Eindversterker op de pijnbank

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
THE SKY IS THE LIMIT

Eindversterker op de pijnbank

Bericht door THE SKY IS THE LIMIT »

Binnen een paar dagen hoop ik het eerste kanaal van mijn eindversterker “in de lucht” te hebben en dan begint het testen van het geheel. Een zeer belangrijk onderdeel hierbij is het bepalen van de stabiliteit van de eindtrap. Wat is jullie methode om te bepalen of de eindtrap onder alle reële omstandigheden stabiel is?

Mijn methode is een blokgolf aanbieden en belasten met 8 Ohm en ook met 4 Ohm, met daaraan parallel een condensator. Sinds kort beschik ik over een Decade Condensator waarmee ik snel een breed gebied aan capaciteiten kan doortesten.

Wat is jullie methode om een eindversterker op de pijnbank te leggen? En waar liggen de grenzen van wat je test? Testen jullie ook inductieve belastingen of combinaties (inductief – capacitief)?

Peter
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Ik heb een gigantische schuifweerstand die een 100watt aankan. Deze kan ik schuiven tot 8 ohm en dan testen met de scoop eroverheen.
JuuL

Bericht door JuuL »

En hoeveel ohm is hij op volle schaal, Tim? Aangezien hij 100W full scale aan kan, gebruik je maar een klein deel dan kan hij heel wat minder vermogen aan.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Ik test alleen het sinusvermogen, en soms het frequentiebereik en met wat voor impedanties dat ding overweg kan.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Is het niet de bedoeling om in de ontwerpfase al te bepalen of een versterker stabiel is of niet?
THE SKY IS THE LIMIT

Bericht door THE SKY IS THE LIMIT »

Het is heel lastig om in de ontwerpfase volledig in te schatten hoe het e.e.a. reageert in de praktijk. Ook simulaties hebben hier hun beperkingen. Zo zijn o.a. de lengte van verbindingen en parasitaire capaciteiten van belang. Ik heb in elk geval al een paar keer “de indianen” op bezoek gehad met ongewenste rooksignalen als gevolg! Ook kunnen schakelingen op de werkbank aan een belastingsweerstand soms prima functioneren en met de luidsprekers eraan gaan oscilleren. En dat werkt erg bloeddrukverhogend kan ik zeggen!

Dus alleen belasten met een Ohmse weerstand is te simpel. Je moet fasedraaing aan de uitgang veroorzaken om het geheel in de problemen te krijgen. Dus, in het redelijke, hoe ziet de pijnbank er uit?

Peter
sterremuur
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Ik test met een flinke weerstand, gewikkeld met weerstandsdraad tot 8 Ohm. En die hang ik tijdens het testen in een glaasje water. En dat wil best gaan koken als je er een poosje 100 W op zet.

Vervolgens bekijk ik het signaal op de scoop. En meet ik de spanning als de toppen net niet gaan clippen.
hovingtim

Bericht door hovingtim »

sterremuur schreef:
Ik test met een flinke weerstand, gewikkeld met weerstandsdraad tot 8 Ohm. En die hang ik tijdens het testen in een glaasje water. En dat wil best gaan koken als je er een poosje 100 W op zet.

Vervolgens bekijk ik het signaal op de scoop. En meet ik de spanning als de toppen net niet gaan clippen.
Ik doe precies hetzelfde alleen zonder het glaasje water. De maximale ohm is 16ohm van deze schuifweerstand. Het is een vrij forse en hij is genomineerd op 200watt op 16ohm. Deze komt nog uit de jaren 70.
Henry S

Bericht door Henry S »

Ik gebruik daarvoor Dale weerstanden van 2 Ohm/50W op koelprofiel, ik heb 8 stuks dus kan diverse combinaties maken.

Een lang stuk tweelingsnoer er tussen om te kijken wat er dan gebeurt.

Verder een functiegenerator en tegenwoordig een sweepgenerator.
Vervormingsmeter is er maar in delen...
riktw

Bericht door riktw »

en hier gebruik ik deze schakeling voor.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/90
gaat tot nu toe goed, en dat glaasje water wil idd wel eens gaan koken ja;)
marconist

Re: Eindversterker op de pijnbank

Bericht door marconist »

THE SKY IS THE LIMIT schreef:
Testen jullie ook inductieve belastingen of combinaties (inductief – capacitief)?

Peter

Alleen ook capacitief ......
Hang er meestal met de hand even een C van 1 microF op terwijl er een blokgolf van een paar kHz op staat.
De scope geeft al snel aan of ie daar tegen kan. :wink:
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Ik repareer veel car audio verstrekers en die test ik als volgt:
Eerst met een zuiver ohmse belasting 8/4/2/1 ohm indien íe dat aankan (!!), soms ook capacitief met 2uF parallel er aan. En daarmee even het hele frequentiebereik nalopen.
Rob.
Plaats reactie