geplastificeert karton
Moderator: Beheerdersteam
geplastificeert karton
Een tijdjegeleden had ik op het net een site gevonden waarin een Nederlander zelf een print maakte met geplastificeert karton met aan 1 kant een componenten layout.En alles werd aan de andere kant hardwired gesoldeerd.Het probleem is dat ik die site niet meer vind of dat betreffende stukje.Wie kan mij helpen?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Gewoon droog houden. Vocht is ook lastig bij het gebruik van conventioneel printmateriaal. 
Voor wie geen gewone printjes wilt maken, bestaat er ook experimenteerboard zonder koper. Daarvan weet je in elk geval zeker dat je geen last krijgt van een statisch geladen oppervlak, en het is ook nog eens brandveiliger.
Ik kan alleen niet zo snel bedenken waarom je dan niet gelijk experimenteerboard met koperen eilandjes zou nemen.
Voor wie geen gewone printjes wilt maken, bestaat er ook experimenteerboard zonder koper. Daarvan weet je in elk geval zeker dat je geen last krijgt van een statisch geladen oppervlak, en het is ook nog eens brandveiliger.
Ik kan alleen niet zo snel bedenken waarom je dan niet gelijk experimenteerboard met koperen eilandjes zou nemen.
Dan heb je gauw kortsluiting met klodders tin als je een beginner bent (gevorderden etsen hun printjes meestal).Marp schreef:Ik kan alleen niet zo snel bedenken waarom je dan niet gelijk experimenteerboard met koperen eilandjes zou nemen.
Bestaan er ook zulke printjes maar dan zonder gaatjes? Dan hoef je niet op het raster te letten.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Wordt dat als argument gezien, of verzin je dat?Vuurkat schreef:Dan heb je gauw kortsluiting met klodders tin als je een beginner bent (gevorderden etsen hun printjes meestal).
Als een raster van 2,5mm problemen oplevert i.v.m. klodders tin, heb je ook een probleem met transistoren, led's, kleine condensatoren, meerstappen-schakelaars, enz. Ik geloof dat er dan bitter weinig over blijft. En als gevorderden hun printjes etsen, en beginners met experimenteerboard te snel sluiting maken ... voor wie zijn ze dan bedoeld?
