Breedbanderidee, wat is het beste?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Contacteer:

Breedbanderidee, wat is het beste?

Bericht door mischa72 »

Hallo mede-houtwormen :D ,

Ik heb nu een paar weken kunnen luisteren naar Wowly´s creaties (Needles, Sticks en Needles Surround. Ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben van de BB3.01´s die erin zitten, vooral bij het weergeven van stemmen. Om in de toekomst eens een set speakers te bouwen voor mijn muziek (zang met acoustische gitaar, ik weet dat dit best krom uitgedrukt is) (Dire Straits Private Investigations, Katie Melua, Colbie Caillat, Simone White, enz) had ik gedacht gebruik te gaan maken van een breedbander en die of in het hoog of in het laag te laten ondersteunen. Hiermee wil ik bereiken dat het frequentiegebied waarin de stemmen en gitaar zitten door 1 unit worden weergegeven zonder dat er een overgang via een filter in zit.

Voor welke ondersteuning zou ik dan het beste kunnen kiezen. hoog of laag? Ik heb namelijk geen idee wat het frequentiebereik is waar ik naar op zoek ben.

Klinkt misschien heel vaag allemaal, maar misschien is er IEMAND die me begrijpt. Ik weet zelfs niet of dit ooit een project gaat worden omdat ik niet weet of het überhaupt zin heeft om zoiets te bouwen.

Groeten,
Mischa
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Misschien leuk om naar de luisterdag in Breda te komen en daar de meest uiteenlopende creaties te beluisteren?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ondersteuming in t laag. daar zijn breedbanders gewoon niet goed in, en een kleinere (zoals de BB3.01) wel in t hoog... ergens bij ~300Hz crossen naar een woofer (dus hoeft geen midwoofer te zijn)
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Dat ben ik zowieso van plan. Breda is maar 1 uur 45min rijden, dus dat kan wel.

Ik heb nog een set te bouwen. Ik heb op dit moment op het hout na alles liggen voor een setje Seventeen met Dayton units. ( www.lautsprechershop.de/hifi/seventeen.htm ) Dit is een project wat langer loopt dan verwacht in verband met tijdgebrek. We zullen zien wat het wordt. In elk geval bedankt voor de uitnodiging :wink: .

Groeten,
Mischa
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

In een Philips testplaat van mij zat een overzicht van waar de grondtonen en bonventonen van verschillende instrumenten zich bevinden in het spectrum, ik heb er even een foto van gemaakt.

Als je naar mannen- en vrouwenstemmen kijkt ziten die tussen 800Hz en 10kHz. De gitaar staat er niet bij helaas...

Als je dat bereik zou willen afdekken in een tweeweg met breedbander lijkt een breedbander met laagondersteuning mij het meest logisch. Je doorsnijdt dan wel weer veel de grondtonen van allerlij andere "zware" intrumenten...

Groeten, Geert
Bijlagen
IMG_1493.JPG
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Henkjan schreef:
ondersteuming in t laag. daar zijn breedbanders gewoon niet goed in, en een kleinere (zoals de BB3.01) wel in t hoog... ergens bij ~300Hz crossen naar een woofer (dus hoeft geen midwoofer te zijn)
Hoe zou zo´n Vifa 10BGS het doen in een dipool met de hier op het forum te koop staande Peerless SLS 315 in een gesloten kast voor het laag?

Ik heb die Vifa bij Ed gehoord in de Pico Tango en ik moet zeggen dat die toch erg lekker klonk, maar hoe die het doet in een dipool??? Ook vraag ik me af hoe een filter voor zo´n setup uit moet zien.

@GeertM2: Is inderdaad wel een leuk overzicht. Jammer dat er alleen de klassieke orkestinstrumenten op staan. Wel een goeie indicatie voor wat betreft mijn vraag over het stembereik. Bedankt.

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op do 10 jan 2008, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Vergis je niet in de kracht van de needle. bijna iedereen die hem heef gehoord probeert wat jij nu probeert. Het goede van de breedbander te behouden, en dan aan te vullen met een laag en hoog om zo tot een complete speaker te komen.

Ik denk dat je dat idee een beetje moet laten varen, het barst namelijk van de compromissen. Je moet idd maar eens naar breda komen, daar zitten vast wel speakers voor je bij die je einigzins zullen bevallen. Ik denk dat de dipole's die zullen aantreden jou wel kunnen bekoren.

Maar laat de Needle de Needle. Deze heeft al output in de basregionen genoeg, en komt ruimschoots hoog genoeg om geen tweeter nodig te hebben als je de omnes BB 3.01 gebruikt.

Overigens is dat idee van een breedbander aangevuld met een sub erbij vaker gedaan op dit forum. Misschien vind je nog wat met de zoekfunctie?

