Versterkertje in opbouw

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Rudy

Versterkertje in opbouw

Bericht door Rudy »

Hoi,

Men bezigheid van de laatste 6 maanden, welke na 4 maanden theoretische en praktisch testen eindelijk een keertje muziek speeld in de behuizing waarin ie terecht hoord.

Hij's nog absoluut niet af, kanaalselektie, volumeregeling ( PGA2310 ), remote control, I2C led uitlezing van volumestand, en vanalle beveiligingen zoals DC protektie, softstart voor trafo's, delay voor speakers, allemaal dingen die komende weken worden opgebouwd rond een microprocessortje.

Wat over de versterker zelf
Is dubbel mono opgebouwd, met 300VA trafo( is net beetje te weinig en dat zie je ook aan het 4E vermogen, contenue dan wel )
40.000 uF per kanaal buffering ( meer dan voldoende )
power -> 130W continue @ 8E , 200W @ 4E ( muziek power nooit gemeten )
totale distortie < 0.001 @ 1/4 power
< 0.005 van 10Hz .. 20Khz @ 10% onder maximum
crosover distortie & thermische drift distortie onmeetbaar voor mijn meetaparatuur ( <130dB dus )
Vermogen bandbreedte DC ... 60kHz bij fase < 2°
Slewrate > 60v/us
Instelstroom eindtrap 300mA ( 150mA / transistor ) ( kan tot 0.5A met het koellichaam, maar heeft weinig nut )
AM/AM vs AM/FM > 130dB ( meetapparatuur ... )
Uitgangsimpedantie heb ik nog niet nagemeten.

En last but not least, totale afwezigheid van overschooting op alle frequenties, iets waar ik meer dan een maand heb achter zitten zoeken, hoe en waarom.

Oe doet ie het, wel prima, al dat ik hem nog niet aan vergelijkingstesten heb onderworpen daar ie nog een beetje onhandig is kwa vervoer :D
En is momenteel pokke gevaarlijk testen daar het hele gedoe DC gekoppeld is, en servo niet in staat is om bij het wegvallen van de lage impedantie van je voorversterker ervoor te zorgen dat de uitgang op 0V dc blijft, en dus de DC beveiliging opspringt ( die werkt nu via een print die eigenlijk bij een andere versterker hoord ), maar beter dat dan 7V dc op je speakers :D awtch , maar al dit "gevaar" vervalt wanneer preamp bij in de kast word voorzien.

Wat foto's ( zoals gezegd de "groene" print hoort er niet bij, enkel momenteel voor testen )

en voor de geintresserden, het schema

Bij eventueele vragen, just schoot :)

/edit foto's removed

Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op wo 28 dec 2005, 12:26, 2 keer totaal gewijzigd.
CornelisJ

Bericht door CornelisJ »

Mooi ontwerp en fraaie praktische uitvoering! Ik heb het schema bekeken, en keek even vreemd aan tegen de uitgangstrap. Maar nu begrijp ik dat het Darlingtons zijn van Sanken met ingebouwde emitterweerstanden en diodes voor de ruststroom-instelling. Ik zie veel overeenkomsten met de Elektuur Ulti-Amp.

Ik ben ook benieuwd naar ingangsselectie en volumeregeling. Ga je voor de ingangsselectie relais gebruiken of elektronische schakelaars? En welke microcontroller?
Rudy

Bericht door Rudy »

Hoi,

Het theoretische beginprincype is inderdaad vergeklijkbaar met de ulti-amp, maar met enkele praktische verschillen, daar elektuur twee differentiele trappen gebruikte om voldoende stroomversterking te kunnen krijgen om de eindtrap te kunnen aansturen omzo de vervorming bij de eerste trap laag genoeg te kunnen houden, dit is bij mij niet het geval, daar ik enkel een stroomswing nodig heb van 5mA bij die SAP devices, daar de eerste trap ( SSM2210 ) geen spanning van meer dan 40V kan verdragen werd gekozen om de eerste trap op 19V te laten werken en de tweede trap de resterende 33v, dit heeft ook als voordeel dat de ingangscapaciteit ( Cbc ) van je inputtransistoren minder invloed heeft op het geluid en daarom niet zo schel klinkt, en ook meetkundig er een beetje op voorruit ging. De SAP devices zijn idd raar getekent in het schema, maar deze zijn behoorlijk goed en handig gebleken, veel vermogen op een toch behoorlijk kleine opppervlakte en geen behoefte aan buffertrappen. Die opzich ook niet meer moeten gekoeld worden.

