ARTA gebruikersvragen
Moderator: Beheerdersteam
ARTA gebruikersvragen
Hallo allemaal,
als ik met een impulsmeting een frequentier response wil krijgen zegt arta: error: gated length <- 128 samples
wat betekend dit, en wat moet ik doen om een goede frequentieresponse te krijgen?
Jan
als ik met een impulsmeting een frequentier response wil krijgen zegt arta: error: gated length <- 128 samples
wat betekend dit, en wat moet ik doen om een goede frequentieresponse te krijgen?
Jan
Dan heb je de gele en rode gating te dicht bij elkaar gezet. Moet je een iets groter tijdvlak nemen.
De gele zet je voor je impuls en de rode lijn het liefst zo ver mogelijk, maar door alle reflecties ben je genoodzaakt om hem voor de eerste grote reflectie te zetten die je ziet. Dus de rode komt nét voor de eerste reflectie. Hoe verder je de rode lijn zet des te meer laag je zal zien, maar dan krijg je vanzelf ook meer reflecties in je metingen.
De gele zet je voor je impuls en de rode lijn het liefst zo ver mogelijk, maar door alle reflecties ben je genoodzaakt om hem voor de eerste grote reflectie te zetten die je ziet. Dus de rode komt nét voor de eerste reflectie. Hoe verder je de rode lijn zet des te meer laag je zal zien, maar dan krijg je vanzelf ook meer reflecties in je metingen.
poeh.. niet echt!
Hoe ziet je opstelling eruit? Heb je je fantoomvoeding wel aanstaan? (indien nodig)
Als je je monitor meet zou ik de mic ergens tussen woof en tweet plaatsen op ongeveer 50cm afstand. (speel een beetje met de afstand en hoogte en een fractie off ax) De speaker moet zo vrij mogelijk opgesteld staan van de muren. Daarna meten met een mls meting met voldoende output.
Hoe ziet je opstelling eruit? Heb je je fantoomvoeding wel aanstaan? (indien nodig)
Als je je monitor meet zou ik de mic ergens tussen woof en tweet plaatsen op ongeveer 50cm afstand. (speel een beetje met de afstand en hoogte en een fractie off ax) De speaker moet zo vrij mogelijk opgesteld staan van de muren. Daarna meten met een mls meting met voldoende output.
Vreemde respons? De gele lijn (linker muistoets) moet wel flink voor de 1e impuls staan, maakt niet zo veel uit. Je kunt hem ook op 0 laten staan. De rode lijn (rechter muistoets) bepaalt je gating. Die komt dus voor je eerste reflectie. Het gele lijntje onderaan geeft dan aan vanaf waar de curve geldig is.
ai, ik weet het niet meer jongens, ik heb net de boel afgesloten. Ik moest maar eens bij iemand langs die weet hoe het allemaal werkt, want ik ben bang dat het via het forum niet gaat lukken.
enfin, ik ga nu maar eens slapen, morgen vroeg weer op
in ieder geval heel erg bedankt voor jullie hulp heren!
welterusten
Jan
enfin, ik ga nu maar eens slapen, morgen vroeg weer op
in ieder geval heel erg bedankt voor jullie hulp heren!
welterusten
Jan
Ook geen software feedback geknutseld in de windoos mixer? De notches in je curve duiden daar wel op --> In de output mixer alles uit zetten behalve WAV. In de input mixe alles uit behalve Line.
What ever, in dit soort gevallen ff een nul-meting doen (in en uit van je geluiskaart direct met elkaar verbinden) ter verificatie.
What ever, in dit soort gevallen ff een nul-meting doen (in en uit van je geluiskaart direct met elkaar verbinden) ter verificatie.
Hi,Wowly schreef:ai, ik weet het niet meer jongens, ik heb net de boel afgesloten. Ik moest maar eens bij iemand langs die weet hoe het allemaal werkt, want ik ben bang dat het via het forum niet gaat lukken.
Zomaar een gedachte die door mijn hoofd ging:-)
Kan het ook zijn dat je een calibratie file van IBF-Akustik gebruikt? Waarbij je vergeten bent met een search & replace de komma's door punten te vervangen? Want anders zie je “rare dingen”.
Sensitivity 5,86 mV/Pa @1kHz
10,00 -0,98 3,97
10,40 -0,93 3,65
mvg,
Erwin
Nee hoor, ik heb de boel vervangen door komma's of juist andersom. Afgelopen luisterdag heb ik met de kaart laten meten, en alles zag er prima uit. Hij is weer functionerende. Momenteel is de laptop weg voor reparatie, maar als ie teruf is zal ik al mijn setting doorgeven hier, zodat degene met een gelijkwaardige setup het evt kan overnemen.
Jan
Jan
Heb probleempje met verzie 1.41.
Als ik een meting doe, dan is de eerste goed. Daarna kun je in je frequency curve schermpje weer ff snel op record drukken. Rare is dan dat de curve in een keer verticaal naar nul dB afvalt boven de 15kHz.
Kan iemand dat reproduceren? Als ik weer een meting start vanuit het gated impulse scherm, dan werkt het wel. Maar het mooie was nu juist dat direct weer op record kon drukken in je freq. scherm.
Iemand een idee?
Als ik een meting doe, dan is de eerste goed. Daarna kun je in je frequency curve schermpje weer ff snel op record drukken. Rare is dan dat de curve in een keer verticaal naar nul dB afvalt boven de 15kHz.
Kan iemand dat reproduceren? Als ik weer een meting start vanuit het gated impulse scherm, dan werkt het wel. Maar het mooie was nu juist dat direct weer op record kon drukken in je freq. scherm.
Iemand een idee?
RCL meting met LIMP
Vraagje. Als ik grote weerstandswaarden ga meten, dan bakt Limp er helemaal niks van. Ik meet bijv. 2,7k of 8k en beiden leveren een waarde op van 1,7k. Rara hoe kan dat? L en C en R metingen met lage waardes, kloppen uitstekend.
Heb je wel de meetweerstand aangepast en opnieuw gecalibreerd? Voor een optimaal resultaat moet de meetweerstand ongeveer in de buurt van de weerstand liggen van het te meten object, zeg ongeveer niet meer dan een factor 10 uit de buurt. Pas wel op met hoge waarden, dan wordt het gevoeliger voor storing (brom). Bovendien staat de ingangsweerstand van je audiokaart parallel en gaat dan grote invloed krijgen.
Ok
Het kan overigens wel hoor. Stel je neemt een meetweerstand van 1K. Dan vul je in LIMP een waarde in die gelijk is aan 1K parallel aan de ingangsweerstand van je kaart. Je calibratie doe je dan zonder dat je een te meten meetopject aangesloten hebt en met het calibratie schakelaartje in de stand "Meten".
