monitortje met FR125 voor Sofia

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

monitortje met FR125 voor Sofia

Bericht door Henkjan »

Sofia is m'n oudste dochter (11 jaar). en omdat ze de FR125 er zo mooi uit vond zien, heb ik een stel kleine kastjes voor haar gemaakt met deze breedbanders.

De kast heeft een inhoud van 4 liter, wat voor een FR125 eigenlijk wat te klein is. nu kan je dit oplossen door, zoals de HH vaak doet, er een joekel van een elko in serie mee te zetten, maar ik heb gekozen voor de imho fraaiere oplossing van de gecontroleerde ondichtheid a.k.a. variovent a.k.a. aperiodical damping, of in goed Nederlands: een gedempte lekke kast. ik heb dit bereikt door een kleine BR poort vol (echt goed vol) te stoppen met BAF. in de kast zit nog wat BAF en schaap.

een notch filter is bij de FR125 in dit formaat kastje minder hard nodig dan bv een TB 3" in een Needle, maar toch wel wenselijk. ik kwam uit op een RCL sperkring van R=4.7ohm, L=0.56mH, C=22uF.

de vorm van de kast is een octaëder, oftewel een regelmatig achtvlak (acht gelijkzijdige driehoeken dus). de kleuren zijn (uiteraard) de keuze van Sofia, en komen overeen met de inrichting van haar kamer.
Bijlagen
FR125_sofia.jpg
de variovent zit aan de achterkant. poolklemmen voor de aansluiting van de kabels
de variovent zit aan de achterkant. poolklemmen voor de aansluiting van de kabels
ja, onze prinses wordt verwend met high-end componenten :-)
ja, onze prinses wordt verwend met high-end componenten :-)
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Lekker aan het octaëderen? :P

Ik blijf het een intrigerende vorm vinden zo.

PS: Heb je al met 'r leuk naar de sterren kunnen kijken?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

8) nieuwe huisstijl :lol:

Interficior schreef:
PS: Heb je al met 'r leuk naar de sterren kunnen kijken?
yep, ook saturnus al gezien. binnenkort een keer nachtbraken om Jupiter en manen te spotten
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Da's eens wat anders dan een rechthoekige kast.

Die driver lijkt (afgezien van de stofkap en kleur van de magneet) erg op die in de subwoofer van een Trust setje (SP-1600) :? .
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Vuurkat schreef:
Die driver lijkt (afgezien van de stofkap en kleur van de magneet) erg op die in de subwoofer van een Trust setje (SP-1600) :? .
:lol: wat noemen ze bij trust een sub dan? 't is een 4" breedbander :lol:
Godtoh
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 23:00
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Godtoh »

Henkjan schreef:
Vuurkat schreef:
Die driver lijkt (afgezien van de stofkap en kleur van de magneet) erg op die in de subwoofer van een Trust setje (SP-1600) :? .
:lol: wat noemen ze bij trust een sub dan? 't is een 4" breedbander :lol:
Nu moet daar nog iets voor komen aka needle...
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Leuk kassie.. ben trouwens erg benieuwd hoe die fr125 klinkt t.o.v.
de w4 655 bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Henkjan schreef:
Vuurkat schreef:
Die driver lijkt (afgezien van de stofkap en kleur van de magneet) erg op die in de subwoofer van een Trust setje (SP-1600) :? .
:lol: wat noemen ze bij trust een sub dan? 't is een 4" breedbander :lol:
Dat noemen ze idd bij trust een subwoofer :wink: Inclusief 1600watt pmpo vermogen :lol:

Mooi setje, hoe heb je de plankjes zo mooi gezaagt?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hovingtim schreef:
Mooi setje, hoe heb je de plankjes zo mooi gezaagt?
laten zagen 8)
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