Kwa ingangsselektie worden het relais, oftewel 3stuks voor stereo G6A ( omron ) oftewel 6 steks en dan mono G5S ( ook omron ), maar dit zal pas deze avond duidelijk worden welke vanuit de layout het beste en simpelste is. Kwa microcontroller word het een ATMEGA8 in dil formaat. Deze gebruik ik beroepsmatig ook behoorlijk wat en is me daarom ook al bekend.

Groetjes
Rudy
rho

Bericht door rho »

Ziet er zeer netjes uit!!! Prima bezig.

Vraagje: De belettering op je front en rug, hoe doe je dat? Ik zoek daar al maanden achter.

Hoe ga je de PGA2210 aansturen? Ik bedoel, ga je drukknopjes gebruiken of ga je met een roterende encoder werken?

M'n eigen PGA2210 vv vordert maar met zeer trage stapjes. Tegenwoordig staat de behuizing in de grondverf. Het digitaal gedeelte moet nog compleet ontworpen worden.(mudec versie bestaat gedeeltelijk) Ik zal ook een aantal pics posten als ie af is.
Rudy

Bericht door Rudy »

Vraagje: De belettering op je front en rug, hoe doe je dat? Ik zoek daar al maanden achter
zijn doorvrijflettertjes, of hoe je ze ook noemd, maar dit gaat enkel op vrij effe ondergrond en is wel wat prullen, over die dingen heb ik ongeveer 2 uur gedaan, maarja, het geeft toch net dat beetje meer.
Hoe ga je de PGA2310 aansturen?
De volumeregeling met een rotery encoder en kanaalselektie met drukknopjes met ingebouwde ledjes, alsook voor de powerknop en muteknop.

Tijdelijk print van de voorversterker is vandaag ingebouwd geraakt, voeding voor digitaale circuits en voorverversterker is ook af. Enkel nog testbordje maken voor de digitale logica en het programmeren en testen van deze circuits kan beginnen, waarschijnlijk einde week klaar. Maar dan begint het egte werk terug, pcb's tekenen en frontplaat inorde krijgen.

Groetjes
Rudy
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Beste Rudy,

Een geweldig mooi opgebouwde versterker, ikzelf ben momenteel ook bezig (eigenlijk al zo goed als gereed) met de bouw van een eindversterker. Zie hiervoor mijn topic "leek gaat bouwen" That's me.
Zo mooi als die van jou er uitziet kan ik niet evenaren, maar voor mijn eerste keer kom ik aardig in de buurt.
Ben alleen nog bezig om ook eens van die mooie foto's (want die heb ik) in het forum erbij geplaatst te krijgen zodat de andere forumleden ook mijn creatie kunnen aanschouwen.
Mijn creatie staat nu nog noodgedwongen op zolder omdat ik nog steeds naar een goede 2e handse voorversterker op zoek ben. Hij draait wel maar dan rechtstreeks op de CD-speler.

Maar mijn complimenten voor jouw echt mooie creatie, als hij zo klinkt zoals die er uit ziet dan is dit veelbelovend.

Groeten,

Marcel (de leek)
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Beste Rudy,

Ik ben nog wat vergeten te vragen, namelijk waar of dat mooie stukje aluminium vandaan komt wat op de achterkant zit en of je dat nog op de een of andere manier hebt behandelt? En wat of zoiets ongeveer kost.

Ik hoor nog wel van jou.

