Eindversterker op de pijnbank
Moderator: Beheerdersteam
- THE SKY IS THE LIMIT
- Berichten: 6
- Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 12:26
Eindversterker op de pijnbank
Binnen een paar dagen hoop ik het eerste kanaal van mijn eindversterker “in de lucht” te hebben en dan begint het testen van het geheel. Een zeer belangrijk onderdeel hierbij is het bepalen van de stabiliteit van de eindtrap. Wat is jullie methode om te bepalen of de eindtrap onder alle reële omstandigheden stabiel is?
Mijn methode is een blokgolf aanbieden en belasten met 8 Ohm en ook met 4 Ohm, met daaraan parallel een condensator. Sinds kort beschik ik over een Decade Condensator waarmee ik snel een breed gebied aan capaciteiten kan doortesten.
Wat is jullie methode om een eindversterker op de pijnbank te leggen? En waar liggen de grenzen van wat je test? Testen jullie ook inductieve belastingen of combinaties (inductief – capacitief)?
Peter
Mijn methode is een blokgolf aanbieden en belasten met 8 Ohm en ook met 4 Ohm, met daaraan parallel een condensator. Sinds kort beschik ik over een Decade Condensator waarmee ik snel een breed gebied aan capaciteiten kan doortesten.
Wat is jullie methode om een eindversterker op de pijnbank te leggen? En waar liggen de grenzen van wat je test? Testen jullie ook inductieve belastingen of combinaties (inductief – capacitief)?
Peter
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- THE SKY IS THE LIMIT
- Berichten: 6
- Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 12:26
Het is heel lastig om in de ontwerpfase volledig in te schatten hoe het e.e.a. reageert in de praktijk. Ook simulaties hebben hier hun beperkingen. Zo zijn o.a. de lengte van verbindingen en parasitaire capaciteiten van belang. Ik heb in elk geval al een paar keer “de indianen” op bezoek gehad met ongewenste rooksignalen als gevolg! Ook kunnen schakelingen op de werkbank aan een belastingsweerstand soms prima functioneren en met de luidsprekers eraan gaan oscilleren. En dat werkt erg bloeddrukverhogend kan ik zeggen!
Dus alleen belasten met een Ohmse weerstand is te simpel. Je moet fasedraaing aan de uitgang veroorzaken om het geheel in de problemen te krijgen. Dus, in het redelijke, hoe ziet de pijnbank er uit?
Peter
Dus alleen belasten met een Ohmse weerstand is te simpel. Je moet fasedraaing aan de uitgang veroorzaken om het geheel in de problemen te krijgen. Dus, in het redelijke, hoe ziet de pijnbank er uit?
Peter
- sterremuur
- Berichten: 174
- Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
- Locatie: Haren Gn.
- Contacteer:
Ik doe precies hetzelfde alleen zonder het glaasje water. De maximale ohm is 16ohm van deze schuifweerstand. Het is een vrij forse en hij is genomineerd op 200watt op 16ohm. Deze komt nog uit de jaren 70.sterremuur schreef:Ik test met een flinke weerstand, gewikkeld met weerstandsdraad tot 8 Ohm. En die hang ik tijdens het testen in een glaasje water. En dat wil best gaan koken als je er een poosje 100 W op zet.
Vervolgens bekijk ik het signaal op de scoop. En meet ik de spanning als de toppen net niet gaan clippen.
en hier gebruik ik deze schakeling voor.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/90
gaat tot nu toe goed, en dat glaasje water wil idd wel eens gaan koken ja;)
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/90
gaat tot nu toe goed, en dat glaasje water wil idd wel eens gaan koken ja;)
Re: Eindversterker op de pijnbank
THE SKY IS THE LIMIT schreef:Testen jullie ook inductieve belastingen of combinaties (inductief – capacitief)?
Peter
Alleen ook capacitief ......
Hang er meestal met de hand even een C van 1 microF op terwijl er een blokgolf van een paar kHz op staat.
De scope geeft al snel aan of ie daar tegen kan.
