Testen transformator

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Testen transformator

Bericht door Fokko »

Goedenavond,

Ik zou even een transformator testen omdat ik steeds sluiting had in mijn schakeling. Helaas als ik de transformator los aansluit dan krijg ik ook vonken.

Een foto toegevoegd zoals het volgens mij moet/mag. Ook heb ik het datablad van de transformator toegevoegd.

Alvast bedankt!
Bijlagen
500va-2.pdf
Datablad
(37.09 KiB) 229 keer gedownload
Opstelling
Opstelling
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Re: Testen transformator

Bericht door Nijn »

Fokko schreef:
Helaas als ik de transformator los aansluit dan krijg ik ook vonken.
Misschien een onnozele vraag, maar hoe bedoel je dit? (Als in, waar krijg je vonken..?) Ik neem aan dat je bedoelt dat de zekering er aan de net-zijde uitvliegt?

Als dat het geval is, zou ik eerst eens beginnen met het meten van de weerstand van de afzonderlijke secundaire en primaire wikkelingen om te kijken of er ergens een kortsluiting zou kunnen zitten.

Groetjes,
Martin
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Hallo Martin,
Bedankt voor je reactie,

Vonken->Kortsluiting. Er zit een 2Ampere zekering (traag) aan de primaire zijde.

Volgens het datablad van Amplimo mag ik de blauwe en gele aan elkaar binden. Dit is nodig voor de voeding van een 41Hz Amp5.

Zover ik kan zien zit er geen kortsluiting in.

Deze twee zijn met elkaar verbonden:
Rood - Geel
Blue - Gray
Ze maken beide geen contact met de primaire wikkeling.

Ik heb niet veel kennis van elektronica maar kan het misschien zijn omdat er geen belasting aan hangt ?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Kun je effe schetsen hoe je de aansluiting met gelijkrichting gemaakt hebt?
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

De gelijkrichter zit op de print van de versterker. Maar hij mag toch geen zekering laten doorbranden als hij zo los is gemonteerd ?

Zie van de bijlage, pagina 11. Hier staat in tabel J3 hoe hij moet worden aangesloten. Soldeereiland 5 en 6 zitten ook aan elkaar.
Bijlagen
AI_AMP5(2).pdf
Amp5 Beschrijving
(211.76 KiB) 1402 keer gedownload
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Als ik op de foto kijk sluit je de rode en de grijze aan op de gelijkrichting en degene die aan elkaar gekoppeld zijn is dan de 0?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Fokko schreef:
Deze twee zijn met elkaar verbonden:
Rood - Geel
Blue - Gray
Begrijp ik dit goed? Heb je rood met geel verbonden en blauw met grijs?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Zoals meanman64 het zegt.

Met de toegevoegde foto om (hopelijk) duidelijkheid te scheppen ;)
Bijlagen
aansluiting.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

En wanneer vonkt het nou precies? Als je die twee overgebleven draden tegen elkaar houdt? (NIET DOEN!!)

Jan
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

En als je de 2 windingen apart houd(niet aangesloten op de print) vliegt de zekering er dan nog door?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Fokko schreef:
Zoals meanman64 het zegt.
Maar zo zeg je het zelf niet !!

Heb je het al eens geprobeerd met een dikke weerstand in serie? Misschien is de inschakelpiek te groot. Ik zie dat je een 500VA trafo hebt.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Haha, nou mischa het erover heeft, zeker een snelle zekering erin? Probeer eens een slow fuse van juiste waarde?

Jan
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Nogmaals Bedankt!

Ik heb niet helemaal duidelijk gemaakt dat de zekering eruit vliegt wanneer de transformator staat is zoals hij nu op de foto staat. Dus helemaal niks aangesloten verder.

Ik zal morgen nog even proberen met de windingen apart. Ook zal ik morgen nog even proberen met een joekel van een weerstand. Maar het zal toch niet uitmaken wanneer er helemaal niks achter zit ? Als bijvoorbeeld de Elco's eraan hangen dan laat hij die op. Maar is dit ook zo in het geval wanneer er niks achter hangt ?

Eerder gaf ik al aan dat ik er een 2 Ampère traag erin had. Eventueel kan ik er morgen nog een 4 Ampère in zetten maar dit vind ik wel vrij veel.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Amplimo geeft aan dat je met 2,5A in serie met de primaire wikkeling moet zekeren en er een stroombegrenzing nodig is. Dat laatste zou je met twee NTC weerstanden 5 Ohm in serie met beide primaire kunnen doen.
Jorrit
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 19:13

Bericht door Jorrit »

Een ringkern heeft ook een magnetiseringsstroom. Deze kan zeker bij grote ringkernen vrij vors zijn.

Op de site van Amplimo raden ze een zekering van 2.5 A traag aan en zeggen ze dat een inschakelvertraging verplicht is.

Je kunt inplaats van een weerstand ook een normale gloeilamp in serie zetten met je transformator. Deze zal vel oplichten als je de transformator inschakelt door de inschakelstroom. Blijft de lamp branden dan heb je ergens sluiting. Dimt de lamp na +/- 1 seconde dan was de inschakelstroom te groot voor je zekering. Dankzij de gloeilamp heb je een visuele indicatie of er iets mis is of niet.
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Even een lamp in serie gezet! Geen springende zekeringen meer en een versterker die speelt :D

Dank u allen!

Wou nu even deze:
http://sound.westhost.com/project39.htm

En ik quote uit de link:
The delay time for all circuits shown has been revised. The optimum is around 100ms - sufficient for around 5 full cycles at 50Hz, or 6 cycles at 60Hz. It is also quite alright to run the transformer to around 200-500% of full load current at start-up, and the formulae have been revised for 200%. Without the soft-start, inrush current can be so high as to be limited only by wiring resistance - in excess of 50A is not at all uncommon for 240V transformers.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

ray5150 schreef:
Daar heb ik er ook 2 van gemaakt en 1 is er van in gebruik werkt perfect.En ik heb ook nog de layout op folie
Gebruikersavatar
HansV
Berichten: 69
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 16:13
Locatie: eindhoven
Contacteer:

inschakelstoot

Bericht door HansV »

Jorrit schreef:
Een ringkern heeft ook een magnetiseringsstroom. Deze kan zeker bij grote ringkernen vrij vors zijn.
Vergis je niet, de inschakelstroom van elke grote trafo, ook E-I kern, kan heel hoog zijn. 50 Amp. is niets bijzonders.
Dat hangt ook af van het moment van inschakelen. De stroom als gevolg van achterhangende elco's is maximaal als je precies op de top van de wisselspanning inschakelt. De stroom bij inschakelen van een trafo is maximaal bij inschakelen precies op de nuldoorgang. Het gaat me te ver om hier alle magnetische verschijnselen uit te werken.

Hans
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Die van Circuits Online is wel veel simpeler. Dat was misschien een beter alternatief geweest. Vandaag heb ik de mosfest mogen ontvangen. Hij was niet op vooraad bij de lokale elektro boer. Dat word vanavond dus even testen :) Kan die lamp ook eens de kamer uit ;)
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Of een NTC kitje van amplimo :D ? Lekker eenvoudig

EDIT: deze http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=3177
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

fluppie schreef:
Of een NTC kitje van amplimo :D ? Lekker eenvoudig

EDIT: deze http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=3177
NTC is heel bruikbaar, zeker bij een klasse A-versterker met constante stroombehoefte.

Als de stroombehoefte erg wisselt kun je misschien beter iets met voorschakelweerstanden en overbruggingsrelais doen, een NTC geeft dan een beetje een vertraging in de stroomvraag.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”