Waar zijn onze oren echt gevoelig voor filtering?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Waar zijn onze oren echt gevoelig voor filtering?

Bericht door JeroenKV »

Ik heb e.a. gelezen over 100 - 1000hz, maar ook wel 3000hz. Waar zijn onze oren nu echt gevoelig voor??

Veel 2 weg systemen filteren toch rond de 2500hz?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat is in veel gevallen gehoormatig het beste compromis. Ondanks het feit dat je gehoor daar heel gevoelig is voor filterfouten. Veel midwoofers kunnen niet hoger gecrossed worden, ze beginnen dan gekleurd te klinken. Veel tweeters kunnen niet veel lager, ze beginnen dan minder zuiver te klinken. Dus kom je toch op deze frequentie uit in veel gevallen. Het is dus ook een veilige frequentie voor als je snel een goed werkend filter wilt hebben, niet al te veel tweaken. Niet iedereen neemt of heeft een jaar de tijd om allerlei varianten uit te proberen.

Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. In de zelfbouw, vooral bij mensen die uitsluitend op gehoor ontwerpen, is eerste orde heel erg prettig om mee te werken. Vanwege bescherming van de tweeter moet je dan hoog crossen. En een midwoofer nemen die hoog of zelfs ongefilterd toch goed klinkt. Of gewoon een breedbander dus. De tempo van Audiophysics is een leuke commerciële uitzondering van goede kwaliteti die eerste orde is gefilterd terwijl de 18 cm midwoofer van Vifa ongefilterd doorloopt. Allemaal crossovers ver boven die 2500 Hz.

Maar zoals gezegd, veel units laten dit niet toe en met een standaard midwoofertje en tweeter kom je vaak weer bij die 2500 Hz uit. Op de een of andere manier klinkt het gewoon lekker. Ik heb echter nog niemand met een afdoende verklaring gezien. Wat ik hier bovenaan in de eerste alinea schrijf is ook niet meer dan een goedbedoelde poging.

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

- vreemd genoeg twee keer gepost. Zal wel met die beroerde bereikbaarheid te maken hebben :( -

Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op di 08 mar 2005, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Ik ben benieuwd in hoeverre de zaak negatief beinvloed zal worden wanneer ik in mijn nieuwe ontwerp rond 800 HZ ga crossen.

Paul.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Heb zelf wel eens de frequentie tussen tweet en mid/laag met uitstekend resultaat op 1800Hz gelegd. Ook Tannoy (niet de eerste de beste) gebruikt voor de dual-concentrics 1500 Hz en 1800 Hz.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

1800 HZ is toch nog wel "fundamenteel" anders dan de door mij beoogde 800 Hz hoor ...


Paul.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ik wil op 1000 hz crossen..... eventueel kan iets hoger ook. De vraag is alleen wat wijsheid is!!

Ik denk nu aan een ESL met -6b hoog doorlaat op 1000hz en een Seas L21 in een gesloten kast met -6b natuurlijk ook op 1000hz. De Seas krijgt dan een notch op 4500hz.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Paul Jenner schreef:
1800 HZ is toch nog wel "fundamenteel" anders dan de door mij beoogde 800 Hz hoor ...


Paul.
Kniesoor :P Wat mij betreft is iedere frequentie tussen de 300 Hz en 3 Khz kritisch. Denk dat het meer van je filter afhangt dan van de gekozen frequentie. Waar je het x-over punt ook legt, het komt toch aan op hoe goed het "ïntegreerd" om het zo maar te noemen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Niet te vergeten de vervorming van hoog units op deze frequenties. Speelt IMHO ook een behoorlijke rol bij het kiezen van de X-over freq! Als je al meerdere % vervorming hebt bij matig volume dan ben je toch echt verkeerd bezig.
Laatst gewijzigd door voodooless op di 08 mar 2005, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Leuk, die reacties over een juist lagere crossover frequentie. Dat wil ik ook bereiken met mijn nieuwe project, waarbij ik met een Avalon achtige kast het diffractieprobleem uit de wereld heb geholpen en de SEAS millennium nu een respons geeft 'smooth as silk' . Mijn streven is luid spelen en toch crossen op 1500 Hz. Zou extreem helder midden en ruimtelijkheid moeten geven.

Groet, Jeroen
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

jeroen_d schreef:
Leuk, die reacties over een juist lagere crossover frequentie. Dat wil ik ook bereiken met mijn nieuwe project, waarbij ik met een Avalon achtige kast het diffractieprobleem uit de wereld heb geholpen en de SEAS millennium nu een respons geeft 'smooth as silk' . Mijn streven is luid spelen en toch crossen op 1500 Hz. Zou extreem helder midden en ruimtelijkheid moeten geven.

Groet, Jeroen
Waarom 1500hz en niet lager of hoger??
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

1500 Hz is wat mij betreft de ondergrens. Lager en de tweeter wordt teveel belast. Hoger en het afstraalgedrag wordt toch enigszins geweld aangedaan. Ook het uitslingergedrag van de tweeter is beter dan dat van welke woofer ook.

Maar uiteindelijk beslissen mijn oortjes. Helemaal niet uitgesloten dat ik uiteindelijk toch op een hogere frequentie uit kom.

Groet, Jeroen
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”