UcD of Klasse A zelfbouw

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

UcD of Klasse A zelfbouw

Bericht door JTB »

Ik ga binnenkort een eindversterker bouwen. De planning was om een UcD 400 ST te bouwen. Nu zag ik op ebay de volgende twee kits staan : http://stores.ebay.nl/DIY-Gene_Complete ... idZ2QQtZkm
Qua prijs ligt e.e.a. dicht bij elkaar in de buurt. De UcD is misschien nog iets prijziger helemaal compleet en netjes afgewerkt.

De vragen die ik heb zijn:
- zijn die kits even plug en play als UcD modules (ik krijg de indruk van wel)?
- op welke zou jullie keuze vallen (stroom verbruik daar gelaten) en waarom?
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Ik zie 2 kits, een Accuphase en een JR kloon.
De JR gebruikt Toshiba MOSFETs, hou er wel rekening mee dat die soms slecht verkrijgbaar zijn (vervanging na eventueel defect).
Die bipolaire torren van de Accuphase zijn een stuk gangbaarder en goedkoper.

Beide lijken me erg goed van opzet, maar is wel een pak meer werk dan een paar UcD-tjes.
Koellichamen, voeding, kast, het is allemaal veel meer werk en kritischer in bedrading dan een UcD-tje.

Klankmatig kan ik er weinig van zeggen, persoonlijk ben ik best gecharmeerd van een iets gemodde UcD400ST.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

UCD's zijn het geld meer dan waard, maar je moet het (naar mijn mening) wel combineren met een lekkere buizenvoorversterker en niet al te analytische speakers. Doordat de versterker zo weinig kleur geeft kan het snel saai en weinig muziekaal worden.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

interessante link die FET amp.

Niet veel geld als je kijkt wat er allemaal inzit.

Ik wilde altijd al zo 2 vette 'A' monobakken maken, dit lijkt me wel een geschikte kandidaat.
Voor 400 euro zou je al een dual-mono hebben, inclusief voeding.
Alleen transporten slagen wat tegen, het ding weegt ook 30 kg!!!

Ik heb die jongens gevraagd om mij de bijhorende manual door te mailen.

Ed.
Bijlagen
A50copy.JPG
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Dat niet alleen, voor dat geld krijg je ook de complete behuizing met alle koel lichamen er bij. Alleen dat kost al een gods vermogen als je dat los wilt kopen. Kwa kleur mag je nog kiezen ook, zilver zwart of champagne.

Dan nog de 2x 500VA travo's etc.

Zeer interessante. Ben er zelf ook een goed naar aan het kijken.
De verzendkosten zijn inderdaad vrij stevig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Altijd een uitgesproken fan geweest van nette volledige klasse-A. Maar eerlijk gezegd vind ik UcD zo goed dat mij dat gekachel het nu niet meer waard is.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Soundexcel schreef:
Zeer interessante. Ben er zelf ook een goed naar aan het kijken.
De verzendkosten zijn inderdaad vrij stevig.
powerbuy?
Pjotr schreef:
Altijd een uitgesproken fan geweest van nette volledige klasse-A. Maar eerlijk gezegd vind ik UcD zo goed dat mij dat gekachel het nu niet meer waard is.
da's ieder zijn mening Peter.
Ik heb de UcD gehad en heb hem terug ingeruild voor een klassieke AB.

Een pure vette A klasse met ballen heb ik nog niet gehad, ... maar ik ben ooit wel gescharmeerd geraakt door dikke McIntosch, Accuphase, Classé ook zo'n Vincent 991 verwarming of de Usher A-klasse maken bij mij sterke interesses los. Die power, slam, dat timbre en de warmte in de klank, daar ben ik naar op zoek, en die mis ik toch wel bij de UcD.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Die power, slam, dat timbre en de warmte in de klank, daar ben ik naar op zoek, en die mis ik toch wel bij de UcD.
Grappig, daar ben ik nu net van genezen 8) De UcD laat meer muziek horen dan mijn oude AB versterker en doet dat ook nog eens met veel meer dynamiek.

Co
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Co, het beste van 2 werelden is voor mij momenteel actief spelen met een UcD op het laag en een mooie buis op mid/hoog. :wink:

Ik ben aan het experimenteren met een buizendriver voor de UcD om die net zo te laten klinken als de WK versterker.
De eerste pogingen lijken zeer geslaagd uit te pakken....... 8)
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

Kijk interessante discussie, het heeft dus echt te maken met je eigen smaak qua muziek. Ik ben er voor mezelf ook nog niet helemaal uit. Maar ben ook zeer benieuwd naar een eventuele manual als ze die opsturen. Het mooie van de klasse A set is wel dat alle gaten al op de juiste plekken zitten in de buizing.

