Vers van de AES.
De UCD 2000
en de UCD 50
Ook een SMPS zien liggen dus er staat het e.e.a. op stapel geloof ik
Moderator: Beheerdersteam
Das snel.....just-sounds schreef:Hypex Nieuws!
Vers van de AES.
De UCD 2000
![]()
en de UCD 50
Ook een SMPS zien liggen dus er staat het e.e.a. op stapel geloof ik
Goede vraag....iedereen vraagt om een SMPS, vandaar dat we dat nu maken. Het voordeel van deze SMPS is dat de uitgang spanning onafhankelijk is van netspannings fluctuaties. En natuurlijk dat het een fiks stuk lichter is dan een standaard trafo + voeding.Tommy schreef:Hoe wordt de SMPS gepositioneerd? Als 'leek' denk ik; duurder = beter.
Hieruit blijkt alweer wat voor een leek ik dus ben: De SMPS vervangt dus trafo + voeding? De kastjes kunnen dan ook weer wat kleiner als ik het dan zo bekijk.Jan-Peter schreef:Goede vraag....iedereen vraagt om een SMPS, vandaar dat we dat nu maken. Het voordeel van deze SMPS is dat de uitgang spanning onafhankelijk is van netspannings fluctuaties. En natuurlijk dat het een fiks stuk lichter is dan een standaard trafo + voeding.Tommy schreef:Hoe wordt de SMPS gepositioneerd? Als 'leek' denk ik; duurder = beter.
Een SMPS is niet echt goedkoper dan een standaard trafo + voeding, zeker niet als je naar de R&D kosten kijkt.....![]()
Jan-Peter
UcD50? zal een 50Wattertje worden voor in desktop-applicaties ofzo..b_force schreef:Wat houdt die UCD50 in ?
En ik ken wel wat mensen de een 2kW versterker willen gebruiken voor subwoofers
Niet echt kleiner, wel lichter. Heb het bekeken voor mijn onderhavige UcD monoblokjes en het blijft met een 160VA trafo een beetje om het even. Zo klein is de SMPS ook weer niet.Tommy schreef:Hieruit blijkt alweer wat voor een leek ik dus ben: De SMPS vervangt dus trafo + voeding? De kastjes kunnen dan ook weer wat kleiner als ik het dan zo bekijk.
Inderdaad een SMPS is niet zo heel veel kleiner. TR180+UcD ST supply is 120cm2 en de 180W SMPS 95cm2 (en de SMPS past in een 1HE kast!). Gewicht gaat wel van zo'n 2kg naar 0,3kg...Pjotr schreef:Niet echt kleiner, wel lichter. Heb het bekeken voor mijn onderhavige UcD monoblokjes en het blijft met een 160VA trafo een beetje om het even. Zo klein is de SMPS ook weer niet.Tommy schreef:Hieruit blijkt alweer wat voor een leek ik dus ben: De SMPS vervangt dus trafo + voeding? De kastjes kunnen dan ook weer wat kleiner als ik het dan zo bekijk.
Lijkt mij niet echt nodig. Doordat de schakelfrequentie van de voeding veel hoger is dan de 100Hz die uit een brugcel komt, hoeven de elco's lang niet zoveel af te vlakken.Pjotr schreef:Hoi Jan-Peter,
Hoe is het trouwens met buffer elxo's met de SNPS? Er zitten er een paar op de print en die lijken mij niet zo erg groot. Is het nog wenselijk om er een paar 10.000 uF achter te zetten i.v.m basweergave?
Zie wel een voordeel in de SMPS i.v.m. de PFC. Dat levert waarschijnlijk toch aanzienlijk minder stroringsstraling vanuit het netsnoer naar de omgeving dan wel signaalkabels.
De buffer elco is 2x4700uF, je kan er net zoveel extra er aan knopen wat je maar wilt, er is geen limiet hiervoor.Pjotr schreef:Hoi Jan-Peter,
Hoe is het trouwens met buffer elxo's met de SNPS? Er zitten er een paar op de print en die lijken mij niet zo erg groot. Is het nog wenselijk om er een paar 10.000 uF achter te zetten i.v.m basweergave?
Zie wel een voordeel in de SMPS i.v.m. de PFC. Dat levert waarschijnlijk toch aanzienlijk minder stroringsstraling vanuit het netsnoer naar de omgeving dan wel signaalkabels. Het lagere gewicht vind ik niet zo erg belangrijk, mijn oudiorackje is stevig zat
Mwha...dat gaat wel op als kortstondig veel energie eruit wilt halen, maar voor langere tijd moet je toch wel voldoende buffering hebben. De voeding is wel geregeld maar niet zodanig dat de rimpel volledig wordt weggeregeld. En dat hoeft ook niet wat kan de UcD versterker prima zelf. De PSRR van de UcD is 65dB, dus 5Vrimpel wordt 1700 keer onderdruk en er blijft maar 3mV van over.....Lijkt mij niet echt nodig. Doordat de schakelfrequentie van de voeding veel hoger is dan de 100Hz die uit een brugcel komt, hoeven de elco's lang niet zoveel af te vlakken.
Idd, voor zover ik het begrijp levert de voeding een min of meer sinusvormige stroom van 100 Hz aan de elco's. Die moet dan nog wel afgevlakt en gebufferd worden.Jan-Peter schreef:De voeding doet alleen wat die moet doen, en dat is een constante spanning afgeven onafhankelijk van de netspanning. Een redelijk buffering voor kortstondige energie levering, en de rimpel wordt door de PSRR van de UcD zelf wel onderdrukt.
Jan-Peter
Nope, zo werkt een PFC niet. Die sinus ligt uiteraard wel eenzijdig boven de nul en zorgen de bufferelxo's er voor dat de spanning weinig rimpel vertoont.marconist schreef:Pjotr schreef:Hou 't maar op DC met een rimpel bij hoge belasting.Jan-Peter schreef:
Idd, voor zover ik het begrijp levert de voeding een min of meer sinusvormige stroom van 100 Hz aan de elco's. Die moet dan nog wel afgevlakt en gebufferd worden.
Dat is voor PA gebruik wel superinteressant! Zeker als je ook een SMPS voor de UcD2000 hebt, dan kun je een beest van een actieve speaker maken waarbij je enorm kunt besparen op gewicht door de voeding.Jan-Peter schreef:Inderdaad een SMPS is niet zo heel veel kleiner. TR180+UcD ST supply is 120cm2 en de 180W SMPS 95cm2 (en de SMPS past in een 1HE kast!). Gewicht gaat wel van zo'n 2kg naar 0,3kg...Pjotr schreef:Niet echt kleiner, wel lichter. Heb het bekeken voor mijn onderhavige UcD monoblokjes en het blijft met een 160VA trafo een beetje om het even. Zo klein is de SMPS ook weer niet.Tommy schreef:Hieruit blijkt alweer wat voor een leek ik dus ben: De SMPS vervangt dus trafo + voeding? De kastjes kunnen dan ook weer wat kleiner als ik het dan zo bekijk.
Jan-Peter
1) Zelfbouwers zijn eigenlijk ook "fabrikanten" toch..?Jan-Peter schreef:
1) De OEM modules zijn alleen voor fabrikanten,
2) De SMPS, de 0-serie doet het al heel goed, EMC goed laag, met een ruime marge onder de wettelijke eisen.
http://www.hypex.nl/docs/smps180.pdf
Mvg,
Jan-Peter