HATT Mk-III

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

-Jasper-
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 28 sep 2005, 18:12

HATT Mk-III

Bericht door -Jasper- »

Ik zocht al een tijdje een leuk boekplank model voor op mijn slaapkamer/knutselhok. Uiteindelijk is het de HATT-MkIII geworden naar het ontwerp van Tony Gee. Ik vind het een prachtig ontwerp met zeer mooie drivers. Ik heb de tekening met de maten van Tony ontvangen. Geweldige service :D.
Ik heb toch niet helemaal de afmetingen aangehouden want ik wou graag het filter intern dus daarvoor heb ik onderin een apart compartiment gemaakt. Om toch het zelfde volume te behouden zijn mijn kastjes een centimeter hoger en breder.

http://www.humblehomemadehifi.com/HATT-III.html
Bijlagen
En de units geplaatst
En de units geplaatst
En dit mooie resultaat is mogelijk gemaakt door een goedkope bovenfrees met een homemade geleider.
En dit mooie resultaat is mogelijk gemaakt door een goedkope bovenfrees met een homemade geleider.
Tweeter past er precies in. Ben heel tevreden met dit resultaat.
Tweeter past er precies in. Ben heel tevreden met dit resultaat.
Na even oefenen hier het resultaat van twee voorkantjes. Heel netjes al zeg ik het zelf:p
Na even oefenen hier het resultaat van twee voorkantjes. Heel netjes al zeg ik het zelf:p
Dat spreekt voor zich:p
Dat spreekt voor zich:p
Hier bijna alle onderdelen. Spoelen zijn 1,4mm en de caps zijn de Clarity SA/PX range. Hout laten zagen bij de bouwmarkt en wonderbaarlijk recht:D
Hier bijna alle onderdelen. Spoelen zijn 1,4mm en de caps zijn de Clarity SA/PX range. Hout laten zagen bij de bouwmarkt en wonderbaarlijk recht:D
Seas L12RCY/P & Seas 27TBF/G
Seas L12RCY/P & Seas 27TBF/G
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Baffle is mooi gelukt,ben benieuwd naar het volgende.
-Jasper-
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 28 sep 2005, 18:12

Bericht door -Jasper- »

Er is voortgang:
Bijlagen
IMG_0795_S.JPG
IMG_0801_S.JPG
IMG_0794_S.JPG
IMG_0790_S.JPG
IMG_0788_S.JPG
IMG_0787_S.JPG
IMG_0785_S.JPG
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Netjes Jasper! :D
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

heel netjes!
(wel even aan de binnenkant van de baffle de woofer een beetje meer ademruimte geven door de randen een beetje rond of schuin te maken waar mogelijk)
-Jasper-
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 28 sep 2005, 18:12

Bericht door -Jasper- »

anonamemouse schreef:
heel netjes!
(wel even aan de binnenkant van de baffle de woofer een beetje meer ademruimte geven door de randen een beetje rond of schuin te maken waar mogelijk)
Goede tip was ik ook zeker van plan. Alleen had ik dat beter eerst kunnen doen in plaats van eerst de inslagmoeren. Maar geen probleem kost nu alleen even wat meer werk.
-Jasper-
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 28 sep 2005, 18:12

Bericht door -Jasper- »

Weer een aantal vorderingen:
Bijlagen
IMG_0815_S.JPG
IMG_0810_S.JPG
IMG_0808_S.JPG
IMG_0804_S.JPG
IMG_0806_S.JPG
Gebruikersavatar
arjenh
Berichten: 52
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 12:19
Locatie: Düsseldorf

Bericht door arjenh »

En? Spelen ze al?
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Ziet er netjes uit; zelfs je inslagmoeren genummerd zie ik. :lol:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik zie iets te veel dempingsmateriaal. :( Je houdt zo geen laag meer over. De wanden bekleden met loodbitumen en tapijtresten of vilt is voldoende. Dan bij de fijnafstemming hooguit wat BAF losjes in de kast. Als je ze gaat aanvullen met een subwoofer, dan zou je het zo kunnen laten.
-Jasper-
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 28 sep 2005, 18:12

Bericht door -Jasper- »

Inmiddels speelt er eentje in test opstelling. Ik heb op dit moment weinig tijd over ivm school dus alles staat op een laag pitje :cry: . Maar tot dusver ben ik zeker te spreken over het geluid. Maar voordat ik hier verder op inga moet er eerst een andere geluidskaart komen want de huidige is niet zo best.

@geenius
Over het laag ben ik nu al zeer verrast :roll:. Dus als ik het goed begrijp is er nog meer winst te krijgen door het pritex te vervangen door bitumen en tapijt? Wordt dan wel een lastig klusje want de baffle zit al vast. Maar als dat aanzienlijk beter is dan doen ik dat gewoon!
snikkeltje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 17:09

Bericht door snikkeltje »

Ziet er goed uit! In navolging van Tony moet ik ook aanbevelen om de pritex er uit te halen.

Ik heb zelf ook de Hatt III gebouwt, ik heb naar Tony’s ontwerp de wanden bekleed met tapijt tegel.

Ik had eerst het kastje ook flink vol gestopt met BAF maar dat haalde echt alle leven uit de speaker. Heb er steeds een beetje uit gehaald tot dat ik het perfect vond klinken.

Succes!
-Jasper-
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 28 sep 2005, 18:12

Bericht door -Jasper- »

Het gaat traag maar er is weer een klein beetje voortgang :D
De beide filters zijn nu los in de onderkant ingebouwd. Klaar om voor het eerst de speakers in stereo te beluisteren. En wat een genot!!! :roll:
En er mist nog demping dus het kan alleen nog beter worden :D
Bijlagen
Samen.JPG
Filter 4.JPG
Filter 3.JPG
Filtter 2.JPG
Filter 1.JPG
Bouten.JPG
Gaten.JPG
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

=D> Netjes inelkaar gezet zo het filter.
Ziet er erg netjes uit!