Heb je alleen de Needle's tot nu toe gehoord? Of heb je de andere kasten ook geprobeerd?? verslavend spul hé :P :twisted: :D Ik kon er enorm van genieten. Is het voor jou al die Hassle niet voor niets geweest gelukkig. Wat vond de vrouw ervan?? En hoe deed het 't op dat mooi buizenkassie van jou?

Jan
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Wowly schreef:
Vergis je niet in de kracht van de needle.
Don´t underestimate the power of the Needle :D :D :D :D
Wowly schreef:
Overigens is dat idee van een breedbander aangevuld met een sub erbij vaker gedaan op dit forum. Misschien vind je nog wat met de zoekfunctie?
Heb ik gedaan, maar veel verder dan de Bandor breedbander met Visaton GF200 als laagondersteuning kom ik niet.
Wowly schreef:
Heb je alleen de Needle's tot nu toe gehoord? Of heb je de andere kasten ook geprobeerd?? verslavend spul hé :P :twisted: :D Ik kon er enorm van genieten. Is het voor jou al die Hassle niet voor niets geweest gelukkig. Wat vond de vrouw ervan?? En hoe deed het 't op dat mooi buizenkassie van jou?
Ik heb de Needles en de Sticks geprobeerd, maar heb nu de Needles weer aangesloten. Die vind ik wel het lekkerste klinken. Mijn ruimte leent zich op dit moment niet zo heel goed voor uitgebreide testen, maar dat is wat ik er nu van weet. Ik moet het buizenbakkie nog aanpassen, omdat er van die vreemde aansluitingen op zitten. Die wil ik wel intact laten. Voor de line in heb ik wel een idee, maar voor de speakers moet ik nog iets anders zien te verzinnen. Misschien een setje XLR´s eraan of zo en voor de line-in een setje tulp.

Tsja, wat vond mijn vrouw ervan. Hoe zal ik het zeggen? Nou, met de vraag die ze mij stelde: Wat moet dat hout hier allemaal op zolder? Nu heb je misschien een idee wat zij ervan vond. Wel vond ze het lekker klinken en toch wel een beetje onverwacht wat er uit zo´n klein speakertje kan komen.

Groeten,
Mischa
StevenW

Re: Breedbanderidee, wat is het beste?

Bericht door StevenW »

mischa72 schreef:
...Hiermee wil ik bereiken dat het frequentiegebied waarin de stemmen en gitaar zitten door 1 unit worden weergegeven zonder dat er een overgang via een filter in zit...
Hoi Mischa,

Vergis je je hier niet een beetje?

Ik speel zelf gitaar en basgitaar en die produceren echt wel hele lage en hoge tonen die niet (goed) worden weergegeven door een breedbander. Om écht te kunnen genieten van muziek en vooral bij acoustische, wil ik graag alles horen. Dus ook het geluid van de fretjes en het geluid van de nagels die de snaren bespelen en het heen en weer schuiven van de hand op de hals. Je kan bij goede opnames ook horen dat de snaren van een acoustische gitaar zijn gewonden. Er zitten heel veel details in zo'n gitaar, zelfs in een basgitaar! Mijn bascombo heeft dan ook een tweeter, want die details wil ik niet missen!

Over stemmen heb ik dan nog niet eens gesproken. Spreek de "s" eens uit. Wat valt je op? Dit is slechts een enkel voorbeeld.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

met een goede breedbander zoals de Vifa 9cm of de Omnes BB3 mis je weinig in t hoog hoor, die zijn echt mooi gedetailleerd (hek, dat is de Tangband W3 zelfs). tuurlijk een mooie Seas of scanSpeak tweet is beter in t hoog, maar dan mis je toch t ruimtelijke van een breedbander.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Zou je om dat probleem te verhelpen dan in het superhoog (>15kHz) dan niet kunnen completeren met een tweeter die je dan pas in laat gaan? Je zit dan wel alweer met een 3-weg, maar het grootste gedeelte komt dan toch uit de breedbander.

Groeten,
Mischa
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Je helpt meteen de puntbron om zeep :? da's het grote nadeel.....Het mooiste is namelijk dat er een puntbron aanwezig is. Maar er is een oplossing bedacht ik me gisterenavond: een coaxiale unit. Een beetje zoals kef dit doet. Sommigen klinken bizar goed! Even aan de kenners hier vragen welke de voorkeur heeft.

Ook erg leuk is de cheapo-try: de Frs8: kost geen drol en klinkt ook (c.q. ís ook) een breedbander.........

Jan
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Aan een coax had ik ook al zitten denken, maar ik weet niet of ik daar een verkeerde voorstelling bij heb. Ik weet bijvoorbeeld dat Tannoy dat ook een tijd deed (of nog steeds doet) en een bekende van mij vertelde me een keer dat die units allemaal naar trompet klinken vanwege het hoorntje dat daarin zit. Ik weet dus niet of dat met alle coaxen zo is. Ik zag in de showcase al dat er mensen hier zijn die ermee geexperimenteerd hebben. Ik zal daar ook eens wat gaan zoeken.

