monitortje met FR125 voor Sofia
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
monitortje met FR125 voor Sofia
Sofia is m'n oudste dochter (11 jaar). en omdat ze de FR125 er zo mooi uit vond zien, heb ik een stel kleine kastjes voor haar gemaakt met deze breedbanders.
De kast heeft een inhoud van 4 liter, wat voor een FR125 eigenlijk wat te klein is. nu kan je dit oplossen door, zoals de HH vaak doet, er een joekel van een elko in serie mee te zetten, maar ik heb gekozen voor de imho fraaiere oplossing van de gecontroleerde ondichtheid a.k.a. variovent a.k.a. aperiodical damping, of in goed Nederlands: een gedempte lekke kast. ik heb dit bereikt door een kleine BR poort vol (echt goed vol) te stoppen met BAF. in de kast zit nog wat BAF en schaap.
een notch filter is bij de FR125 in dit formaat kastje minder hard nodig dan bv een TB 3" in een Needle, maar toch wel wenselijk. ik kwam uit op een RCL sperkring van R=4.7ohm, L=0.56mH, C=22uF.
de vorm van de kast is een octaëder, oftewel een regelmatig achtvlak (acht gelijkzijdige driehoeken dus). de kleuren zijn (uiteraard) de keuze van Sofia, en komen overeen met de inrichting van haar kamer.
De kast heeft een inhoud van 4 liter, wat voor een FR125 eigenlijk wat te klein is. nu kan je dit oplossen door, zoals de HH vaak doet, er een joekel van een elko in serie mee te zetten, maar ik heb gekozen voor de imho fraaiere oplossing van de gecontroleerde ondichtheid a.k.a. variovent a.k.a. aperiodical damping, of in goed Nederlands: een gedempte lekke kast. ik heb dit bereikt door een kleine BR poort vol (echt goed vol) te stoppen met BAF. in de kast zit nog wat BAF en schaap.
een notch filter is bij de FR125 in dit formaat kastje minder hard nodig dan bv een TB 3" in een Needle, maar toch wel wenselijk. ik kwam uit op een RCL sperkring van R=4.7ohm, L=0.56mH, C=22uF.
de vorm van de kast is een octaëder, oftewel een regelmatig achtvlak (acht gelijkzijdige driehoeken dus). de kleuren zijn (uiteraard) de keuze van Sofia, en komen overeen met de inrichting van haar kamer.
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Dat noemen ze idd bij trust een subwooferHenkjan schreef:Vuurkat schreef:Die driver lijkt (afgezien van de stofkap en kleur van de magneet) erg op die in de subwoofer van een Trust setje (SP-1600).
wat noemen ze bij trust een sub dan? 't is een 4" breedbander
Mooi setje, hoe heb je de plankjes zo mooi gezaagt?
De 4 liter variant van hun is de bron van mijn inspiratie geweest.
Op het moment speel ik met 3 van deze units in hun slotpoort variant, deze klinken naar mijn smaak best goed.
Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden hoe deze gaan klinken in zoeën kleine behuizing.
Ik ga denk ik dit project naar voren schuiven.
Als ik zover bent laat ik het wel weer weten/zien natuurlijk..
Op het moment speel ik met 3 van deze units in hun slotpoort variant, deze klinken naar mijn smaak best goed.
Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden hoe deze gaan klinken in zoeën kleine behuizing.
Ik ga denk ik dit project naar voren schuiven.
Als ik zover bent laat ik het wel weer weten/zien natuurlijk..
Henkjan naar aanleiding van dit heb ik nog een vraag over die sperkring.Henkjan schreef:ik ben benieuwd wat ge bevindingen zullen zijn... en ook of jij ze met of zonder sperkring beter vindt
Aangezien ik zo goed als nul componenten in huis heb, vroeg ik mij af hoe belangerijk de kwaliteit van de componenten voor zoiets zijn.
Ik wil er best wel wat geld aan uitgeven aangezien ik voor mijn speakers een stuk groter budget had gepland als tot nu toe is uitgegeven.
Maar als ik weinig tot geen verschil behaal met b.v. een condensator van €10,- t.o.v. €100,- tja..
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
ik verwacht geen grote effecten, ik heb die sjieke hier gebruikt omdat ik ze nog had liggen in precies de juiste waarde.
als je een luchtspoel 1.4 neemt, en een MKP (bv Clarity PX) condensator dan lijkt me dat goed genoeg. en voor de condensator kan je ook 80% van de waarde in APW nemen, en dan een kleine PX of SA voor de rest.
wil je deze gebruiken voor je keramieken potje? dan zullen de waardes anders moeten zijn hoor, de vorm en afmetingen van de baffle zijn bepalend daarvoor.
als je een luchtspoel 1.4 neemt, en een MKP (bv Clarity PX) condensator dan lijkt me dat goed genoeg. en voor de condensator kan je ook 80% van de waarde in APW nemen, en dan een kleine PX of SA voor de rest.
wil je deze gebruiken voor je keramieken potje? dan zullen de waardes anders moeten zijn hoor, de vorm en afmetingen van de baffle zijn bepalend daarvoor.
Het gaat voor mijn potje worden ja.
Ik zal er een meting van moeten laten maken, of er iemand met meer ervaring naar moeten laten kijken/luisteren
Of iets niet helemaal goed klinkt kan ik nog wel horen maar zeggen waar het zeer ligt gaat hellaas mijn pet te boven.
Wat is nu de beste aanpak voor een noob op filtergebied als ik?
Ik zal er een meting van moeten laten maken, of er iemand met meer ervaring naar moeten laten kijken/luisteren
Of iets niet helemaal goed klinkt kan ik nog wel horen maar zeggen waar het zeer ligt gaat hellaas mijn pet te boven.
Wat is nu de beste aanpak voor een noob op filtergebied als ik?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
sperkring voor een breedbander is vrij makkelijk, al helemaal als je al een voorbeeld hebt dat een beetje in de buurt komt
wat je kan doen: je neemt the edge, en vergelijkt het bekende systeem met dat van jou. de verschillen in response die the edge weergeeft, helpen je met het aanpassen van de componenten. is de bult even groot, maar verschoven, L en C in gelijke % groter of kleiner. is de bandbreedte groter, maar t midden wel gelijk dan L groter en C kleiner, etc. je kan het op gehoor proberen, maar met een simpele amplitude meting en een doos componenten gaat t best wel makkelijk zo. dus eerst de kale speaker meten, en dan met de zeg maar voorbeeld LCR. zie je ind e 2e meting dat t nog niet vlak is, dan ga je gewoon 1 voor 1 de waarden van de componenten aanpassen en dan opnieuw meten.
wat je kan doen: je neemt the edge, en vergelijkt het bekende systeem met dat van jou. de verschillen in response die the edge weergeeft, helpen je met het aanpassen van de componenten. is de bult even groot, maar verschoven, L en C in gelijke % groter of kleiner. is de bandbreedte groter, maar t midden wel gelijk dan L groter en C kleiner, etc. je kan het op gehoor proberen, maar met een simpele amplitude meting en een doos componenten gaat t best wel makkelijk zo. dus eerst de kale speaker meten, en dan met de zeg maar voorbeeld LCR. zie je ind e 2e meting dat t nog niet vlak is, dan ga je gewoon 1 voor 1 de waarden van de componenten aanpassen en dan opnieuw meten.

