Waar zijn onze oren echt gevoelig voor filtering?
Moderator: Beheerdersteam
Waar zijn onze oren echt gevoelig voor filtering?
Ik heb e.a. gelezen over 100 - 1000hz, maar ook wel 3000hz. Waar zijn onze oren nu echt gevoelig voor??
Veel 2 weg systemen filteren toch rond de 2500hz?
Veel 2 weg systemen filteren toch rond de 2500hz?
Dat is in veel gevallen gehoormatig het beste compromis. Ondanks het feit dat je gehoor daar heel gevoelig is voor filterfouten. Veel midwoofers kunnen niet hoger gecrossed worden, ze beginnen dan gekleurd te klinken. Veel tweeters kunnen niet veel lager, ze beginnen dan minder zuiver te klinken. Dus kom je toch op deze frequentie uit in veel gevallen. Het is dus ook een veilige frequentie voor als je snel een goed werkend filter wilt hebben, niet al te veel tweaken. Niet iedereen neemt of heeft een jaar de tijd om allerlei varianten uit te proberen.
Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. In de zelfbouw, vooral bij mensen die uitsluitend op gehoor ontwerpen, is eerste orde heel erg prettig om mee te werken. Vanwege bescherming van de tweeter moet je dan hoog crossen. En een midwoofer nemen die hoog of zelfs ongefilterd toch goed klinkt. Of gewoon een breedbander dus. De tempo van Audiophysics is een leuke commerciële uitzondering van goede kwaliteti die eerste orde is gefilterd terwijl de 18 cm midwoofer van Vifa ongefilterd doorloopt. Allemaal crossovers ver boven die 2500 Hz.
Maar zoals gezegd, veel units laten dit niet toe en met een standaard midwoofertje en tweeter kom je vaak weer bij die 2500 Hz uit. Op de een of andere manier klinkt het gewoon lekker. Ik heb echter nog niemand met een afdoende verklaring gezien. Wat ik hier bovenaan in de eerste alinea schrijf is ook niet meer dan een goedbedoelde poging.
Groet, Jeroen
Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. In de zelfbouw, vooral bij mensen die uitsluitend op gehoor ontwerpen, is eerste orde heel erg prettig om mee te werken. Vanwege bescherming van de tweeter moet je dan hoog crossen. En een midwoofer nemen die hoog of zelfs ongefilterd toch goed klinkt. Of gewoon een breedbander dus. De tempo van Audiophysics is een leuke commerciële uitzondering van goede kwaliteti die eerste orde is gefilterd terwijl de 18 cm midwoofer van Vifa ongefilterd doorloopt. Allemaal crossovers ver boven die 2500 Hz.
Maar zoals gezegd, veel units laten dit niet toe en met een standaard midwoofertje en tweeter kom je vaak weer bij die 2500 Hz uit. Op de een of andere manier klinkt het gewoon lekker. Ik heb echter nog niemand met een afdoende verklaring gezien. Wat ik hier bovenaan in de eerste alinea schrijf is ook niet meer dan een goedbedoelde poging.
Groet, Jeroen
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
KniesoorPaul Jenner schreef:1800 HZ is toch nog wel "fundamenteel" anders dan de door mij beoogde 800 Hz hoor ...
Paul.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Niet te vergeten de vervorming van hoog units op deze frequenties. Speelt IMHO ook een behoorlijke rol bij het kiezen van de X-over freq! Als je al meerdere % vervorming hebt bij matig volume dan ben je toch echt verkeerd bezig.
Laatst gewijzigd door voodooless op di 08 mar 2005, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Leuk, die reacties over een juist lagere crossover frequentie. Dat wil ik ook bereiken met mijn nieuwe project, waarbij ik met een Avalon achtige kast het diffractieprobleem uit de wereld heb geholpen en de SEAS millennium nu een respons geeft 'smooth as silk' . Mijn streven is luid spelen en toch crossen op 1500 Hz. Zou extreem helder midden en ruimtelijkheid moeten geven.
Groet, Jeroen
Groet, Jeroen
Waarom 1500hz en niet lager of hoger??jeroen_d schreef:Leuk, die reacties over een juist lagere crossover frequentie. Dat wil ik ook bereiken met mijn nieuwe project, waarbij ik met een Avalon achtige kast het diffractieprobleem uit de wereld heb geholpen en de SEAS millennium nu een respons geeft 'smooth as silk' . Mijn streven is luid spelen en toch crossen op 1500 Hz. Zou extreem helder midden en ruimtelijkheid moeten geven.
Groet, Jeroen
1500 Hz is wat mij betreft de ondergrens. Lager en de tweeter wordt teveel belast. Hoger en het afstraalgedrag wordt toch enigszins geweld aangedaan. Ook het uitslingergedrag van de tweeter is beter dan dat van welke woofer ook.
Maar uiteindelijk beslissen mijn oortjes. Helemaal niet uitgesloten dat ik uiteindelijk toch op een hogere frequentie uit kom.
Groet, Jeroen
Maar uiteindelijk beslissen mijn oortjes. Helemaal niet uitgesloten dat ik uiteindelijk toch op een hogere frequentie uit kom.
Groet, Jeroen