Nogmaals, ziet er erg strak uit.

Groeten,

Marcel
Rudy

Bericht door Rudy »

Marcel,

Dat stuk aluminium is gewoon een standaard stuk plaatalu maar met een "beschermlaag" op, soort van plastiek die je na het boren en bijvijlen te verwijderen is, dit zodat de voorzijde niet beschadigd word en een pseudo glans heeft, maar das de glans die elk type anodise alu heeft.

Waar je dit kan halen, ik zou het niet weten, op dezelfde plek als waar je altijd alu gaat halen, wat ik gebruikt heb is de overschot van een lot van frontplaten voor 19" kassen, deze hebben deze laag bijna altijd.

Groetjes
Rudy
sietse

Bericht door sietse »

Vraagje: De belettering op je front en rug, hoe doe je dat? Ik zoek daar al maanden achter.
In vroegere dagen gebruikte men op bedrijfs-tekenkamers tekenpennen die de vorm hadden van een soort trechtertje. Deze moest je dus geregeld bijvullen met inkt. Je kon daarmee m.b.v een letter- of ander sjabloon keurig hele mooie tekst in de tekeningen plaatsen.
Op mijn zelfbouw projecten gebruik ik die dingen maar dan met enigzins verdunde verf. Gaat prima maar de ondergrond moet wel geschikt zijn om er verf op te smeren. Blank alu werkt dus niet.
Er is ook fotogevoelig plaat te koop. Speciaal voor fronten en zo. Daarmee kun ook hele mooie resultaten bereiken.

Sietse
Skef
Contacteer:

Bericht door Skef »

Wat ook altijd een mooi resultaat geeft, zijn de frontplaten van schaeffer.

Zie hier: www.schaeffer-apparatebau.de

Ze hebben een speciaal programma ontwikkeld, waarmee je eigenlijk alle mogelijke frontpanelen in elkaar kunt flanzen, en dan direct kunt zien wat 't kost...
rho

Bericht door rho »

Rudy schreef:
Vraagje: De belettering op je front en rug, hoe doe je dat? Ik zoek daar al maanden achter
zijn doorvrijflettertjes, of hoe je ze ook noemd, maar dit gaat enkel op vrij effe ondergrond en is wel wat prullen, over die dingen heb ik ongeveer 2 uur gedaan, maarja, het geeft toch net dat beetje meer.
Daar heb ik wel 2 uurtjes voor over. Zijn die dingen ook in het wit te krijgen? (zwarte behuizing :wink: ) Zoja: Waar?
Rudy schreef:
Hoe ga je de PGA2310 aansturen?
De volumeregeling met een rotery encoder en kanaalselektie met drukknopjes met ingebouwde ledjes, alsook voor de powerknop en muteknop.

Tijdelijk print van de voorversterker is vandaag ingebouwd geraakt, voeding voor digitaale circuits en voorverversterker is ook af. Enkel nog testbordje maken voor de digitale logica en het programmeren en testen van deze circuits kan beginnen, waarschijnlijk einde week klaar. Maar dan begint het egte werk terug, pcb's tekenen en frontplaat inorde krijgen.

Groetjes
Rudy
Ik ga ook een Atmel gebruiken. Gelukkig heb ik een collega die 'n voor me wil programmeren. Ik zou het waarschijnlijk ook wel kunnen maar ik denk dat ik minstens 4 keer zoveel code van doen zou hebben als iemand anders. Programmeren is dus m'n sterkste kant niet.
Ik ga gebruik maken van 2 draaiknoppen met ingebouwde drukschakelaar. Is fijn om tussen de menu's te switchen.
Info komt op een 2 x 20tekens display terecht.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

:idea:

Er is van SENO speciale polyesterfilm die je door de kopieermachine kan halen. Daarna strijk je de afdruk met een strijkbout over op iets anders. Dat moet ook lukeen met een laserprinter. Is bedoeld om printplaten mee te maken en dat gaat redelijk goed. Volgens mij kun je daar ook prima frontplaten mee maken. Heb het eigenlijk nooit geprobeerd, toch eens proberen.

