ARTA gebruikersvragen

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

ARTA gebruikersvragen

Bericht door Wowly »

Hallo allemaal,

als ik met een impulsmeting een frequentier response wil krijgen zegt arta: error: gated length <- 128 samples

wat betekend dit, en wat moet ik doen om een goede frequentieresponse te krijgen?

Jan
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Dan heb je de gele en rode gating te dicht bij elkaar gezet. Moet je een iets groter tijdvlak nemen.

De gele zet je voor je impuls en de rode lijn het liefst zo ver mogelijk, maar door alle reflecties ben je genoodzaakt om hem voor de eerste grote reflectie te zetten die je ziet. Dus de rode komt nét voor de eerste reflectie. Hoe verder je de rode lijn zet des te meer laag je zal zien, maar dan krijg je vanzelf ook meer reflecties in je metingen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ik gaat het meteen proberen!!

Ik word helemaal simpel van dat meten.......
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ik krijg nu inderdaad een frequentie respons te zien, ziet er zo uit, is dat wat bruikbaar?
Bijlagen
hu1.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

poeh.. niet echt! :wink:

Hoe ziet je opstelling eruit? Heb je je fantoomvoeding wel aanstaan? (indien nodig)

Als je je monitor meet zou ik de mic ergens tussen woof en tweet plaatsen op ongeveer 50cm afstand. (speel een beetje met de afstand en hoogte en een fractie off ax) De speaker moet zo vrij mogelijk opgesteld staan van de muren. Daarna meten met een mls meting met voldoende output.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

1 cm van de tweet af.........

kan hem wel meer op zijn flikker geven..:
Bijlagen
hu2.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

dit is op 50 cm afstand
Bijlagen
hu3.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Vreemde respons? De gele lijn (linker muistoets) moet wel flink voor de 1e impuls staan, maakt niet zo veel uit. Je kunt hem ook op 0 laten staan. De rode lijn (rechter muistoets) bepaalt je gating. Die komt dus voor je eerste reflectie. Het gele lijntje onderaan geeft dan aan vanaf waar de curve geldig is.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

ooh oke, op 1 cm hoef je meestal geen gating in te stellen. Heb je trouwens ook de woofer aangesloten? Je output lijkt op 1 cm even groot als dat op 50 cm. dat is wel raar.
Laatst gewijzigd door Martijn H op zo 04 mei 2008, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

excuus, de twee hierboven zijn van de breeedbander (b3s), deze is van de tweet. lijkt wel heel erg op elkaar vind je niet?

Jan
Bijlagen
hu4.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik denk dat je microfoon/vv of ergens anders in de keten iets niet goed zit. Ik zou alles noggeens nalopen. Ook de ingangen op de pc controleren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Zuhhhh..... Eerlijk gezegd heb ik dat nog niet voor elkaar gekregen, zo'n oplopende curve. Loklt mij niet juist.... Wat zijn de overige instellingen, bufferlengte, FFT-lengte enz.?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ai, ik weet het niet meer jongens, ik heb net de boel afgesloten. Ik moest maar eens bij iemand langs die weet hoe het allemaal werkt, want ik ben bang dat het via het forum niet gaat lukken.

enfin, ik ga nu maar eens slapen, morgen vroeg weer op :D

in ieder geval heel erg bedankt voor jullie hulp heren!

welterusten

Jan
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Doe maareens een meting terwijl je een constante toon fluit. Ik gok dat een en ander niet goed zit aangesloten

ps. dit soort momenten zijn het beste excuus om tot diep in de nacht bezig te zijn met sweep toontjes en testmuziek! :wink:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Dat weet ik maar al te goed, maar met drie kleintjes thuis is mijn slaap heilig geworden hahaha :D

jan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ook geen software feedback geknutseld in de windoos mixer? De notches in je curve duiden daar wel op --> In de output mixer alles uit zetten behalve WAV. In de input mixe alles uit behalve Line.

What ever, in dit soort gevallen ff een nul-meting doen (in en uit van je geluiskaart direct met elkaar verbinden) ter verificatie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ehm Wowly,

Waarom heb je deze vraag eigenlijk "sticky" gemaakt? Hij l;ijkt mij niet van levensbelang voor de overige forummers.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Ehm Wowly,

Waarom heb je deze vraag eigenlijk "sticky" gemaakt? Hij l;ijkt mij niet van levensbelang voor de overige forummers.
dat had ik gedaan omdat ik vermoed dat Jan niet de enige zal zijn met basis vragen over Arta....
6H30
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 22 sep 2004, 12:30
Locatie: Groningen

Bericht door 6H30 »

Wowly schreef:
ai, ik weet het niet meer jongens, ik heb net de boel afgesloten. Ik moest maar eens bij iemand langs die weet hoe het allemaal werkt, want ik ben bang dat het via het forum niet gaat lukken.
Hi,

Zomaar een gedachte die door mijn hoofd ging:-)

Kan het ook zijn dat je een calibratie file van IBF-Akustik gebruikt? Waarbij je vergeten bent met een search & replace de komma's door punten te vervangen? Want anders zie je “rare dingen”.

Sensitivity 5,86 mV/Pa @1kHz
10,00 -0,98 3,97
10,40 -0,93 3,65

mvg,
Erwin
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nee hoor, ik heb de boel vervangen door komma's of juist andersom. Afgelopen luisterdag heb ik met de kaart laten meten, en alles zag er prima uit. Hij is weer functionerende. Momenteel is de laptop weg voor reparatie, maar als ie teruf is zal ik al mijn setting doorgeven hier, zodat degene met een gelijkwaardige setup het evt kan overnemen.

Jan
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Heb probleempje met verzie 1.41.
Als ik een meting doe, dan is de eerste goed. Daarna kun je in je frequency curve schermpje weer ff snel op record drukken. Rare is dan dat de curve in een keer verticaal naar nul dB afvalt boven de 15kHz.
Kan iemand dat reproduceren? Als ik weer een meting start vanuit het gated impulse scherm, dan werkt het wel. Maar het mooie was nu juist dat direct weer op record kon drukken in je freq. scherm.
Iemand een idee?
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

RCL meting met LIMP

Bericht door RSQ8P »

Vraagje. Als ik grote weerstandswaarden ga meten, dan bakt Limp er helemaal niks van. Ik meet bijv. 2,7k of 8k en beiden leveren een waarde op van 1,7k. Rara hoe kan dat? L en C en R metingen met lage waardes, kloppen uitstekend.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Heb je wel de meetweerstand aangepast en opnieuw gecalibreerd? Voor een optimaal resultaat moet de meetweerstand ongeveer in de buurt van de weerstand liggen van het te meten object, zeg ongeveer niet meer dan een factor 10 uit de buurt. Pas wel op met hoge waarden, dan wordt het gevoeliger voor storing (brom). Bovendien staat de ingangsweerstand van je audiokaart parallel en gaat dan grote invloed krijgen.
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Hoi Pjotter,
Helder en duidelijk. Zal daaraan liggen. De noodzaak tot meten van dit soort grote waardes is er eigenlijk ook niet.
Iig bedankt!
Gr,
Ramon
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ok ;) Het kan overigens wel hoor. Stel je neemt een meetweerstand van 1K. Dan vul je in LIMP een waarde in die gelijk is aan 1K parallel aan de ingangsweerstand van je kaart. Je calibratie doe je dan zonder dat je een te meten meetopject aangesloten hebt en met het calibratie schakelaartje in de stand "Meten".
Plaats reactie