Testen transformator
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Testen transformator
Goedenavond,
Ik zou even een transformator testen omdat ik steeds sluiting had in mijn schakeling. Helaas als ik de transformator los aansluit dan krijg ik ook vonken.
Een foto toegevoegd zoals het volgens mij moet/mag. Ook heb ik het datablad van de transformator toegevoegd.
Alvast bedankt!
Ik zou even een transformator testen omdat ik steeds sluiting had in mijn schakeling. Helaas als ik de transformator los aansluit dan krijg ik ook vonken.
Een foto toegevoegd zoals het volgens mij moet/mag. Ook heb ik het datablad van de transformator toegevoegd.
Alvast bedankt!
- Bijlagen
-
- 500va-2.pdf
- Datablad
- (37.09 KiB) 229 keer gedownload
Re: Testen transformator
Misschien een onnozele vraag, maar hoe bedoel je dit? (Als in, waar krijg je vonken..?) Ik neem aan dat je bedoelt dat de zekering er aan de net-zijde uitvliegt?Fokko schreef:Helaas als ik de transformator los aansluit dan krijg ik ook vonken.
Als dat het geval is, zou ik eerst eens beginnen met het meten van de weerstand van de afzonderlijke secundaire en primaire wikkelingen om te kijken of er ergens een kortsluiting zou kunnen zitten.
Groetjes,
Martin
Hallo Martin,
Bedankt voor je reactie,
Vonken->Kortsluiting. Er zit een 2Ampere zekering (traag) aan de primaire zijde.
Volgens het datablad van Amplimo mag ik de blauwe en gele aan elkaar binden. Dit is nodig voor de voeding van een 41Hz Amp5.
Zover ik kan zien zit er geen kortsluiting in.
Deze twee zijn met elkaar verbonden:
Rood - Geel
Blue - Gray
Ze maken beide geen contact met de primaire wikkeling.
Ik heb niet veel kennis van elektronica maar kan het misschien zijn omdat er geen belasting aan hangt ?
Bedankt voor je reactie,
Vonken->Kortsluiting. Er zit een 2Ampere zekering (traag) aan de primaire zijde.
Volgens het datablad van Amplimo mag ik de blauwe en gele aan elkaar binden. Dit is nodig voor de voeding van een 41Hz Amp5.
Zover ik kan zien zit er geen kortsluiting in.
Deze twee zijn met elkaar verbonden:
Rood - Geel
Blue - Gray
Ze maken beide geen contact met de primaire wikkeling.
Ik heb niet veel kennis van elektronica maar kan het misschien zijn omdat er geen belasting aan hangt ?
De gelijkrichter zit op de print van de versterker. Maar hij mag toch geen zekering laten doorbranden als hij zo los is gemonteerd ?
Zie van de bijlage, pagina 11. Hier staat in tabel J3 hoe hij moet worden aangesloten. Soldeereiland 5 en 6 zitten ook aan elkaar.
Zie van de bijlage, pagina 11. Hier staat in tabel J3 hoe hij moet worden aangesloten. Soldeereiland 5 en 6 zitten ook aan elkaar.
- Bijlagen
-
- AI_AMP5(2).pdf
- Amp5 Beschrijving
- (211.76 KiB) 1402 keer gedownload
Nogmaals Bedankt!
Ik heb niet helemaal duidelijk gemaakt dat de zekering eruit vliegt wanneer de transformator staat is zoals hij nu op de foto staat. Dus helemaal niks aangesloten verder.
Ik zal morgen nog even proberen met de windingen apart. Ook zal ik morgen nog even proberen met een joekel van een weerstand. Maar het zal toch niet uitmaken wanneer er helemaal niks achter zit ? Als bijvoorbeeld de Elco's eraan hangen dan laat hij die op. Maar is dit ook zo in het geval wanneer er niks achter hangt ?
Eerder gaf ik al aan dat ik er een 2 Ampère traag erin had. Eventueel kan ik er morgen nog een 4 Ampère in zetten maar dit vind ik wel vrij veel.
