Is dit nou poortruis?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Is dit nou poortruis?

Bericht door KoenVW »

Hallo,

Ik heb sinds kort de Mivoc sw 1100 A subwoofer, en ik merk dat bij de intro van dark side of the moon, ( diepe luide hartslag) dat ik niet aleen de diepe bas hoor maar ook een soort van proeit proeit proeit proeit geluid. Moeilijk om uit te leggen hoe het presies klinkt. Ik merk wel als ik mij hand in de bassreflex pijp doe dat het zelfde soort geluid harder word. Met normaal muziek luisteren hoor ik het niet, maar dan zit ik ook een paar meter van mijn speakers af. Er zit wel een ronde brace in het midden van de bassreflexpijp, van misschien 3 mm dik, kan dat het zijn?


koen
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Gaat de woofer over z'n Xmax heen?

Als je je hand op de basreflexbuis legt zou je geen poortruis meer kunnen horen.

Trouwens, ik heb nog nooit bracing gezien in een br-buisje (ik heb wel eens een keer een rooster gezien om te zorgen dat er niks in de box valt).
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Poortruis klinkt alsof er wind door een buis wordt geblazen. Ik kan het niet anders uitleggen, en heb het alleen maar gehoord bij speakers met een klein en dus buisje als poort. Ik denk dat het afschuinen van de hoeken dit geluid bijna zal elimineren.

Wowly
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Bericht door KoenVW »

De buis is al zo afgerond als het maar kan, ik kan de oorzaak maar niet vinden, hij zit volgens mij niet op zn max , de conus gaat hooguit een halve cm heen en weer...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Wat je omschrijft is meer wat men noemt "flutter". Is het weg als je bv een sok in de poort stopt?
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Bericht door KoenVW »

ik heb net de bassreflex buis helemaal vol gestuwd met baf en dan is het geluid voor 90% weg, maar de bass is ook gelijk een stuk minder
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Logisch dat de bas minder is :P

Hoe groot is die port in diameter ?
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Bericht door KoenVW »

Aan de voorkant is de buis ongeveer 7 cm in doorsnee, en aan de achterkant ( in de speaker ) is het ongeveer 5 cm.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

een toelopende port dan ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Belangrijk lijkt mij om te lokaliseren waar dat proeit proeit proeit proeit geluid geluid nu precies veroorzaakt wordt.

Een stethoscoop is dan een handg hulpmiddel.
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Bericht door KoenVW »

Ik hoor het geluid duidelijk uit de BR poort komen, het klinkt totaal niet alsof iets rammelt ofzo, daarom dacht ik ook dat het poortruis was. Zou de poort te dun zijn voor de luchtverplaatsing die de woofer maakt ofzo?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Mijn 50 euro centjes:
Het kan zijn dat er iets meetrilt in de box (geen idee wat dat kan zijn, ik ken deze sub niet). Als je die bak nu eens op z'n zijkant(en) of op z'n kop zet, heb je er dan nog last van :?:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Op welk luister volume is het ?
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

een stethoscoop kan je makkelijk realiseren door een rubberen of kunststoffen, flexibel buisje (binnendiameter 2 à 4mm) tegen je oor te houden en met het andere einde de plaatsen af te lopen waar je denkt dat het probleem zit. Ikzelf heb dat al een paar keer gedaan bij het zoeken van sisgeluiden bij motoren en het werkt vrij goed.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

het kan ook zomaar een wat lang litze draadje zijn wat ergens tegenaantrilt...?

stukje baf in de kast wat meeflappert?

misschien een keertje open schroeven het zaakje :D
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Bericht door KoenVW »

Oke even een paar foto's mischien dat dat het wat duidelijker maakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Viel mij op dat in de subwoofer geen demping zat en ook zogoed als geen bracing...
Laatst gewijzigd door KoenVW op zo 27 jan 2008, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je kan je foto's beter uploaden hier hoor
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

met photobucket zit het over het algemeen wel goed hoor :)

maar zet ze wel even tussen

Afbeelding

Sjees een sub met 0,0 demping, mmmmmmm is ook wel vrij apart. Als ik jou was zou ik sowieso wat pritex tegen de wanden plakken.

Ziet er voor de rest prima uit. zou kunnen dat de subamp mee resoneerd ?
Laatst gewijzigd door b_force op zo 27 jan 2008, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

of je hebt ergens een lek...kan ook heel vervelend klinken
RoelHV
Berichten: 43
Lid geworden op: za 24 jun 2006, 13:32
Locatie: Utrecht

Bericht door RoelHV »

Welke demping kan die lage frequenties dempen dan? Pritex in ieder geval niet zover ik weet, baf (waar staat baf eigenlijk voor?) volgens mij ook niet...
edit: Bonded Acrylic Fibers zie ik voorbijkomen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Niet het laag, maar wel het midden wat vaak nog net door de sub wil komen (zeker door een port)

Subs met toch wat Pritex klinken vaak toch net nog even wat strakker.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
met photobucket zit het over het algemeen wel goed hoor
nee hoor, ook daar lopen we t risico over x maanden met een topic met rode kruisjes te zitten. + dat de lay-out verziekt wordt als er te brede plaatjes staan.

dus ik herhaal m'n verzoek: uploaden graag (en t zou fijn zijn als daar niet telkens als een mod er op wijst, er wijsneuzerig commentaar op komt, smiley of niet)
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Het lijkt mij ook poortruis, vind het een beetje raar dat die diameter zo klein is, ik heb een poort van 11cm doorsnede en hoor ik bij extreem lage frequenties net geen poortruis. Gaat net goed om het zo te zeggen. Dat is een 10" of een 8" woofertje? Verder toch best aardig kastje, hier en daar zouden nog wat verbeteringen kunnen :wink:
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Probeer de sub eens uit op het volume waar je normaal de "ruis" had terwijl de woofer buiten de kast staat (wel even vasthouden). Helaas ben ik al een paar woofers tegengekomen die mysterieus uit zichzelf een ruis geven als ze vrij hard staan.

Heb daar zelf ook nog geen verklaring voor kunnen geven.

Let wel op dat je de woofer buiten de kast niet overstuurt!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
b_force schreef:
met photobucket zit het over het algemeen wel goed hoor
nee hoor, ook daar lopen we t risico over x maanden met een topic met rode kruisjes te zitten. + dat de lay-out verziekt wordt als er te brede plaatjes staan.

dus ik herhaal m'n verzoek: uploaden graag (en t zou fijn zijn als daar niet telkens als een mod er op wijst, er wijsneuzerig commentaar op komt, smiley of niet)
Ik had van veel mensen begrepen dat deze dat probleem dus niet had, maargoed, sorry anders daarvoor :)
(ik heb zelf een betaalde server, dus geen last van :) )

7cm vind ik niet zo heel klein, een Mivocje AWM104 kan je vrij hard draaien voordat je daar portruis gaat ontdekken.
Aangezien deze ook nog eens afgerond is.

Probleem lijkt me dus wat anders
Plaats reactie