke metalen weerstand parallel moest opnemen. Het werd allemaal erg heet onderdeks en dat voelt niet prettig.
Een paar weken geleden heb ik alles overgebouwd in een gekochte behuizing. Ook daar ben je nog weken bezig met gaten boren en zagen, maar dan is er ook iets. Sinds een paar dagen is de versterker weer operationeel. Deze keer is er geen ruis of brom te bekennen al steek je je hoofd in de luidsprekers, ik ben erg tevreden.
Omdat ik gek ben op NOS buizen (al was het maar om de doosjes), maar niet op NOS prijzen zoek ik specifiek naar onbekende broertjes en zusjes van gewilde buizen. Zo kocht ik een setje Philips EL822 buizen. Specs vergelijkbaar met de Russische 6P15P en de SV83. Klinkt erg goed moet ik zeggen. Voorversterking vind plaats door een ECC85 van Siemens (maar overduidelijk gemaakt op een TFK machine). Gewoon goed dus.