Ik heb niet helemaal duidelijk gemaakt dat de zekering eruit vliegt wanneer de transformator staat is zoals hij nu op de foto staat. Dus helemaal niks aangesloten verder.
Ik zal morgen nog even proberen met de windingen apart. Ook zal ik morgen nog even proberen met een joekel van een weerstand. Maar het zal toch niet uitmaken wanneer er helemaal niks achter zit ? Als bijvoorbeeld de Elco's eraan hangen dan laat hij die op. Maar is dit ook zo in het geval wanneer er niks achter hangt ?
Eerder gaf ik al aan dat ik er een 2 Ampère traag erin had. Eventueel kan ik er morgen nog een 4 Ampère in zetten maar dit vind ik wel vrij veel.
Een ringkern heeft ook een magnetiseringsstroom. Deze kan zeker bij grote ringkernen vrij vors zijn.
Op de site van Amplimo raden ze een zekering van 2.5 A traag aan en zeggen ze dat een inschakelvertraging verplicht is.
Je kunt inplaats van een weerstand ook een normale gloeilamp in serie zetten met je transformator. Deze zal vel oplichten als je de transformator inschakelt door de inschakelstroom. Blijft de lamp branden dan heb je ergens sluiting. Dimt de lamp na +/- 1 seconde dan was de inschakelstroom te groot voor je zekering. Dankzij de gloeilamp heb je een visuele indicatie of er iets mis is of niet.
Op de site van Amplimo raden ze een zekering van 2.5 A traag aan en zeggen ze dat een inschakelvertraging verplicht is.
Je kunt inplaats van een weerstand ook een normale gloeilamp in serie zetten met je transformator. Deze zal vel oplichten als je de transformator inschakelt door de inschakelstroom. Blijft de lamp branden dan heb je ergens sluiting. Dimt de lamp na +/- 1 seconde dan was de inschakelstroom te groot voor je zekering. Dankzij de gloeilamp heb je een visuele indicatie of er iets mis is of niet.
Even een lamp in serie gezet! Geen springende zekeringen meer en een versterker die speelt
Dank u allen!
Wou nu even deze:
http://sound.westhost.com/project39.htm
En ik quote uit de link:
Dank u allen!
Wou nu even deze:
http://sound.westhost.com/project39.htm
En ik quote uit de link:
The delay time for all circuits shown has been revised. The optimum is around 100ms - sufficient for around 5 full cycles at 50Hz, or 6 cycles at 60Hz. It is also quite alright to run the transformer to around 200-500% of full load current at start-up, and the formulae have been revised for 200%. Without the soft-start, inrush current can be so high as to be limited only by wiring resistance - in excess of 50A is not at all uncommon for 240V transformers.
Daar heb ik er ook 2 van gemaakt en 1 is er van in gebruik werkt perfect.En ik heb ook nog de layout op folieray5150 schreef:Deze kan ook : http://www.circuitsonline.net/circuits/view/93
inschakelstoot
Vergis je niet, de inschakelstroom van elke grote trafo, ook E-I kern, kan heel hoog zijn. 50 Amp. is niets bijzonders.Jorrit schreef:Een ringkern heeft ook een magnetiseringsstroom. Deze kan zeker bij grote ringkernen vrij vors zijn.
Dat hangt ook af van het moment van inschakelen. De stroom als gevolg van achterhangende elco's is maximaal als je precies op de top van de wisselspanning inschakelt. De stroom bij inschakelen van een trafo is maximaal bij inschakelen precies op de nuldoorgang. Het gaat me te ver om hier alle magnetische verschijnselen uit te werken.
Hans
Of een NTC kitje van amplimo
? Lekker eenvoudig
EDIT: deze http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=3177
EDIT: deze http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=3177
NTC is heel bruikbaar, zeker bij een klasse A-versterker met constante stroombehoefte.fluppie schreef:Of een NTC kitje van amplimo? Lekker eenvoudig
EDIT: deze http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=3177
Als de stroombehoefte erg wisselt kun je misschien beter iets met voorschakelweerstanden en overbruggingsrelais doen, een NTC geeft dan een beetje een vertraging in de stroomvraag.
