geplastificeert karton

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
meanman64

geplastificeert karton

Bericht door meanman64 »

Een tijdjegeleden had ik op het net een site gevonden waarin een Nederlander zelf een print maakte met geplastificeert karton met aan 1 kant een componenten layout.En alles werd aan de andere kant hardwired gesoldeerd.Het probleem is dat ik die site niet meer vind of dat betreffende stukje.Wie kan mij helpen?
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Ik denk dat die link hier wel tussen staat.

Bedoel je Radio Morningstar?

Edit: post wat opgeschoond :oops: .
Laatst gewijzigd door Vuurkat op za 02 aug 2008, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
meanman64

Bericht door meanman64 »

Bedankt, :wink: Vuurkat
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Mooi bedacht hoor! voor de beginnende zelfbouwer, zoals ie zelf al zei!

Jan
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Wel een beetje oppassen met het gebruik van IC's, want die zijn soms vrij gevoelig voor statische lading.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Zo ga ik voortaan werken :D ik heb geen lamineermachine dus dat wordt lastig met vocht :( .
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Gewoon droog houden. Vocht is ook lastig bij het gebruik van conventioneel printmateriaal. ;)

Voor wie geen gewone printjes wilt maken, bestaat er ook experimenteerboard zonder koper. Daarvan weet je in elk geval zeker dat je geen last krijgt van een statisch geladen oppervlak, en het is ook nog eens brandveiliger.

Ik kan alleen niet zo snel bedenken waarom je dan niet gelijk experimenteerboard met koperen eilandjes zou nemen.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Marp schreef:
Ik kan alleen niet zo snel bedenken waarom je dan niet gelijk experimenteerboard met koperen eilandjes zou nemen.
Dan heb je gauw kortsluiting met klodders tin als je een beginner bent (gevorderden etsen hun printjes meestal).
Bestaan er ook zulke printjes maar dan zonder gaatjes? Dan hoef je niet op het raster te letten.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Vuurkat schreef:
Dan heb je gauw kortsluiting met klodders tin als je een beginner bent (gevorderden etsen hun printjes meestal).
Wordt dat als argument gezien, of verzin je dat?

Als een raster van 2,5mm problemen oplevert i.v.m. klodders tin, heb je ook een probleem met transistoren, led's, kleine condensatoren, meerstappen-schakelaars, enz. Ik geloof dat er dan bitter weinig over blijft. En als gevorderden hun printjes etsen, en beginners met experimenteerboard te snel sluiting maken ... voor wie zijn ze dan bedoeld?
Plaats reactie