Je bedoelt toch die FRS8 van Visaton he? Als ik zoiets zou willen, zou ik meteen bovengenoemde Vifa nemen (of een BB3.01). Ik wil er alleen graag wat meer laag uit halen.

Zou het iets zijn om bijvoorbeeld de aangepaste Pico Lino van Ed (zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1169) De middelste op de foto te ondersteunen in het laag, bijvoorbeeld onder 100Hz met een dipool? Ik weet niet of dit een beetje combineert of dat zoiet naar niks klinkt. Ik heb nog nooit een dipool gehoord, dus kijk ik wel uit naar Breda ja.

Groeten,
Mischa
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Visaton B200? Nette breedbander die toch wat groter is daarmee wat meer 'push' heeft in 't laag.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

GeertM2 schreef:
In een Philips testplaat van mij zat een overzicht van waar de grondtonen en bonventonen van verschillende instrumenten zich bevinden in het spectrum, ik heb er even een foto van gemaakt.

Als je naar mannen- en vrouwenstemmen kijkt ziten die tussen 800Hz en 10kHz. De gitaar staat er niet bij helaas...

Als je dat bereik zou willen afdekken in een tweeweg met breedbander lijkt een breedbander met laagondersteuning mij het meest logisch. Je doorsnijdt dan wel weer veel de grondtonen van allerlij andere "zware" intrumenten...

Groeten, Geert
Mooit plaatje! Geeft dus aan dat je eigenlijk <700hz moet filteren (is ook mijn luisterervaring). Dan komen de Bandor 50 en Jordan JXR6 ook weer in beeld (en natuurlijk de B&G Neo8PDR 8) ).
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Eigenlijk is 700Hz zo'n beetje de bovengrens om vooral het kopregister in een stem weer te geven. Dat is dan voldoende voor een duidelijke herkenning van stemkarakters. Het borstregister zit echter veel dieper. Vaak begint de grondtoon bij mannen op 100Hz en bij vrouwen op 200 Hz, met gemiddelden van 150 c.q. 250 Hz.

Voor volle, natuurlijke stemmen zou het kantelpunt op hooguit 400Hz, maar liever nog 300 Hz moeten liggen. Daarmee heb je niet het volledige register te pakken, maar naar mijn oordeel het belangrijkste deel voor een vrij realistische stemweergave. Echter, hoe verder je zakt, hoe natuurlijker de klank en hoe duidelijker een stem (of liever gezegd: alle stemmen) in de ruimte wordt geplaatst.
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Marp schreef:
Eigenlijk is 700Hz zo'n beetje de bovengrens om vooral het kopregister in een stem weer te geven. Dat is dan voldoende voor een duidelijke herkenning van stemkarakters. Het borstregister zit echter veel dieper. Vaak begint de grondtoon bij mannen op 100Hz en bij vrouwen op 200 Hz, met gemiddelden van 150 c.q. 250 Hz.

Voor volle, natuurlijke stemmen zou het kantelpunt op hooguit 400Hz, maar liever nog 300 Hz moeten liggen. Daarmee heb je niet het volledige register te pakken, maar naar mijn oordeel het belangrijkste deel voor een vrij realistische stemweergave. Echter, hoe verder je zakt, hoe natuurlijker de klank en hoe duidelijker een stem (of liever gezegd: alle stemmen) in de ruimte wordt geplaatst.
Dat klopt wel met mijn ervaring. Naar mijn ervaring is onder de 700hz vooral dynamiek van belang (borst werk, natuurlijk wel met detail) en boven de 700hz vooral detaillering en finesse (stemkarakter, muzikaliteit). Daarom gebruik ik liever voor <700hz een grote unit en boven de 700hz een unit met veel finesse zoals een magnetostaat, maar ook een Bandor of Jordan 5cm zal het goed doen.

Leuk te lezen dat mijn ervaring dus ook nog logisch is!
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Ik weet hier niet zoveel van, dus daarom deze vraag:
Wat is er erg als je crosst op 3kHz, waar stemmen enz zitten?
Krijg je dan vervorming, of een piek/dip?

Twee breedebanders + sub begint wel een beetje op computerspeakertjes te lijken.

