Hypex Nieuws!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
just-sounds
Ook commercieel actief
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
Locatie: Weesp
Contacteer:

Hypex Nieuws!

Bericht door just-sounds »

Hypex Nieuws!

Vers van de AES.

De UCD 2000
:shock:

en de UCD 50

Ook een SMPS zien liggen dus er staat het e.e.a. op stapel geloof ik
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hypex Nieuws!

Bericht door Jan-Peter »

just-sounds schreef:
Hypex Nieuws!

Vers van de AES.

De UCD 2000
:shock:

en de UCD 50

Ook een SMPS zien liggen dus er staat het e.e.a. op stapel geloof ik
Das snel..... ;)

De OEM modules zijn alleen voor fabrikanten, maar misschien lezen die dit ook....

Hier de info over de 2kW module, die tegen de 3kW kan doen:
http://www.hypex.nl/docs/ucd2k%20datasheet.pdf

De kleine 100W OEM module:
http://www.hypex.nl/docs/UcD100OEMdatasheet.pdf

De SMPS, de 0-serie doet het al heel goed, EMC goed laag, met een ruime marge onder de wettelijke eisen.
http://www.hypex.nl/docs/smps180.pdf

Waarschijnlijk leverbaar in een 6 weken, prijs gaat worden € 125,00 ex. BTW en af fabriek.

Mvg,

Jan-Peter
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wat houdt die UCD50 in ?

En ik ken wel wat mensen de een 2kW versterker willen gebruiken voor subwoofers :P
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

b_force schreef:
Wat houdt die UCD50 in ?

En ik ken wel wat mensen de een 2kW versterker willen gebruiken voor subwoofers :P
De UcD50 kennen we niet, wel de UcD100. Heeft die waarschijnlijk niet helemaal goed gezien.

Tja....2kW...voor sub, toch niet voor thuis....?.... :twisted:

Jan-Peter
Gebruikersavatar
just-sounds
Ook commercieel actief
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
Locatie: Weesp
Contacteer:

Bericht door just-sounds »

UCD 100 idd ik heb het verkeerd onthouden.

Maar wel een heel erg klein moduul! ik denk minder dan 0,5 ucd 180
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Bericht door Tommy »

Hoe wordt de SMPS gepositioneerd? Als 'leek' denk ik; duurder = beter. :D
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

Tommy schreef:
Hoe wordt de SMPS gepositioneerd? Als 'leek' denk ik; duurder = beter. :D
Goede vraag....iedereen vraagt om een SMPS, vandaar dat we dat nu maken. Het voordeel van deze SMPS is dat de uitgang spanning onafhankelijk is van netspannings fluctuaties. En natuurlijk dat het een fiks stuk lichter is dan een standaard trafo + voeding.

Een SMPS is niet echt goedkoper dan een standaard trafo + voeding, zeker niet als je naar de R&D kosten kijkt..... :roll:

Jan-Peter
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Bericht door Tommy »

Jan-Peter schreef:
Tommy schreef:
Hoe wordt de SMPS gepositioneerd? Als 'leek' denk ik; duurder = beter. :D
Goede vraag....iedereen vraagt om een SMPS, vandaar dat we dat nu maken. Het voordeel van deze SMPS is dat de uitgang spanning onafhankelijk is van netspannings fluctuaties. En natuurlijk dat het een fiks stuk lichter is dan een standaard trafo + voeding.

Een SMPS is niet echt goedkoper dan een standaard trafo + voeding, zeker niet als je naar de R&D kosten kijkt..... :roll:

Jan-Peter
Hieruit blijkt alweer wat voor een leek ik dus ben: De SMPS vervangt dus trafo + voeding? De kastjes kunnen dan ook weer wat kleiner als ik het dan zo bekijk.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

b_force schreef:
Wat houdt die UCD50 in ?

En ik ken wel wat mensen de een 2kW versterker willen gebruiken voor subwoofers :P
UcD50? zal een 50Wattertje worden voor in desktop-applicaties ofzo..
Met de 2-3KW wil Hypex misschien ook de stage en dancings markt op, gok ik...
Hoewel er ook mensen zijn die hoorn-subwoofers onder de vloer (willen) bouwen met een stuk of wat(t) 18 inchers.. Even een dreun van 160dB of meer heeft best impact in je homecinema.. (later ook als je de politie te woord moet staan :wink: )

Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Tommy schreef:
Hieruit blijkt alweer wat voor een leek ik dus ben: De SMPS vervangt dus trafo + voeding? De kastjes kunnen dan ook weer wat kleiner als ik het dan zo bekijk.
Niet echt kleiner, wel lichter. Heb het bekeken voor mijn onderhavige UcD monoblokjes en het blijft met een 160VA trafo een beetje om het even. Zo klein is de SMPS ook weer niet.
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

Pjotr schreef:
Tommy schreef:
Hieruit blijkt alweer wat voor een leek ik dus ben: De SMPS vervangt dus trafo + voeding? De kastjes kunnen dan ook weer wat kleiner als ik het dan zo bekijk.
Niet echt kleiner, wel lichter. Heb het bekeken voor mijn onderhavige UcD monoblokjes en het blijft met een 160VA trafo een beetje om het even. Zo klein is de SMPS ook weer niet.
Inderdaad een SMPS is niet zo heel veel kleiner. TR180+UcD ST supply is 120cm2 en de 180W SMPS 95cm2 (en de SMPS past in een 1HE kast!). Gewicht gaat wel van zo'n 2kg naar 0,3kg... ;)

Jan-Peter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Jan-Peter,

Hoe is het trouwens met buffer elxo's met de SNPS? Er zitten er een paar op de print en die lijken mij niet zo erg groot. Is het nog wenselijk om er een paar 10.000 uF achter te zetten i.v.m basweergave?

Zie wel een voordeel in de SMPS i.v.m. de PFC. Dat levert waarschijnlijk toch aanzienlijk minder stroringsstraling vanuit het netsnoer naar de omgeving dan wel signaalkabels. Het lagere gewicht vind ik niet zo erg belangrijk, mijn oudiorackje is stevig zat :D
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Pjotr schreef:
Hoi Jan-Peter,

Hoe is het trouwens met buffer elxo's met de SNPS? Er zitten er een paar op de print en die lijken mij niet zo erg groot. Is het nog wenselijk om er een paar 10.000 uF achter te zetten i.v.m basweergave?

Zie wel een voordeel in de SMPS i.v.m. de PFC. Dat levert waarschijnlijk toch aanzienlijk minder stroringsstraling vanuit het netsnoer naar de omgeving dan wel signaalkabels.
Lijkt mij niet echt nodig. Doordat de schakelfrequentie van de voeding veel hoger is dan de 100Hz die uit een brugcel komt, hoeven de elco's lang niet zoveel af te vlakken.
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

Pjotr schreef:
Hoi Jan-Peter,

Hoe is het trouwens met buffer elxo's met de SNPS? Er zitten er een paar op de print en die lijken mij niet zo erg groot. Is het nog wenselijk om er een paar 10.000 uF achter te zetten i.v.m basweergave?

Zie wel een voordeel in de SMPS i.v.m. de PFC. Dat levert waarschijnlijk toch aanzienlijk minder stroringsstraling vanuit het netsnoer naar de omgeving dan wel signaalkabels. Het lagere gewicht vind ik niet zo erg belangrijk, mijn oudiorackje is stevig zat :D
De buffer elco is 2x4700uF, je kan er net zoveel extra er aan knopen wat je maar wilt, er is geen limiet hiervoor.
Lijkt mij niet echt nodig. Doordat de schakelfrequentie van de voeding veel hoger is dan de 100Hz die uit een brugcel komt, hoeven de elco's lang niet zoveel af te vlakken.
Mwha...dat gaat wel op als kortstondig veel energie eruit wilt halen, maar voor langere tijd moet je toch wel voldoende buffering hebben. De voeding is wel geregeld maar niet zodanig dat de rimpel volledig wordt weggeregeld. En dat hoeft ook niet wat kan de UcD versterker prima zelf. De PSRR van de UcD is 65dB, dus 5Vrimpel wordt 1700 keer onderdruk en er blijft maar 3mV van over..... ;)

De voeding doet alleen wat die moet doen, en dat is een constante spanning afgeven onafhankelijk van de netspanning. Een redelijk buffering voor kortstondige energie levering, en de rimpel wordt door de PSRR van de UcD zelf wel onderdrukt.

Jan-Peter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Jan-Peter schreef:
De voeding doet alleen wat die moet doen, en dat is een constante spanning afgeven onafhankelijk van de netspanning. Een redelijk buffering voor kortstondige energie levering, en de rimpel wordt door de PSRR van de UcD zelf wel onderdrukt.