Henkjan schreef:
hovingtim schreef:
Mooi setje, hoe heb je de plankjes zo mooi gezaagt?
laten zagen 8)
Bij een welwillende houthandel met een goeie zaagtafel :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

klinken toch wel verrekte goed zeg... ik ben benieuwd wanneer ze t zat wordt dat ik steeds een CD bij d'r opzet :lol:
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

cool mooie dingen hoor :o
miss wel leuk voor volgende ontwerp...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dan heb je nog de afmetingen van de kast nodig: 26cm
(leuk hè zo'n vorm, 1 maat zegt t allemaal)
nou ja, bijne alles dan, het MDF is 15mm dik
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

En de afmetingen v/d variovent misschien?
Leuk speakertje ben zelf met een verglijkbaar projectje bezig (variovent en ca 4liter) maar dan in een bol/druppel vorm en van steengoed.
Dat ze goed klinken geeft toch weer die extra zet in het voort doen van dit project.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

is zo'n heel klein 3cm diam en iets van 8cm lang BR poortje, gewoon omdat ik dat had liggen... voor t gemak heb ik dat heel gelaten, maar wat inkorten kan geen kwaad. er zijn ook andere mogelijkheden, zie bv de planet10 site
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

De 4 liter variant van hun is de bron van mijn inspiratie geweest.
Op het moment speel ik met 3 van deze units in hun slotpoort variant, deze klinken naar mijn smaak best goed.
Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden hoe deze gaan klinken in zoeën kleine behuizing.
Ik ga denk ik dit project naar voren schuiven.
Als ik zover bent laat ik het wel weer weten/zien natuurlijk..
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik ben benieuwd wat ge bevindingen zullen zijn... en ook of jij ze met of zonder sperkring beter vindt
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

Henkjan schreef:
ik ben benieuwd wat ge bevindingen zullen zijn... en ook of jij ze met of zonder sperkring beter vindt
Henkjan naar aanleiding van dit heb ik nog een vraag over die sperkring.
Aangezien ik zo goed als nul componenten in huis heb, vroeg ik mij af hoe belangerijk de kwaliteit van de componenten voor zoiets zijn.
Ik wil er best wel wat geld aan uitgeven aangezien ik voor mijn speakers een stuk groter budget had gepland als tot nu toe is uitgegeven.
Maar als ik weinig tot geen verschil behaal met b.v. een condensator van €10,- t.o.v. €100,- tja..
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik verwacht geen grote effecten, ik heb die sjieke hier gebruikt omdat ik ze nog had liggen in precies de juiste waarde.

als je een luchtspoel 1.4 neemt, en een MKP (bv Clarity PX) condensator dan lijkt me dat goed genoeg. en voor de condensator kan je ook 80% van de waarde in APW nemen, en dan een kleine PX of SA voor de rest.

wil je deze gebruiken voor je keramieken potje? dan zullen de waardes anders moeten zijn hoor, de vorm en afmetingen van de baffle zijn bepalend daarvoor.
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

Het gaat voor mijn potje worden ja.
Ik zal er een meting van moeten laten maken, of er iemand met meer ervaring naar moeten laten kijken/luisteren
Of iets niet helemaal goed klinkt kan ik nog wel horen maar zeggen waar het zeer ligt gaat hellaas mijn pet te boven.
Wat is nu de beste aanpak voor een noob op filtergebied als ik?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

sperkring voor een breedbander is vrij makkelijk, al helemaal als je al een voorbeeld hebt dat een beetje in de buurt komt 8)

wat je kan doen: je neemt the edge, en vergelijkt het bekende systeem met dat van jou. de verschillen in response die the edge weergeeft, helpen je met het aanpassen van de componenten. is de bult even groot, maar verschoven, L en C in gelijke % groter of kleiner. is de bandbreedte groter, maar t midden wel gelijk dan L groter en C kleiner, etc. je kan het op gehoor proberen, maar met een simpele amplitude meting en een doos componenten gaat t best wel makkelijk zo. dus eerst de kale speaker meten, en dan met de zeg maar voorbeeld LCR. zie je ind e 2e meting dat t nog niet vlak is, dan ga je gewoon 1 voor 1 de waarden van de componenten aanpassen en dan opnieuw meten.
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

Oke daar ga ik me in verdiepen.
Bedankt.
Gesloten