@Sietse

Ja die pennetjes ken ik nog wel, waren van Pelikaan ofzo. Heb dat ook gedaan met watervaste inkt die bedoelt was als navulling voor viltstiften (was van Edding meen ik). Dat ging vrij aardig maar wel een takkewerk. Ook op blank aluminium ging dat goed maar het moest wel perfect vetvrij zijn.
rho

Bericht door rho »

Skef schreef:

Ze hebben een speciaal programma ontwikkeld, waarmee je eigenlijk alle mogelijke frontpanelen in elkaar kunt flanzen, en dan direct kunt zien wat 't kost...
Ik heb het maar eens gedownload. Binnenkort ga ik lekker aan het ontwerpen denk ik. :D
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Skef schreef:

Een geweldige site, ik kan nu al niet wachten tot ik thuis ben om de juiste maten op te nemen om hiervan eens een mooie tekening te maken en deze door te sturen naar Schaeffer.
Heb namelijk een zelf eindversterker gebouwd en dit is nou net iets wat er iets meer klasse aan geeft.
Ik heb wat proef tekeningen gemaakt en moet zeggen dat het prettig werkt en dat de prijs ook nog wel meevalt.

Eigenlijk is dit de slagroom op de taart voor de zelfbouwer, hier kun je niet zelf tegen aan gaan klooien.
Is trouwens ook een schitterende oplossing voor de baffle van de speakers om daar iets moois meet te maken.

Bedankt Skef voor deze tip.

Groeten,

Marcel
rho

Bericht door rho »

Marcel schreef:
Is trouwens ook een schitterende oplossing voor de baffle van de speakers om daar iets moois meet te maken.
Een geweldig idee.
Rudy

Bericht door Rudy »

En ik die dacht dat hem om "zelfbouw" ging en niet "zelfbestel" :roll:

Groetjes
Rudy
rho

Bericht door rho »

Er zijn nu eenmaal dingen die je zelf niet kan maken als je het materiaal niet hebt. Anders was ik er al lang aan begonnen.

Je moet je ding tochnog zelf ontwerpen. Dat is toch ook een belangrijke stap in een zelfbouw-project.
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Zo, ben thuis meteen aan de gang gegaan met het downloaden van Schaeffer. Heb een schitterende font en back ontwerp gemaakt, opgeslagen maar het als bestelling doorzetten naar Schaeffer wil niet lukken omdat in het bestelformulier de gegevens van de ontwerpen niet juist worden weergegeven.
Heeft Skef hier ervaring mee of is het soms zo dat je eerst als klant bij Schaeffer aangemeld moet zijn?

Ik hoor het nog.

Groeten,

Marcel
Skef
Contacteer:

Bericht door Skef »

Toen ik destijds het frontje bestelde, hoefde ik me niet aan te melden als klant dacht ik.

Het was gewoon een kwestie van de bestelling doorseinen, en klaar is Skef...

Wellicht zit er iets wat volgens Schaeffer niet kan in je ontwerp? Wat je zou kunnen doen, is een mail sturen naar Schaeffer, met daarbij gevoegd het ontwerp wat je hebt gemaakt, met de vraag of ze het ff kunnen checken waarom het nie wil. Lukt het hun wel, dan zal er iets in je PC nie helemaal lekker zitten oid? Bij Schaeffer zitten trouwens mensen die erg snel antwoorden op mails, en ook erg vriendelijk, vind het een erg goed bedrijf (ook al zijn het Duitsers :D )
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

OK Skef,

Het is mij vanmorgen wel gelukt, ik heb de tekening via internet aangeboden en kreeg meteen netjes een ordernummer als bevestiging.
Daarnaast werd ik nog door een aardige duitse dame opgebeld omdat een bepaalt letter type bij mijn formaat keuze niet mooi op de frontplaat zou komen, ze vroeg of dat een fractie groter mocht zodat dit wel mooi zou worden.
Dus je hebt gelijk over de klantvriendelijkheid maar ze denken dus ook zeker mee.
Ik wacht nog even af hoe het front geleverd gaat worden (dit gaat ongeveen 8 werkdagen duren), als dit nou naar wens is dan ga ik de achterkant ook doen, net zoals de versterker van Rudy. Dit ziet er super gelikt uit, met dit verschil dat je op deze wijze niet met van die wrijfletters zit te pielen.
En voor het geld hoef je het ook niet echt te laten, voor € 50,65 heb ik hem straks in huis.