Ik zou wel die spoelen nog aan de bodemplaat vastzetten, die gaan na verloop van tijd wellicht doorhangen.

Of plak je pritex oid aan de definitieve bodemplaat, zodat de compomenten daarop kunnen blijven rusten?
Het pritex kruipt wel.

Verder ziet je bekabeling met krimpkous er erg gelikt uit.
-Jasper-
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 28 sep 2005, 18:12

Bericht door -Jasper- »

Bedankt voor de leuke reactie.
Het filter zit nu nog los, daarom staan de speakers ook op zn kop. De zware onderdelen ga ik inderdaad nog vastlijmen of iets creatiefs bedenken met trekbandjes ofzo. Dat moet ik dus nog even bekijken hoe ik dat ga oplossen.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Jasper, wellicht een hele simpele oplossing cq voorstel:

Plak nu onder de losse filtercomponenten, dus op de bodemplaat, plakviltjes o.i.d.
Knip of snij een stuk pritex (wellicht dubbeldik) net zo groot dat die er exact in ligt en een stuk bovenuitsteekt.
Schoef daarna je definitieve onderplaat aan je kast.
Je filtercomponten liggen dan solide en trillingsvrij in de watten :wink: zal ik maar zeggen :D .

Enkel 1 nadeel, die onderplaat dient wel demontabel te blijven om later nog eens bij je filter te komen.
Daarvoor kun je wellicht van je onderplaat iets speciaals maken, dan kijk ik even naar Edo zijn project.
Een leuke voet die iets uitsteekt of gewoon een lekker dik stuk materiaal van een andere kleur.
Bijvoorbeeld je kast matzwart en die dikke onderplaat dezelfde kleur als je mooie drivers.

Het is maar een suggestie!
-Jasper-
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 28 sep 2005, 18:12

Bericht door -Jasper- »

Ah! Dat vind ik een hele mooie oplossing, bedankt hiervoor. Ik heb nog pritex genoeg want dat ga ik niet meer gebruiken. En tegen het schuiven inderdaad plakvoetjes of een beetje (niet al te sterke) lijm.

De bodemplaat wou ik in eerste instantie uitvoeren in aluminium. Maar bedenk me net dat dan de magnetische weerstand van de spoelen worden beinvloed. Dus waarschijnlijk komt er een kunststof plaatje in die er precies invalt. In ieder geval mag de kast niet hoger worden want dan vind ik de verhoudingen hoogte breedte niet meer mooi.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

-Jasper- schreef:
Maar bedenk me net dat dan de magnetische weerstand van de spoelen worden beinvloed.
Met alu heb je daar toch geen last van :?:
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Zow, zat ik er ff naast zeg :shock:
Thanx :!:
-Jasper-
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 28 sep 2005, 18:12

Bericht door -Jasper- »

Is zeker iets om rekening mee te houden. Ook al heeft aluminium een hoge magnetische weerstand, het is nog altijd minder dan lucht. En de veldlijnen lopen altijd de route met de minste weerstand. Dus zullen ze deels door het aluminium lopen. En dat heeft weer direct invloed op de zelfinductie.
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

@Sark. Je bent niet de enige.
-Jasper- schreef:
Is zeker iets om rekening mee te houden. Ook al heeft aluminium een hoge magnetische weerstand, het is nog altijd minder dan lucht. En de veldlijnen lopen altijd de route met de minste weerstand. Dus zullen ze deels door het aluminium lopen. En dat heeft weer direct invloed op de zelfinductie.
Kan je me uitleggen waarom de zelfinductie volgens de meting van Troels dan daalt als de spoel in de buurt komt van aluminium? Volgens jou zou die moeten stijgen, aangezien de veldlijnen de weg van de minste weerstand (door het aluminium).
-Jasper-
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 28 sep 2005, 18:12

Bericht door -Jasper- »

Excuses ik heb mij vergist, ik heb het voor de zekerheid ook even een meting gedaan. Ik meende dat door een goede plaatsing van het aluminium de zelfinductie groter kan worden. Maar zelfs door aluminium in de kern te brengen wordt de inductie lager. Blijkbaar ondervinden de veldlijnen meer weerstand door het aluminium.

Hierbij nog de resultaten. Bij aluminium wordt de stroom een beetje hoger en dat komt overeen met een lagere zelfinductie. En voor de vergelijking ook een met ijzer gedaan. Hier wordt de zelfinductie aanzienlijk hoger.
Bijlagen
Spoel.JPG
Bartman
Berichten: 94
Lid geworden op: za 04 nov 2006, 15:10

Re:

Bericht door Bartman »

Christian schreef:
Ziet er netjes uit; zelfs je inslagmoeren genummerd zie ik. :lol:
sorry dat ik dit ietwat oudere topic terug oprakel.
ben van plan deze set ook te maken (voor in de keuken op te hangen), maar had nog enkele vraagjes:
-moet dit met inslagmoeren, kan dit niet met houtschroeven of bouten met een rondel binnenin?
-wat moet men doen om de uivoeringstekeningen te krijgen?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: HATT Mk-III

Bericht door Leeuwarden »

Tekening kan je krijgen via de link in de eerste post.
Over dat andere kan je hier le licht opsteken.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... ilit=rampa

De Hatt is trouwens een bijzonder fraai ontwerp.
Gesloten