Jan-Peter
Idd, voor zover ik het begrijp levert de voeding een min of meer sinusvormige stroom van 100 Hz aan de elco's. Die moet dan nog wel afgevlakt en gebufferd worden.
marconist
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 19:29

Bericht door marconist »

Pjotr schreef:
Jan-Peter schreef:

Idd, voor zover ik het begrijp levert de voeding een min of meer sinusvormige stroom van 100 Hz aan de elco's. Die moet dan nog wel afgevlakt en gebufferd worden.
Hou 't maar op DC met een rimpel bij hoge belasting. :wink:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

marconist schreef:
Pjotr schreef:
Jan-Peter schreef:

Idd, voor zover ik het begrijp levert de voeding een min of meer sinusvormige stroom van 100 Hz aan de elco's. Die moet dan nog wel afgevlakt en gebufferd worden.
Hou 't maar op DC met een rimpel bij hoge belasting. :wink:
Nope, zo werkt een PFC niet. Die sinus ligt uiteraard wel eenzijdig boven de nul en zorgen de bufferelxo's er voor dat de spanning weinig rimpel vertoont.

De regeling zorgt ervoor dat de uitgangspanning onafhankelijk wordt van het lichtnet maar kan nooit de 100 Hz rimpel wegregelen. Dat is de taak van de elco's. En die zullen ook voor de energie moeten zorgen bij flinke bas impulsen.

B.t.w. Vind de aanpak van Hypex voor deze SMPS wel erg elegant, ben benieuwd wat het gaat opleveren. Een geïsoleerde PFC voor een dergelijk vermogen op een klein oppervlak is geen simpel iets.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Ik heb het artikel nog niet gelezen, maar in de elektuur van deze maand staat ook een schakelende voeding voor audio (volgens mij volgens een ontwerp van Coldamp). Is er iets te zeggen over de verschillen/overeenkomsten tussen beide voedingen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Daniel,

Het Elektuur artikel ken ik niet. Is dat een bouwkit? Lijkt mij sterk met zoiets.

Wat ik ken is wat op de site van Coldamp staat en dat geeft mij niet zo veel vertrouwen. Zeker niet w.b.t. EMC zaken. Het si een tamelijk recht-toe-recht-aan klassiek SMPS ontwerp met buffering aan de primaire zijde.

De aanpak van Hypex is een heel andere en m.i. veel eleganter. Dat is eigenlijk meer een elektronische transformator met geregelde gelijkrichter in één waarbij de ingangstroom sinusvormig blijft. Dat heeft best behoorlijke voordelen: Je hebt dan geen grote stroompieken meer op het lichtnet t.g.v. het laden van de elco's. Ook is zoiets inherent kortsluitvast en daarom veel beter geschikt voor het belasten met grote bufferelco's.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 18 mei 2008, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

hij werd i.i.g. compleet gebouwd aangeboden. Ik zal het artikel eens lezen. Kom ik op terug.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ok, heb net mijn post nog wat aangepast ;)
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Jan-Peter schreef:
Pjotr schreef:
Tommy schreef:
Hieruit blijkt alweer wat voor een leek ik dus ben: De SMPS vervangt dus trafo + voeding? De kastjes kunnen dan ook weer wat kleiner als ik het dan zo bekijk.
Niet echt kleiner, wel lichter. Heb het bekeken voor mijn onderhavige UcD monoblokjes en het blijft met een 160VA trafo een beetje om het even. Zo klein is de SMPS ook weer niet.
Inderdaad een SMPS is niet zo heel veel kleiner. TR180+UcD ST supply is 120cm2 en de 180W SMPS 95cm2 (en de SMPS past in een 1HE kast!). Gewicht gaat wel van zo'n 2kg naar 0,3kg... ;)

Jan-Peter
Dat is voor PA gebruik wel superinteressant! Zeker als je ook een SMPS voor de UcD2000 hebt, dan kun je een beest van een actieve speaker maken waarbij je enorm kunt besparen op gewicht door de voeding.


Groeten Mark
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Dacht dat dit voor PA al heel gebruikelijk is?
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Re: Hypex Nieuws!

Bericht door Àadjo »

Jan-Peter schreef:

1) De OEM modules zijn alleen voor fabrikanten,

2) De SMPS, de 0-serie doet het al heel goed, EMC goed laag, met een ruime marge onder de wettelijke eisen.
http://www.hypex.nl/docs/smps180.pdf
Mvg,
Jan-Peter
1) Zelfbouwers zijn eigenlijk ook "fabrikanten" toch..?
2) Is er misschien ook een smps400 gepland (dit jaar) ?

btw vanwaar de naam "0"- series..?
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Pjotr schreef:
Dacht dat dit voor PA al heel gebruikelijk is?
Zou kunnen...



Groeten Mark
Plaats reactie