Je kunt ook aan een line array denken, al heb je dan (volgens mij) last van interferentie.
weidok

Bericht door weidok »

mischa72 schreef:
Aan een coax had ik ook al zitten denken, maar ik weet niet of ik daar een verkeerde voorstelling bij heb. Ik weet bijvoorbeeld dat Tannoy dat ook een tijd deed (of nog steeds doet) en een bekende van mij vertelde me een keer dat die units allemaal naar trompet klinken vanwege het hoorntje dat daarin zit. Ik weet dus niet of dat met alle coaxen zo is.
Groeten,
Mischa
deze coax schijnen het ook goed te doen
(heb er geen ervaribg mee :) )

http://www.hawthorneaudio.com/drivers.htm
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Het "formaat" van de klank hangt vaak toch samen met het formaat van de driver. Zoals Sander ook al aangaf. De grote jongens van 20 cm of groter hebben aan de andere kant vaak ook een notchfilter of een hele bijzondere kast nodig om gebalanceerd te klinken. Tot slot bundelen ze meer.

De B200 staat erg goed bekend en zijn een sloot ontwerpen voor, inclusief filters en dergelijke. De Fostex FE206E is erg populair, maar de FE207E is naar verluid eigenlijk stukken milder en makkelijker in te zetten. De Omnes L8 heb ik weinig concreets over gehoord, maar heeft goede papieren. Die heeft overigens ook een aparte woofer of subwoofer nodig en waarschijnlijk een tweeter. Monacor maakt een aantal breedbanders die erg de moeite waard zijn, maar daar is ook allemaal een woofer, een tweeter of een filter voor nodig.

Kleine breedbanders klinken wat kleiner, maar vaak wel rustiger en met minder scherpe randjes en opvallende gebreken. Ik gebruik grote en kleine naast elkaar, om maar even aan te geven dat ik nog niet de units heb gevonden die alles doen. Ik heb Lowthers in fronthoorns voor groots en meeslepend, en Monacor SPH-30X kleine units in allerlei kastjes voor de veelzijdigheid. Als je me dwingt te kiezen, ga ik misschien wel voor de Monacors. Maar ik heb wat ideeën voor betere midhoorns en misschien worden die dan weer beter. :D

Interessant is misschien de Singular van BD-Design met de Fostex FE207E. Ik heb 'm nog niet gehoord, maar ik ken de systeem/totaalklank-benadering van Bert Doppenberg en vertrouw er blindelings op. De FE207E in de Singular is voor zover ik weet de goedkoopste en makkelijkste "hifi-taugliche" combinatie van de stand-alone breedbander, zonder additionele woofer/subwoofer/tweeter/filter.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ok, bedankt allemaal alvast voor jullie commentaar, ook Henkjan voor de mooie verzamling links.

Ik heb tot nu toe 2 breedbanders gehoord: De Omnes BB3.01 in de Needle en de Stick van Wowly en de Vifa 10BGS119/8 in deze behuizing (de middelste) bij Ed. Die laatste vond ik net wat sterker klinken, ik weet eigenlijk niet precies wat ik er prettiger aan vind, maar het is eenmaal zo. Ik weet niet of het mogelijk is om deze speaker in het laag nog wat te ondersteunen? Ik weet helaas niet meer hoe deze in het echte hoog presteerde, maar het stembereik vond ik beter dan de Omnes.

Zoals ik eerder al zei weet ik niet of het überhaupt aan het klinken te krijgen is als je een TL in het laag gaat ondersteunen. Misschien dat de softe (maar lage) bas niet prettig samenklinkt met een gesloten of een BR. Misschien dat een W-dipool daar wel beter is.

Groeten,
Mischa
richard

Bericht door richard »

mischa72 schreef:
Hoe zou zo´n Vifa 10BGS het doen in een dipool met de hier op het forum te koop staande Peerless SLS 315 in een gesloten kast voor het laag?
De Vifa klinkt inderdaad goed en is ook nagenoeg zonder vervelende resonaties. Het rendement en belastbaarheid van het ding is wel vrij laag. De door het lage rendement zal de laagondersteuning waarschijnlijk beter actief kunnen gebeuren en wat betreft de belastbaarheid is een niet te grote ruimte aan te bevelen om deze met muziek te vullen.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ja, vanwege het rendement was ik ook eens wat verder aan het kijken dan mijn neus lang is. Ik moet eens wat alternatieven gaan bekijken met de bijbehorende behuizingen. Ik denk dat ik daarbij met de rekenhulp hier op het forum een heel eind kan komen. Wellicht een andere Fostex of zo, want die Singular is volgens mij best een grote kast of niet? Misschien toch eens kijken wat de stuurrichting van Sander mij brengt met de B200. Ik had ook al eens gekeken naar Nirvana speakers, maar daar hoor ik verschillende geluiden over, ook hier op het forum.

Groeten,
Mischa
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

mischa72 schreef:
Wellicht een andere Fostex of zo, want die Singular is volgens mij best een grote kast of niet?
Al eens naar de TNT BFB gekeken?
http://www.tnt-audio.com/clinica/bfb_e.html
Valt met 45 liter waarschijnlijk iets minder groot uit dan de singular.
Plaats reactie