Ik vraag me alleen af of die 200 watt aan 8 ohm wel gehaald gaat worden. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Hoe zit het met de kwaliteit van de onderdelen in de kits? Is dat 'origineel' of chinese imitatie?

@KT88, een buizen'pre' voor de UCD, die zou ik graag eens op mijn setje proberen als het zover is :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

KT88, een buizen'pre' voor de UCD, die zou ik graag eens op mijn setje proberen als het zover is
he paul,ik kan m`n voorversterker wel meenemen als ik langs kom :wink:

gr. andre
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik vraag me alleen af of die 200 watt aan 8 ohm wel gehaald gaat worden. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Niet in klasse-A en zeker niet met die koellichamen en van de prestaties raak ik ook niet onder de indruk eerlijk gezegd.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

SSassen schreef:
van de prestaties raak ik ook niet onder de indruk eerlijk gezegd.
zoals?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

asterduc schreef:
SSassen schreef:
van de prestaties raak ik ook niet onder de indruk eerlijk gezegd.
zoals?
Da's nu precies 't probleem, men publiceert geen specificaties, daarmee verloopt 't skala aan mogelijkheden wbt. de prestaties van een brak apparaat van de bovenste plank tot een apparaat met prima prestaties. Jammer genoeg kom je daar pas achter nádat je e.e.a. gekocht en samengebouwd hebt, niet doen dus is mijn advies, er is een potentieel zeer hoog kat-in-de-zak gehalte.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Tja, is een gok om die dingen uit Hong Kong over te laten komen. Het kan een uitstekende versterker zijn die uiteindelijk hoog de bomen in bejubelt gaat worden. Over het algemeen komt er goed spul uit Hong Kong.

Maar voor het zelfde geld is het brak spul waar goedkope Chinese imitatie Toshiba transistoren in zitten.

Blijft dus een beetje een gok en je komt er idd pas achter als je het gebouwd hebt.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

de verkoper heeft me dit schema doorgemaild.
Bijlagen
a680schema.pdf
(528.21 KiB) 337 keer gedownload
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

Dat is leterlijk en figuurlijk chinees voor mij.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Paul schreef:
@KT88, een buizen'pre' voor de UCD, die zou ik graag eens op mijn setje proberen als het zover is :D
Is geen pre, is een buizendriver direct op de UcD zelf.
Moet dus geintegreerd worden in de eindtrapkast.

I.t.t. sommige andere ontwerpers ga ik niet uit van laagste vervorming enz. , maar van andere maatstaven.

En nee, ik ga hierover niet in discussie. 8)
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

dre schreef:
KT88, een buizen'pre' voor de UCD, die zou ik graag eens op mijn setje proberen als het zover is
he paul,ik kan m`n voorversterker wel meenemen als ik langs kom :wink:

gr. andre
Das een strak plan!

@KT88; duidelijk, ben benieuwd!
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Back on topic: De echte A50 lijkt er totaal niet op...

Afbeelding

En dit is een kanaal...

Classe A is spect op 50W bij 8 Ohm, 100W in 4 Ohm.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

voodooless schreef:

Classe A is spect op 50W bij 8 Ohm, 100W in 4 Ohm.
Eigenlijk kan dat niet. Klasse-A kan maar bij 1 vermogen EN 1 impedantie optimaal zijn.

Dus of deze amp gaat over in klasse AB bij de 4 ohm spec of hij is zwaar over gedimensioneerd voor 8 ohm. Gaan we uit van een realistisch rendement van ca 33 % dan zou ie voor 4 ohm 300W staan te kachelen. Lijkt mj niet dus met die koelprofielen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Eigenlijk kan dat niet. Klasse-A kan maar bij 1 vermogen EN 1 impedantie optimaal zijn.
Inderdaad, dan is er dus sprake van klasse-B bedrijf. De ExtremA bv. levert 100W/8-ohm, maar geheel conform de wet van Ohm 'slechts' 50W in 4-ohm.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tja, ik zeg alleen maar wat Accuphase zegt ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

voodooless schreef:
Tja, ik zeg alleen maar wat Accuphase zegt ;)
Je weet toch dat je verkooppraat met een stevige korrel zout moet nemen ... :D

Neemt niet weg dat ik de A50 zelf wel een mooie versterker vind mits je hem niet over zijn klasse-A kunnen heen jaagt.
Plaats reactie