Groeten,

Marcel
daniel

Bericht door daniel »

wat waren voor jou de verzendkosten? Ik sta ook op het punt een frontplaat te bestellen daar, maar het bestelprogramma zegt dat het geen verzendgegevens voor mijn adres kan vinden. Kep Schaeffer al gemaild, maar ik krijg geen antwoord.
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

daniel schreef:
wat waren voor jou de verzendkosten? Ik sta ook op het punt een frontplaat te bestellen daar, maar het bestelprogramma zegt dat het geen verzendgegevens voor mijn adres kan vinden. Kep Schaeffer al gemaild, maar ik krijg geen antwoord.
Beste Daniel,

Op mijn orderbevestiging staan geen "verzendkosten", dus die zullen denk ik voor de leverancier komen. Daarom heb ik ook toch maar meteen mijn Backpanel ontworpen en meteen besteld zodat dit in één keer uitgeleverd kan worden. Scheelt hun ook weer kosten.

Voor verzend gegevens zul je eerst jezelf bekend moeten maken in hun bestand.

Succes
sietse

Bericht door sietse »

Kan het kloppen dat een klasse A versterker niet zo goed met laag-ohmige belastingen kan omgaan? Ik heb de vraag wel eens eerder gesteld maar er eigenlijk nooit goed antwoord op gekregen. Iemand wil van die eindtrappen wel eens bij mij uitproberen maar ik heb er twijfels over.

Sietse
Rudy

Bericht door Rudy »

@Sietse

Hangt van het princype af, je hebt twee grote soorten, drie maar die leg ik effe niet uit want die word niet meer gebruikt ( nml Zen van pass is dit princype, te onefficient naar mijn mening).

1. Push pull, net zoals in classe B's word dit ook hoofdzakelijk in classe A's gebruikt omdat de dissipatie van het geheel dus gehalveerd word, deze heeft dan ook de voordelen dat als er niet genoeg bias-stroom voorradig is dat ie over gaat naar classe AB en zodanog nog steeds niet clipped op zen stroom ( op een gegeven moment wel op zen spanning, maar dit hebben alle versterkers ). Voorbeeld A75 van passlabs

2. CCS-pull , effe wat uitleg over het princype zelf het is gebaseerd rond een constante stroombron en naargelang de uitgangsstroom meer of minder moet zijn word en meer of minder "weggenomen" van de stroombron, maar dit heeft als groot nadeel dat wanneer de voorop ingestelde stroom ( van de stroombron ) overschreden word dat de uitgang gaat clippen, dit pincype heeft als grote nadeel de enorme dissipatie en een beperktere dynamiek. Voorbeelden elke Aleph van Passlabs. Er bestaan inmiddels ook varianten van die de CCS gedeeltelijk beinvloeden om een hogere efficientie te bekomen en ook lagere uitgangsimpedantie toch nog wat beter te kunnen controleren.

Dus naargelang je princype en of de voeding het zoiezo toelaat zal je amp dit dus kunnen ja of neen. Als het zoiezo een passlabs is dan is de kans groot dat je er geen laagimpedantie speakers mee kan aansturen.

Groetjes
Rudy
sietse

Bericht door sietse »

Ok dank je wel Rudy.
Het zijn Aleph's. Schoot mij vanmiddag even niet te binnen.
Gaan we dus dan maar niet doen.

Groet Sietse
Plaats reactie